בעוד העולם ממתין לריכוך בעמדותיה של איראן, ומצפה במיוחד לתשובותיה בנושא הפעילות באתרי הגרעין שעליהם לא הכריזה ושלא פתחה לפיקוח, כדי שניתן יהיה לחתום על הסכם גרעין מחודש איתה, מצביע דוח חדש של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) על כך שאיראן הפכה למעשה, גם אם לא באורח רשמי, ל"מדינת סף" גרעינית.

על פי סבא"א, מאגר האורניום המועשר (עד 60%) של איראן גדל וחצה את הכמות שמוגדרת בדרך כלל ככמות המספיקה לייצור פצצה גרעינית. במקביל, חקירות סבא"א ביחס לאתרי הגרעין הלא מוצהרים של איראן עדיין תקועות בשל סירובה לשתף פעולה עם הסוכנות.

הדוח הרבעוני של הסוכנות שיופץ למדינות החברות בה קובע כי מאגר האורניום המועשר עד 60% של איראן – שאותו מביאות הצנטריפוגות המתקדמות למצב צבירה של גז – גדל מאז דוח סבא"א האחרון ב־30 במאי השנה לפי ההערכות בכ־12.5 ק"ג לכמות כוללת של 55.6 ק"ג. על פי חלק מההגדרות המקובלות כמות זו עולה על הכמות – שבמצב של העשרה נוספת עד 90% – מספיקה מבחינה תיאורטית כדי להגיע לפצצה גרעינית.

יש לציין כי על פי הגדרת סבא"א, כמות זו עומדת על 42 ק"ג. לפיכך, הדוח בעצם קובע כי איראן חצתה את כמות האורניום המועשר עד 60% שסבא"א מגדירה כמספיקה להפקת פצצה גרעינית. כדי להשתמש בה היא תצטרך, כמובן, להשיג את הידע הדרוש לצירופה כראש חץ לטיל בליסטי או לאמצעי שיגור אחר. מבחינת מצבור האורניום המועשר הכולל, ההערכות הן שמאז הדוח הקודם במאי הגדילה אותו איראן ב־131.6 ק"ג, מה שמביא אותו לכמות של 3,940.9 ק"ג.

זאת ועוד: הדוח מוסיף ומפרט איך ממשיכה איראן להפר הגבלות מרכזיות שנכללו בהסכם הגרעין של 2015. לפי הדוח, אם יחודש הסכם הגרעין עם איראן, יהיה עליה לספק רישומים מקיפים וסבא"א תוכל להוסיף אמצעי פיקוח על תוכנית הגרעין האירנית. עם זאת, בדוח מצוין כי גם אם הרישומים האיראניים ואמצעי הפיקוח יושגו – עדיין ייוותרו אתגרים משמעותיים ביחס ליכולת לאמת את מלאי הצנטריפוגות של איראן.

חלקו השני של הדוח עוסק בחקירות סבא"א לגבי אתרי הגרעין הלא מוצהרים של איראן, המתנהלות כבר כמה שנים. כמו בדוח הקודם בחודש מאי, גם הפעם מצוין כי איראן טרם סיפקה תשובות מהימנות לגבי המקור של שאריות האורניום שנמצאו בשלושה אתרי גרעין לא מוצהרים בשטחה. בהקשר זה נכתב בדוח הנוסף כי "המנהל הכללי של סבא"א, רפאל גרוסי, ממשיך להיות מודאג באופן הולך וגובר מכך שאיראן לא משתפת פעולה עם הסוכנות בנוגע לסוגיות המעקב והפיקוח בתקופה המדוברת, ומכך שמשמעות הדבר היא שלא נעשתה שום התקדמות לקראת פתרון סוגיות אלה".