לפי דוח חסוי של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א), איראן החלה לאחרונה להעשיר אורניום בצנטריפוגה מתקדמת מדגם IR-6 במתחם ההעשרה הגדול בנתנז, בחלק שנמצא מתחת לקרקע. על פי הדיווח, איראן משתמשת במה שנראה כמספר גדול (עד 174) של צנטריפוגות העשרה, שנמצאות על גבי אחת האשדות, והיא מעשירה אורניום לרמה של 5%. שאר האשדות של הצנטריפוגות המתקדמות נמצאות בהליך השמשה, כפי שנאמר בדוח על סמך בדיקה שנעשתה ביום ראשון השבוע.

תגובת סגן דובר משרד החוץ האמריקאי הייתה פושרת: "לא נדון בפומבי בענייני המשא ומתן עם איראן. אנו חוזרים ואומרים כי חזרה הדדית להסכם הגרעין היא אינטרס לאומי של ארה"ב. זו האופציה הזמינה הטובה ביותר להגביל את תוכנית הגרעין של איראן ולטפל בניסיונות אחרים שלה לערער את הסדר הבינלאומי. אנו ממשיכים בשיחות אינטנסיביות ומתמידות עם השותפים הישראלים. אין תומך גדול יותר בביטחון ישראל מהנשיא ביידן".

פגישת החירום בין איראן למעצמות בנושא הסכם הגרעין (צילום: רויטרס)
פגישת החירום בין איראן למעצמות בנושא הסכם הגרעין (צילום: רויטרס)

מנגד, אמר בכיר איראני לסוכנות רויטרס כי ארצו "לא תקבל את דרישותיה המופרזות של סבא"א", בנוגע לחקירת הפעילות הגרעינית שביצעה באתרים לא מוכרים. במקביל הצהיר המנהיג העליון של איראן האייתולה ח'מינאי כי יש גבול למחוות של איראן כלפי ארה"ב, והוסיף: "יש אומרים שאנו חייבים לקיים יחסים עם מדינה מסוימת לשם פתרון בעיותינו, אך זה מאוד מזיק למדינה. ביסוס ענייני המדינה על אחרים והמתנה להם כדי לפתור את הבעיות היא הגישה השגויה".

בתוך כך, ממשיכה איראן לתבוע את החקירות נגדה מהשנים האחרונות. ארה"ב אומנם דוחה את הדרישה הזו, בטענה שסגירת החקירות צריכה להיעשות רק כאשר תספק איראן תשובות ברורות לסבא"א בנוגע למקורם של שרידי האורניום שנמצאו באתרי גרעין שלה, אך עם זאת, שלושה גורמים המעורים בשיחות אמרו כי הפתרון המתגבש הוא דחייה בפועל של המחלוקת לתקופת הביניים שבין החתימה על ההסכם לבין יישומו בפועל - שלפי הדיווחים ייעשה בכמה פעימות.

"איראן רצתה במקור התחייבות שסבא"א תשלים את החקירות שלה במועד קבוע", אמר גורם אמריקאי. לדבריו, ארה"ב סירבה לדרישה הזו: "איראן חזרה וציינה כי אם החקירות לא ייפתרו עד יום יישום ההסכם, היא שומרת לעצמה את הזכות לא לנקוט צעדים להגבלת תוכנית הגרעין שלה, שתוכננה לצאת לפועל באותו יום". הגורם הוסיף כי אם טהרן תמשיך לסרב לשתף פעולה עם חקירות סבא"א ולא תספק לסוכנות הגרעין תשובות מספקות עד לשלב היישום, יישארו בפני מנהיגי איראן שתי ברירות: "או שהם ידחו את הקלת הסנקציות הצפויה ואפילו יוותרו עליה, או שהם ימשיכו ביישום ההסכם כשהחקירות בתיקים הפתוחים נמשכות".