ראש ממשלת בריטניה היוצא, בוריס ג'ונסון, נשא הבוקר (שלישי) את נאום הפרידה שלו מהתפקיד, זאת שעות ספורות לפני שמחליפתו - ליז טראס - תחל לכהן באופן רשמי כראש הממשלה של הממלכה המאוחדת. את הדברים נשא בפני האומה מול משכנו ברחוב דאונינג 10, ובהמשך צפוי לטוס לטירת בלמורל בסקוטלנד, בה המלכה שוהה כעת, ולהודיע על באופן רשמי כי הוא מוותר על תפקידו כראש הממשלה. 

"ישראל יכולה להיות רגועה": כיצד ייראו היחסים עם רה"מ בריטניה החדשה?

בפתח דבריו, הבהיר כי יציע את תמיכתו לממשלה החדשה: "הגיע הזמן לסיים עם הפוליטיקה, אתמוך בליז טראס ובממשל החדש לאורך כל הדרך". בדבריו, הבהיר ג'ונסון כי זו תקופה קשה לכלכלה, אך "נצא ממנה חזקים יותר, אלו שמנסים לפרק את בריטניה לעולם לא יצליחו". 

"יש לנו ונמשיך לעבוד על חוזק כלכלי", אמר ג'ונסון, "זה יאפשר לנו לעזור לאנשים לעבור משבר אנרגיה. ליז טראס תעשה הכל כדי לגרום לנו לעבור את זה". 

ראש ממשלת בריטניה, ליז טראס (צילום: רויטרס)
ראש ממשלת בריטניה, ליז טראס (צילום: רויטרס)

כמו כן, טראס צפוייה להגיע לטירה בסביבות השעה אחת בצהריים שעון ישראל, בכדי להיפגש בעצמה עם המלכה. מדובר בשלב הכרחי בדרך לכניסתה לתפקיד, ובמהלכו נראה ככל הנראה את התמונה המפורסמת בה ראש הממשלה הנבחר מנשק את ידה של המלכה.

בהמשך, אליזבת השנייה צפויה לאשר באופן רשמי את מינויה של טראס ולהסמיך אותה להקים את הממשלה. לקראת הערב, היא צפויה לשאת הצהרה ראשונה בפני האומה, ולהצהיר - כמיטב המסורת - שהיא "נישקה את ידי המונרך" ולפיכך מונתה מונה לראש הממשלה. המהלך מתבצע בדרך כלל על ידי אמירת המשפט: "הוד מלכותה המלכה/הוד מלכותו המלך ביקש/ה ממני להרכיב ממשלה ואני נעניתי".

כאמור, טראס היא ראש הממשלה ה-15 שהמלכה מקבלת לתפקיד, והאישה השלישית המכהנת בתפקיד. המלכה פגשה ואישרה למעשה את כלל ראשי הממשלה שכיהנו בתפקיד מאז וינסטון צ'רצ'יל. זו הפעם הראשונה בה המלכה מקבלת את פני ראש הממשלה החדש בטירה בסקוטלנד - ולא בארמון בלונדון.