סקר שפורסם היום (שני) בניו יורק טיימס מעלה מספר סיבות לדאגה עבור נשיא ארה"ב ג'ו ביידן, ימים בודדים לפני ביקורו הצפוי במזרח התיכון. לפי הסקר, 64% מהמצביעים הדמוקרטיים אמרו שהם יעדיפו מועמד חדש בקמפיין הנשיאותי ב-2024, בעוד 33% בלבד מרוצים ממנו כמנהיג. רק 26% מהמצביעים הדמוקרטיים אמרו שהמפלגה צריכה למנות אותו מחדש ב-2024.

במקביל לשיעור התמיכה המידלדל הפסימיות הולכת ומתפשטת בארה"ב: דאגות נרחבות לגבי הכלכלה והאינפלציה הפכו את מצב הרוח הלאומי לקודר. יותר משלושה רבעים מהמצביעים הרשומים מאמינים כי ארה"ב נעה בכיוון הלא נכון, תחושה מתפשטת של פסימיות המשתרעת על פני כל פינה במדינה, כל טווח גילאים וקבוצת גזע, ערים, פרברים ואזורים כפריים, כמו גם עמדה פוליטית. רק 13 אחוז מהמצביעים האמריקאים אמרו שהמדינה בדרך הנכונה - הנקודה הנמוכה ביותר בסקרים של טיימס מאז המשבר הפיננסי ב-2008, לפני יותר מעשור.

שביב אחד של חדשות טובות עבור מר ביידן הוא שהסקר הראה לו יתרון מצומצם במשחק חוזר היפותטי ב-2024 עם הנשיא לשעבר דונלד טראמפ: 44% לעומת 41%. התוצאה היא תזכורת לאחת האמרות האהובות על מר ביידן: "אל תשווה אותי לכול יכול, השווה אותי לאלטרנטיבה". הסקר הראה כי החששות הדמוקרטיים לגבי ביידן מתפוגגים בעיקר כאשר עמדו בפני הבחירה בינו לבין טראמפ: במקרה כזה, 92 אחוז מהדמוקרטים אמרו שהם יישארו עם ביידן.

דונלד טראמפ (צילום: רויטרס)
דונלד טראמפ (צילום: רויטרס)

מבחינתו של ביידן, התחזית הלאומית העגומה הזו דחפה את שיעור שביעות הרצון ממנו לנקודת שפל מסוכנת. האופוזיציה הרפובליקנית היא כצפוי מכריעה, אבל יותר משני שלישים מהעצמאיים בבית הנבחרים מסתייגים כעת מתפקודו של הנשיא, וכמעט מחציתם מסתייגים בתוקף. בקרב עמיתיהם הדמוקרטים דירוג ההסכמה שלו עומד על 70 אחוז, נתון נמוך יחסית לנשיא, במיוחד לקראת הקדנציה של 2022, כאשר הוא צריך לגייס את הדמוקרטים לקלפיות כדי לשמור על השליטה בקונגרס.

ביידן אמר שוב ושוב שהוא מתכוון להתמודד לבחירה מחדש ב-2024. בגיל 79, הוא כבר הנשיא המבוגר ביותר בהיסטוריה האמריקאית, וחששות לגבי גילו מדורגים בראש הרשימה של מצביעים דמוקרטים שרוצים שהמפלגה תמצא חלופה. התגובה נגד ביידן והרצון להתקדם לכיוון חדש היו חריפות במיוחד בקרב מצביעים צעירים יותר. בסקר, 94 אחוז מהדמוקרטים מתחת לגיל 30 אמרו שהם יעדיפו מועמד אחר לנשיאות.

"אני רק אצא ואומר את זה: אני רוצה דם צעיר יותר", אמרה ניקול פרייר, גננת בת 38 במזרח טאוואס, עיירה קטנה בצפון מישיגן, דמוקרטית שהצביעה לביידן ב-2020. "כל כך נמאס לי מכל הזקנים שמנהלים את המדינה שלנו". 

מקומות עבודה וכלכלה הן הבעיה החשובה ביותר שניצבת בפני המדינה לפי 20 אחוז מהמצביעים, כאשר האינפלציה ויוקר המחיה קרובים אליה עם 15%, כאשר המחירים עולים בקצב המהיר ביותר מזה דור. אחד מכל 10 מצביעים כינה את מצב הדמוקרטיה והחלוקה הפוליטית האמריקאית כסוגיה הדחופה ביותר, בערך אותו שיעור שציין את מדיניות הנשק כדבר החשוב ביותר. 

יותר מ-75 אחוז מהמצביעים בסקר אמרו שהכלכלה "חשובה ביותר" עבורם. ובכל זאת רק אחוז אחד דירגו את התנאים הכלכליים כמצוינים. בקרב אלה שהם בדרך כלל בגיל העבודה - מצביעים בני 18 עד 64 - רק 6% אמרו שהכלכלה טובה או מצוינת, בעוד 93% דירגו אותה גרועה או הוגנת בלבד.

הסקר הראה נתק עצום בין ההצהרות של ביידן לפיהן הוא ניצח על "ההתאוששות המהירה והחזקה ביותר ממקומות העבודה בהיסטוריה האמריקאית", לבין המציאות הפיננסית שרוב האמריקאים מרגישים שהם מתמודדים איתה. "פעם בילינו 200 דולר לשבוע רק ביציאה לבלות, או הלכנו לקנות מצרכים נוספים אם היינו צריכים את זה, ועכשיו אנחנו אפילו לא יכולים לעשות את זה", אמרה אחת הנשאלות. "אנחנו בקושי מסוגלים לקנות את מה שאנחנו צריכים."

מצביעה אחרת, בת 38, אמרה שהיא לא יודעת אם ביידן אשם בהכרח במחירי הדלק והמצרכים המזיקים, אבל היא מרגישה שהוא צריך לעשות יותר כדי לעזור. "אני מרגישה שהוא לא ממש דיבר על זה הרבה", אמרה. "הוא לא עשה את מה שאני חושב שהוא מסוגל לעשות כנשיא כדי לעזור לעם האמריקני. בתור דמוקרט, הבנתי שהוא באמת יהיה בצד שלנו ויחזיר אותנו למסלול הנכון. ואני פשוט מרגיש שהוא לא". כעת, אמרה, היא מקווה שהרפובליקנים ישתלטו על הקונגרס בנובמבר כדי לתקן את המסלול.

האם ביידן נרדם בוועידת האקלים? (צילום: רויטרס)

הדמוקרטים ציינו מגוון סיבות לכך שהם רוצים מועמד אחר ב-2024, כאשר רובן עוסקות בגילו (33 אחוזים), ואחריהן חוסר שביעות רצון מאיך שהוא עושה את העבודה. בערך אחד מכל שמונה דמוקרטים אמר שהם רוצים מישהו חדש, ואחד מכל 10 אמר שהוא לא מספיק מתקדם. חלקים קטנים יותר הביעו ספקות לגבי יכולתו לנצח וחדותו הנפשית. ככלל, נראה היה שהמצביעים אהבו את ביידן יותר מאשר את הביצועים שלו כנשיא, כאשר 39 אחוזים אמרו שיש להם רושם חיובי ממנו - שש נקודות אחוז גבוה מהשיעור שביעות הרצון מעבודתו. 

הסקר נערך בקרב 849 מצביעים רשומים ברחבי הארץ נערך בין ה-5 ל-7 ביולי, בעקבות החלטת בית המשפט העליון ב-24 ביוני לבטל את רו נגד ווייד, תוך ביטול הזכות החוקתית להפלה, שהייתה מוגנת במשך חצי שנה. מֵאָה. הפסיקה שלחה את הדמוקרטים לרחובות ושחררה שפע של תרומות פוליטיות.

בדרך כלל, מצביעים המתיישרים עם המפלגה בשלטון - הדמוקרטים מחזיקים כעת בבית, בסנאט ובבית הלבן - אופטימיים יותר לגבי כיוון האומה. אבל רק 27 אחוז מהדמוקרטים ראו במדינה בדרך הנכונה. ועם נפילת רו, היה פער מגדרי בולט בקרב הדמוקרטים: רק 20 אחוז מהנשים הדמוקרטיות אמרו שהמדינה צועדת בכיוון הנכון, לעומת 39 אחוז מהגברים הדמוקרטיים. בסך הכל, הפלות דורג כנושא החשוב ביותר עבור 5 אחוזים מהמצביעים: 1 אחוז מהגברים, 9 אחוז מהנשים.

מדיניות אקדחים, בעקבות ירי המוני בבפאלו, אוואלדה, טקסס ובמקומות אחרים, ופסיקת בית המשפט העליון מ-23 ביוני שביטלה חוק ניו יורקי שהציב מגבלות קפדניות על נשיאת אקדחים מחוץ לבית, דורגו כסוגיה העליונה ב-10 אחוזים של המצביעים - גבוה בהרבה ממה שהיה אופייני לסקרים בשנים האחרונות. הנושא היה בעל חשיבות רבה עוד יותר עבור מצביעים שחורים והיספנים, ודורג בערך זהה לאינפלציה ויוקר המחיה.

מגיפת הקורונה, ששיבשה באופן יסודי את החיים בסוף ממשל טראמפ ובמהלך השנה הראשונה לנשיאותו של מר ביידן, נסוגה במידה רבה מדעתם של הבוחרים - פחות מאחוז אחד מהמצביעים כינו את הנגיף כבעיה החשובה ביותר של המדינה.

כשביידן ניצח ב-2020, הוא הקפיד לנסות לחדור פנימה בקרב מצביעים לבנים ממעמד הפועלים שנטשו את המפלגה הדמוקרטית בהמוניהם בעידן טראמפ. אבל כעת שיעור שביעות הרצון ממנו בקרב מצביעים לבנים ללא תארים אקדמיים עומד על 20 אחוזים.

ג'ון ולדרון, רפובליקני רשום בן 69 ומכונאי בדימוס בניו יורק, הצביע עבור מר ביידן בשנת 2020. היום, אמר, הוא מתחרט על כך ומתכנן להצביע לרפובליקני ב-2024. "חשבתי שהוא הולך לעשות משהו למען המדינה הזאת, אבל עכשיו הוא לא עושה כלום," אמר מר ולדרון.

כמו אחרים, הוא הביע דאגות לגבי גילו של ביידן. ביום שישי, קליפ של מר ביידן באירוע שהכריז על צו ביצוע על הפלות הפך לוויראלי כאשר נקלע לומר "להפסיק את הנשיאות" במקום "הריון", למשל. "ראית אותו פעם בטלוויזיה?" אמר מר ולדרון והשווה את הנשיא לזומבים. "ככה הוא נראה."

הבסיס של מר ביידן, בשנת 2020 ועכשיו, נשאר מצביעים שחורים. הם העניקו לנשיא דירוג של 62 שיעור שביעות רצון מעבודתו - ציונים גבוהים יותר מכל גזע או מוצא אתני, קבוצת גיל או רמת השכלה אחרת. אבל גם בקרב אותו ציבור, יש סימני היחלשות חמורים. בשאלת מינוי מחדש של ביידן ב-2024, מעט יותר מצביעים דמוקרטים שחורים אמרו שהם רוצים מועמד אחר ממה שאמרו שהם מעדיפים את ביידן.

"כל אחד יכול לעשות עבודה טובה יותר ממה שהוא עושה עכשיו", אמר קליפטון הרד, מומחה תחזוקה בן 44. מצביע אחר הוא אמר שהוא הצביע למר ביידן ב-2020, אבל הוא מאוכזב ממצב הכלכלה וממחיר הגז המתגבר, וכעת הוא שוקל מחדש את מר טראמפ. "אני מבין שיש להם עבודה קשה", אמר על ממשל ביידן. "הוא לא היה מוכן לעשות את העבודה".