נאס"א בוחנת האם הלוויינים הפעילים שלה בחלל יוכלו לסייע בפתרון התעלומות של עצמים בלתי מזוהים (עב"מים), במסגרת מחקר עצמאי שיזמה סוכנות החלל האמריקאית.

בחודש שעבר הודיעה נאס"א כי היא מתכננת מחקר של שמונה חודשים בהובלתו של האסטרו־פיזיקאי דיוויד ספרגל, לשעבר ראש המחלקה לאסטרו־פיזיקה באוניברסיטת פרינסטון, שינסה למצוא הסברים לגבי "תופעה אווירית בלתי מזוהה" - השם המעודכן לעב"מים.

המחקר מגיע על רקע הדוח שפרסמו סוכנויות הביון האמריקאיות בשנה שעברה, שקבע כי לא ניתן להסביר את הרוב המוחלט של 144 תצפיות של עב"מים שתועדו על ידי טייסים צבאיים בשני העשורים האחרונים.

"יש לנו מגוון רחב של תצפיות של כדור הארץ מהחלל, וזה צינור החיים של חקירה מדעית", הסביר מנהל המדע של נאס"א תומס זורבכן בעת ההודעה על המחקר. "יש לנו כלים וצוות שיכולים לסייע לנו בשיפור של הבנת הבלתי נודע".

ה"טלגרף" הבריטי דיווח אתמול כי סגנית מנהל נאס"א פאם מלרוי סיפרה לעיתונאים בלונדון כי הצוות החל לבדוק אם הלוויינים שכבר פעילים בחלל יוכלו לספק זווית נוספת לתצפיות הבלתי מוסברות מכדור הארץ. "הצוות יבחן שאלות כמו אם יש לנו חיישנים שיכולים לראות דברים, לתת מבט אחר על הראיות", הסבירה.

"אחת השאלות שתומס (זורבכן) העלה היא: יש לנו מיליון לוויינים שמסתכלים על כדור הארץ, האם יש בהם גם כאלה שמועילים?", הוסיפה מלרוי. לפני שבונים גשושית שנוסעת למאדים, אתה שואל את עצמך מה החיישן שאני צריך לבנות כדי לאתר את הדבר המעניין ביותר. וזה מה שהם הולכים להתמקד בו. איך אפשר להשיג את הראיות שאתה צריך כדי לקבוע אם זו תופעה אופטית או סוג אחר".

בתוך כך, בשבת בלילה נצפה שובל של אורות מסתוריים נע בשמיים בצפון הארץ, כאשר דיווחים דומים הגיעו גם מלבנון, מיוון, מקפריסין ומטורקיה.

"זה היה מראה מהמם, כמו שרשרת פנינים בשמיים", שחזר דני שבתאי, תושב נהריה, בשיחה עם בן כספית ואריה אלדד ברדיו 103FM. לדבריו, הוא צפה לעבר הים כאשר ראה "שורה ארוכה מאוד של אורות בוהקים בשמיים, שהגיעה בערך מכיוון דרום־מזרח לכיוון צפון־מערב ונעה באיטיות".

ההערכה היא שמדובר באורות של אחד המקבצים של לווייני סטארלינק של חברת ספייס אקס של אלון מאסק. המיזם נועד לספק כיסוי אינטרנט מהיר ברחבי העולם ועד כה שוגרו קרוב ל־3,000 לוויינים לחלל. המקבץ האחרון עם 46 לוויינים שוגר ביום שישי, ולפי מאסק השירות פעיל כעת ב־36 מדינות.