מייסד ויקיליקס, ג'וליאן אסאנג', הגיש היום (שבת) ערעור לבית המשפט העליון בבריטניה על החלטה להסגירו לארצות הברית, כך נמסר מטעם ויקיליקס. לדבריהם, שרת הפנים הבריטית פריטי פאטל אישרה את הסגרתו של אסאנג' לארצות הברית.

לא בוגד, גיבור: מעצרו של ג'וליאן אסאנג' הוא עדות לברוטליות, שבה מדינות פוגעות בחופש הביטוי | דעה

עורכי הדין של אסאנג' יטענו כי הוא עומד לדין ונענש על דעותיו הפוליטיות, וכי בקשת ההסגרה מפרה את אמנת ההסגרה של ארה"ב-בריטניה והחוק הבינלאומי בכל הנוגע למה שהיא מכנה עבירות פוליטיות. כמו כן, הם יטענו גם כי ממשלת ארה"ב "הציגה מצג שווא" בפני בתי המשפט בבריטניה וכי בקשת ההסגרה "מהווה שימוש לרעה בהליכים".

הערעור הוגש לאחר שמפקדת זכויות האדם של האו"ם נפגשה עם עורכי הדין של אסאנג' ואשתו בז'נבה. צוות ההגנה של אסאנג' מסר לרשת AAP כי הם פירטו בפניה את מצבו הבריאותי המידרדר, לאחר שמייסד ויקיליקס עבר שבץ מוחי לאחרונה. אשתו אמרה שהמרדף אחר בעלה היה "התעללות פושעת".

מפגין נגד מעצרו של ג'וליאן אסאנג' בלונדון (צילום: רויטרס)
מפגין נגד מעצרו של ג'וליאן אסאנג' בלונדון (צילום: רויטרס)

שופטת בית המשפט הבריטי מנעה את הסגרתו בשנה שעברה, אולם בדצמבר 2021 זכתה ממשלת ארה"ב בערעור על החלטה זו בבית המשפט העליון בממלכה. השופט קבע כי ארה"ב נתנה הבטחות לבריטניה לגבי מעצרו של אסאנג', לרבות לגבי הטיפול בו במערכת הכלא האמריקאית וכי ארה"ב תאפשר את העברתו לאוסטרליה לריצוי עונש המאסר.

הרשויות בארה"ב האשימו את אסאנג' בן ה-51 בקשירת קשר לפריצת מחשבים ממשלתיים ובהפרת חוק ריגול על ידי ויקיליקס. אסאנג' צפוי לעד 175 שנות מאסר בגין 17 אישומי ריגול ואישום אחד של שימוש לרעה במחשב על רקע ההדלפות, אך ממשלת ארה"ב אמרה שעונש של בין שלוש לשש שנים הוא סביר יותר. 

באפריל 2019, לאחר שבע שנים שבהן קיבל מחסה בשגרירות אקוודור בלונדון, ובעקבות פעילות מדינית של ארצות הברית, הוסרה חסינותו, ואסאנג' נעצר בידי משטרת בריטניה, ונידון לחמישים ימי מאסר באשמת בהפרת תנאי השחרור בערבות ממערכת המשפט בשוודיה אשר ביקשו להסגירו בגין אישום של אונס.