איראן התייחסה הבוקר (שני) לראשונה באופן רשמי לניסיון ההתנקשות בסופר סלמאן רושדי בארה"ב בסוף השבוע והכחישה קשר כלשהו לחשוד, מהדי מטר. "רק רושדי ותומכיו אשמים בזה", התריסו בטהרן.

קרוב לשלושה ימים אחרי ההתקפה על רושדי, הצהיר הבוקר דובר משרד החוץ האיראני, נאסר קנאני, כי "אנחנו מכחישים באופן רשמי ורציני כל קשר בין ניסיון ההתנקשות בסלמאן רושדי ובין איראן".

"אנחנו לא חושבים שיש מישהו חוץ ממנו ומתומכיו שצריך להטיל עליהם את האשמה ולגנות אותם", הצהיר הדובר האיראני שהוסיף כי "לאף אחד אין זכות להאשים את איראן בהקשר הזה".

הנאשם בניסיון הרצח, האדי מטר, הביע תמיכה פומבית באיראן ובמשמרות המהפכה. לפי אתר וייס, גורמי מודיעין במזרח התיכון זיהו כי מטר היה בקשר עם גורמים הקשורים לכוח קודס של משמרות המהפכה. "היקף המעורבות לא ברור, אם הייתה תמיכה ישירה בניסיון ההתנקשות או אם הייתה סדרת הצעות או הכוונות בבחירת מטרה", אמר גורם מודיעיני.

עד כה, ישראל וגרמניה היו המדינות היחידות שקשרו בין ניסיון ההתנקשות ברושדי לבין המשטר האיראני והפתווה שפורסמה נגדו בשנת 1989 בשל הספר "פסוקי השטן". ראש הממשלה, יאיר לפיד, אמר כי ההתקפה כי "תוצאה של עשרות שנות הסתה שהוביל המשטר הקיצוני בטהרן", בעוד שרת הפנים של גרמניה, ננסי פרייזר, אמרה כי "האחריות למעשה המזעזע הזה שייכת למי שרדפו אחרי סלמאן רושדי במשך שנים ואיימו עליו במוות".

רושדי ממשיך להיות מאושפז במצב קשה מאד בבית החולים בפנסילבניה אחרי שספג 12 דקירות בכל חלקי הגוף, אולם מקורביו הביעו תקווה כי הוא מתחיל להתאושש אחרי שנותק ממכונת ההנשמה ואף החל לדבר. "על אף שהפציעות שלו חמורות ומשנות חיים, חוש ההומור הנמרץ והמתריס שלו נותר על כנו", סיפר בנו, זפאר רושדי.

אמו של מטר סיפרה כי בנה השתנה אחרי שהגיע לביקור אצל אביו בכפר בדרום לבנון לפני ארבע שנים. "הוא נשאר שם בערך 28 יום, אבל הטיול לא התנהל כמתוכנן עם אביו. הוא חש מאד בודד", סיפרה האם, סילבנה פרדוס, לדיילי מייל. "ציפיתי שהוא ישוב מלא מוטיבציה, ישלים את לימודיו בבית הספר, יקבל תואר וימצא עבודה. אבל במקום זה, הוא נעל את עצמו במרתף. הוא השתנה מאד, הוא לא אמר כלום לי או לאחיותיו במשך חודשים".