העולם נפרד בסוף השבוע ממלכת הממלכה המאוחדת, המלכה אליזבת השנייה, שהייתה בת 96 במותה, וכיהנה בתפקיד במשך 70 שנה. מטחי הכבוד, שידורי האבל והטקסים, שיימשכו גם בימים הקרובים, הם חלק ממבצע "גשר לונדון", שנועד להכין את בריטניה ליום שאחרי המלכה.  "יש פרוטוקול מאוד מסודר לגבי כל הקשור בטקסי האבלות והכתרת היורש של המלכה", אומרת ד"ר אסתר לופטין, מומחית לאירופה, המחלקה לשפות זרות, אוניברסיטת תל אביב.

"כבר בשנות ה־60 נהגה מבצע 'גשר לונדון'. כך למשל נקבע בפרוטוקול כיצד להודיע לציבור על מותה של המלכה, משך תקופת האבל, איך תיערך ההלוויה הממלכתית, וכיצד הכנסייה, כוחות המשטרה והצבא ייערכו לקראת ההלוויה. הבריטים הכינו עצמם מבעוד מועד ולא השאירו דבר ליד המקרה. היה חשוב להם להעביר את השלטון באופן מסודר מהמלכה אליזבת השנייה למלך צ'ארלס השלישי".

איזו מורשת המלכה השאירה אחריה?
"אין ספק שהמלכה אליזבת הייתה דמות מוערכת ונערצת על ידי הציבור הבריטי. במשך שנים היא כיכבה בסקרים כדמות אהודה ואהובה, ובריטים רבים רחשו לה כבוד רב. אחריה בסקרים נמצאו קייט מידלטון ונכדה הנסיך ויליאם. בניגוד למלכה, בנה צ'ארלס, המלך החדש, לא זכה לאהדת הציבור. הציבור לא רואה בו מודל לחיקוי או דמות שניתן להזדהות איתה. נהפוך הוא, במידה רבה, בריטים רבים האשימו אותו בעקיפין במותה של דיאנה ובכך שבגד בה במשך שנים ולאחר מכן התחתן עם  קמילה, זו שהביאה לפירוק נישואיו. המלכה אליזבת תחסר לבריטים רבים שראו בה מודל לחיקוי. היא נחשבה לאדם מוסרי, ישר, הגון וצנוע. ראשי מדינות ידעו לספר כי במפגשים איתם היא הייתה מאוד לא פורמלית. היא הייתה מאוד נדיבה, אנושית וחמה. הדבר שהבריטים יזכרו לה יותר מכל זה מוסר העבודה הגבוה שלה והמסירות שלה לבריטניה".

מה הייתה האג'נדה שלה כמלכה?
"המטרה שלה הייתה לקדם את האג'נדה הבריטית ולהגן על האינטרסים הכלכליים והפוליטיים של בריטניה. לשם כך, היא נסעה ברחבי העולם ונפגשה עם אינספור ראשי מדינות. כך למשל, בעקבות הברקזיט, ב־2019, היא אירחה את הנשיא האמריקאי לשעבר טראמפ, ערכה לו משתה מפואר ונתנה לו כבוד עצום כדי לקדם הסכם סחר חופשי שבריטניה רצתה לחתום עם ארצות הברית. טראמפ יצא מוקסם מהפגישה הזאת. אין ספק שהמלכה אליזבת הייתה רעיה ואמא למופת. עם זאת, היא כל הזמן ראתה את האינטרסים של בריטניה לנגד עיניה. היא עבדה רבות על מנת לסייע לכלכלה הבריטית ולקידום היחסים הפוליטיים של בריטניה עם מדינות שונות בעולם. הבריטים מאוד העריכו זאת".

המלכה אליזבת ביום הכתרתה בלונדון  (צילום: גטיאימג'ס)
המלכה אליזבת ביום הכתרתה בלונדון (צילום: גטיאימג'ס)


חייה של המלכה אליזבת לוו באירועים לא פשוטים. "המלכה עברה אתגרים מורכבים במהלך חייה, כאשר השנה הקשה ביותר עבורה הייתה כנראה 1992", מתארת ד"ר לופטין.

"באותה שנה בתה, הנסיכה אן, התגרשה מבעלה; הנסיך אנדרו ורעייתו שרה נפרדו; דיאנה פרסמה את ספרה האוטוביוגרפי המפורסם שחשף את קשיי הנישואים שלה והבעיות שיש לה עם הנסיך צ'ארלס. בנוסף לכך, באותה שנה פרצה שריפה בטירת וינדזור. כעשור לאחר מכן, בפברואר 2002, אחותה מרגרט נפטרה בגיל 71, ואמה נפטרה חודש לאחר מכן בגיל 101. גם בשנים האחרונות המלכה ידעה אתגרים לא מעטים: המתיחות בינה לבין מייגן מרקל והארי והעובדה שנכדה ואשתו החליטו לעקור את מקום מושבם מאנגליה ללוס אנג'לס. אולם למרות כל האתגרים והמשברים הרבים שעברה במהלך חייה, אני נוטה להאמין שמה שגרם לה לשיברון לב זה מותו של בעלה, הנסיך פיליפ, באפריל 2021. המלכה אליזבת לקחה מאוד קשה את מותו של הנסיך פיליפ. היא מאוד אהבה אותו, המוות שלו שבר אותה לגמרי. היא הכירה אותו בגיל 13, התחתנה בגיל 21 והייתה נשואה לו 73 שנים. אין לי שום ספק שמותו זירז במידה רבה את מותה".

הנסיך פיליפ ורעייתו המלכה אליזבת (צילום: רויטרס)
הנסיך פיליפ ורעייתו המלכה אליזבת (צילום: רויטרס)


כיצד ייראה בית המלוכה בלעדיה?
"צ'ארלס, המלך החדש, מעולם לא נחשב כאהוד על הציבור הבריטי, שכאמור מאוד העריץ את דיאנה. העובדה שהוא לא רק בגד בדיאנה, אלא התחתן עם מי שהרסה את נישואיו - לא הוסיפה לפופולריות שלו. בסקרים הוא מקבל 42%־52% תמיכה. הוא נטול כריזמה, אין לו את החן והקסם שהיה למלכה. עם זאת, הדבר היחיד שייאמר לזכותו זו ההתגייסות שלו לנושא האקלים ואיכות הסביבה, משהו שאולי הדור הצעיר יכול להזדהות איתו. אבל עדיין הוא לא נחשב לדמות מוערכת ואהודה בקרב בריטים רבים".

המלכה אליזבת עם הנסיך צ'ארלס (צילום: רויטרס)
המלכה אליזבת עם הנסיך צ'ארלס (צילום: רויטרס)

בין הטיפות

המלכה אליזבת נולדה בלונדון לדוכס ולדוכסית מיורק. אביה, הנסיך אלברט, דוכס יורק (לימים המלך ג'ורג' השישי), היה בנו השני של המלך ג'ורג' החמישי, ואמה הייתה אליזבת באווס־ליון (לימים המלכה אליזבת ולאחר המלכת בתה, המלכה האם). בראשית שנת 1936 נפטר סבה, ג'ורג' החמישי. דודה, נסיך ויילס, הפך למלך אדוארד השמיני, אך ויתר על הכתר לקראת סופה של השנה, לאור כוונתו להינשא לגרושה ווליס סימפסון. אביה אלברט, הדוכס מיורק, הוכתר כמלך ג'ורג' השישי ואליזבת הפכה ליורשת העצר. טקס ההכתרה הרשמי שלה נערך במנזר וסטמינסטר ב־2 ביוני 1953.

"המלכה שרדה 70 שנה בתפקיד, זאת אומרת שמעטים זוכרים את העולם בלעדיה", אומר פרופ' דרור ורמן, היסטוריון של בריטניה מהאוניברסיטה העברית ונשיא המכללה האקדמית תל אביב־יפו. "מה שאנשים פחות מעריכים במורשת שלה ולוקחים כמובן מאליו זה שב־70 השנה האלה בית המלוכה האנגלי, הכתר האנגלי, לא נעלם. אם מסתכלים על כל המדינות האירופיות האחרות שהיו להן מלכים, למשל נורווגיה, בלגיה, הולנד - בתי המלוכה האלה פחות או יותר התאדו ונשארו בתור משהו שהוא קוריוז. לכן העובדה שב־70 שנה האלה המלכה הצליחה לשמר את המרכזיות של מוסד המלוכה ולהזדכות עליו בסוף התהליך במצב כזה חזק - זו בעיניי המורשת האמיתית".

מה היה הסוד שלה?
"כולם מדברים על כך שזה היה צירוף של הנכונות למחוק את עצמה באופן מוחלט תוך כדי מחויבות מוחלטת לתפקיד, יחד עם יכולת דיפלומטית נהדרת ללכת בין הטיפות. הייתי מוסיף שהסוד הוא גם כמה מאות שנים של מסורת בריטית.  הבריטים יודעים להעריך מסורות לא כתובות מצד אחד, ומצד שני ישנן גם היכולות של בית המלוכה להיות גמישים, לוותר על כוח ולהפוך להיות סמל - תהליך שהתחיל כבר במאה ה־17. בזה התייחדה המלוכה הבריטית מהמלוכות האחרות באירופה, והתוצאה היא שזו המלוכה היחידה שאנחנו מדברים עליה. אומנם למלכה לא היה תפקיד פורמלי, אבל היא הייתה חותמת על חוקים. היא הייתה יכולה יום אחד להגיד: 'על החוק הזה אני לא מוכנה לחתום'. אבל זה לא קרה מעולם מאז המאה ה־19, ושאלה מעניינת היא מה יעשה המלך הנכנס צ'ארלס עם הדברים האלה. המלכה הייתה דמות שחיברה את כל חלקי החברה וייצגה את הממלכה המאוחדת גם בתוך חבר העמים. כשהיא נכנסה לתפקיד, האימפריה הבריטית התפרקה לרסיסים, והיא הצליחה ליצור את 'חבר העמים הבריטי'. אלה הישגים גדולים מאוד".

עד כמה לאזרחי בריטניה יהיה קשה להיפרד ממנה?
"הם לא זוכרים שום דבר אחר. במובן הזה האבל עמוק ואמיתי, לא כי הבריטים היו חברים שלה, פגשו אותה או אכפת להם ממנה כבן אדם, אלא כי היא הייתה חלק מהנוף שלהם ושל ההורים שלהם. במובן הזה בריטניה תהיה עכשיו במקום אחר. חלק מהנוף הכי בסיסי נעלם. כמו כן, כשמלך מת אנשים, אבלים על המלכות, לא רק על הבן אדם, כי מלוכה זה מושג שאמור להיות נצחי, אלמותי. לכן מוות של מלכה או מלך הוא לא קל אף פעם. לרובם אין להם ניסיון עם אבל כזה. אנשים שהתאבלו אי פעם על מותו של מלך הם בני 80 פלוס עכשיו".

אזרחים בריטים מתאבלים על מותה של המלכה (צילום: רויטרס)
אזרחים בריטים מתאבלים על מותה של המלכה (צילום: רויטרס)


מה יקרה עכשיו למעמד המלוכה?
"כולם מנתחים עכשיו את סוגיית הפופולריות של צ'ארלס, כולם יודעים שהוא פחות פופולרי ממנה ומהבן שלו, הנסיך ויליאם. אני לא בטוח שזה רלוונטי. עכשיו הוא מלך, הוא לא היה מלך קודם. לא עשו את הבדיקה הזאת כשהוא מחזיק את מוסד המלוכה בידיים שלו. וגם אם הוא יהיה טיפה פחות פופולרי, אז מה? עדיין 60% מהבריטים בעד מוסד המלוכה, זה לא מוסד שמאבד את האחיזה הציבורית שלו. אני לא חושב שאלה הדברים שיציקו לו".

הוא נכנס לנעליים גדולות.
"קודם כל, צ'ארלס צריך לבנות מורשת משל עצמו. זה יהיה מאוד קשה, גם כי המלכה הייתה מאוד דומיננטית וגם כי אין מישהו אחר להשוות אליו. אף אחד לא זוכר דוגמה אחרת. לכן כל החוכמה היא לא להיכנס לנעליה, אלא צ'ארלס צריך למצוא נעל משל עצמו. זה לא יהיה לו פשוט. יש גם אתגרים גדולים מאוד שעומדים בפני הממלכה המאוחדת. האתגר הגדול ביותר שיעמוד בפניו יהיה אם הסקוטים יחליטו שהם מעדיפים לעזוב את הממלכה המאוחדת ולחזור לאירופה. זה יכול לקחת חמש או עשר שנים, ואני לא משוכנע שהכתר יכול לשרוד את זה".
התאימו עצמם

"המלכה עבדה עד הסוף", אומר ד"ר נתן ארידן, חוקר במכון בן־גוריון לחקר ישראל והציונות שבאוניברסיטת בן־גוריון, המתמחה בין היתר בפוליטיקה בממלכה הבריטית. "עוד ביום שני היא קיבלה את ליז טראס, ראשת הממשלה החדשה. ראו שהמלכה חלשה, אבל היא עבדה עד הסוף. היא הייתה 'פנסיונרית' כבר כל כך הרבה שנים, אבל עבורה זה היה לשרת את העם".

גדולתו של בית המלוכה הבריטי הייתה העובדה שלאורך השנים הצליח להתאים את עצמו לרוח הזמן. "ב־1969 הם עשו סרט דוקומנטרי על חיי המשפחה, אף שזה לא מקובל", הוא מספר. "או למשל לאחרונה, במסגרת האירועים בבריטניה לציון 70 שנות שלטון המלכה, הוקרן מערכון של המלכה יחד עם הדוב פדינגטון. המלכה הייתה הסמל של המדינה. היו במהלך השנים קשיים לבית המלוכה, אבל הם התגברו עליהם. בתקופה שלה אנשים הצליחו להזדהות עם בית המלוכה גם כי לבית המלוכה היו בעיות כמו לאנשים רגילים: ילדים שהתגרשו, ועוד. כשערכו את החגיגות לרגל 70 שנות מלכותה, הרגשתי שהם סוג של נפרדים ממנה בכבוד. את נתינת הכבוד והפרידה כביכול כבר עשו בחגיגות ההן, כי כולם הבינו שאלה השנים האחרונות".

אליזבת בתמונה משפחתית (צילום: רויטרס)
אליזבת בתמונה משפחתית (צילום: רויטרס)


לצ'ארלס יש סיכוי לזכות באהדה כזאת?
"הוא בן 73, הרבה אנשים מבקרים אותו על כך שהוא מנותק מהחברה, מתערב בדברים שלא צריך להתערב כמו אדריכלות ואקולוגיה באנגליה, על כך שיש לו הרבה ביקורת על אנשים. מה שבטוח הוא שמפני שאת צ'ארלס יירשו בנו ואחר כך נכדו, הרי שהבריטים לא יראו עוד מלכה להרבה זמן".