בסוף השבוע האחרון נרשמה התקדמות משמעותית בשיחות המשא ומתן בין המעצמות לאיראן בנושא הסכם הגרעין. גולן יוכפז וענת דוידוב שוחחו על ההסכם, על יתרונותיו ועל חסרונותיו ב-103fm עם אלוף (מיל') תמיר הימן, ראש אמ"ן לשעבר ומנהל המכון למחקר ביטחון לאומי INSS, שהתייחס, בין השאר, למתיחות בין שני הצדדים: "ארה"ב הייתה שמחה שזה יהיה מאחוריה".

קורם עור וגידים? דיווח: כך אמורה להתבצע החזרה להסכם הגרעין עם איראן
"אין מקום בטוח לאויב הציוני": בכיר משמרות המהפכה באיראן במסר מאיים כלפי ישראל

המגישים פתחו את שיחתם בשאלה: "יש התקדמות להשגת הסכם?". הימן ענה כי "ככל הנראה שלושת הנושאים שעמדו בפני השגת ההסכם עומדים בפני פיתרון, זה עדיין לא אומר שאנחנו לפני חתימת ההסכם. את החבילה השלמה יצטרכו להביא למנהיג איראן, הוא צריך לשקול את הדברים אחרי שבפעם הקודמת לתפיסתו רימו אותו, ובעצם המערב נסוג מההסכם והשאיר אותו ללא כלום".

הוא התייחס לטובת ישראל בהסכם המתגבש: "הכול צריך לבדוק בהשוואה למצב הנוכחי המאוד מורכב ומסוכן בו אנחנו נמצאים. זו שאלה יחסית. ההסכם לא ייחתם היום, הוא הסכם רע יותר מההסכם ב-2015. ועדיין, כשאתה משווה את ההסכם הרע אל מציאות של תוכנית גרעין מתפתחת עם מרכיבים חסרי תקדים, שבעבר הוגדרו כ'קו אדום לפני תקיפה', אז צריך לעשות את ההשוואה, ואז לקבוע טוב או לא טוב".

הוא המשיך: "ההסכם הזה תמיד היה גלגול לאחור של היכולות הגרעיניות, עצירה לשם תוכנית הגרעין, היעדר אישור למתן פצצות גרעין - כמו שפורסם בטעות בסוף השבוע הזה. אין בהסכם הזה שום אישור כזה או אחר לאיראן לייצר פצצת גרעין, נהפוכו - הוא מרסן את התוכנית. בתמורה יש הקלה בסנקציות, סנקציות מסוגים שונים שאיראן נתונה בהן ורוצה שיישארו, אבל סנקציות מתוכן שקשורות בהסכם הגרעין יוסרו. אם הזמן לא היה חולף בחודשים האחרונים, מצבנו היה טוב יותר מהנוכחי".

בדבריו, הימן התייחס גם לסוגיית משמרות המהפכה: "זה דבר חשוב, כי משמרות המהפכה הן באמת ארגון טרור. זה חשוב, זה סמלי יותר ממהותי, כי תמיד היו סנקציות על משמרות ההפכה. נושא התיקים הפתוחים, זה לא בידי ארה"ב, זה עניין של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית. מה שנותר זה לעסוק בפרטים הטכניים של מה שנקרא 'ההפעלה האוטומטית' ו'הפריצה האוטומטית'. כדי שהאירנים יסכימו, הם צריכים לוודא שנשיא אמריקאי עתידי לא ייסוג בשנית, הם רוצים ערבויות כלכליות ופוליטיות".

"הנשיא האמריקאי לא יכול לתת ערבויות פוליטיות", אמר הימן על ג'ו ביידן. "ניתן לעשות סוג של ביטחונות כלכלים לחברות, שלו ארה"ב תיסוג - מישהו יגבה את החברות האלה למשך שנה שנה וחצי. אבל הנושא השלישי מורכב יותר - האיראנים רוצים לייצר מצב של אם ארה"ב תיסוג בעתיד, הם מיד יוכלו לחזור למצב הנוכחי ולהאיץ את תוכנית הגרעין שלהם".

"אני חושב שיש כאן טיעון ישראלי מאוד טוב ויש התקפלות אמריקאית די משמעותית", אמר. "יש כאן סיכוי לומר להם 'הגענו לאן שהגענו, אבל להשאיר אורניום מועשר בתוך איראן זה דבר בלתי נסבל'. להשאיר את מצב האתרים כפי שהוא עכשיו, זה מצב בו האיראנים מיד יאיצו, בכל רגע נתון. ראוי ונכון לשבת ולדבר".

"מי רוצה את ההסכם יותר? ארה"ב או איראן?", מגישי התוכנית שאלו. הוא ענה כי "שני הצדדים, לאחר שהם יחתמו, יסבירו שהם השיגו את כל תאוותם, ובעניין הזה יש כאן זהות. גם ארה"ב הייתה שמחה שזה יהיה מאחוריה אבל יודעת שפשרות נרחבות עלולות להשפיע על בחירות האמצע בנובמבר".

"עד כמה ממשל ביידן מודע למורכבות הפוליטית של לפיד? ומבין שהסכם לא טוב לא טוב לא לאמריקאים ולא ללפיד?", הימן נשאל. על כך הוא ענה: "פוליטיקאים מבינים פוליטיקאים. אנשים שנמצאים בתוך מערכת בחירות לא צריכים שאני אסביר להם את המורכבות של קמפיין פוליטי".

על אפשרות דחיית ההסכמות עד לאחר בחירות האמצע בנובמבר אמר: "לא ידחו ברמה שעלולה להשפיע על עצם קיום ההסכם. מבינים את המציאות הפוליטית, אבל יש עניין רחב יותר - להתחיל לעסוק בדבר המשמעותי יותר מבחינתם, שזה סין, רוסיה וכל מה שקורה. יש דברים חשובים מזה".

סייעה בהכנת הכתבה: שני רומנו 103FM