ההצבעה במשאל העם באוקראינה שמטרתו לספח שטחים לרוסיה נכנסה היום (שני) ליומה הרביעי, לאחר שארצות הברית הזהירה מפני "השלכות קטסטרופליות" אם מוסקבה תשתמש בנשק גרעיני כדי להגן על אזורים שסופחו.

נענתה בחיוב? זה הסיוע אותו ביקשה אוקראינה מישראל ברקע המלחמה

לאחר שאיראן מכרה מל"טים לצבא הרוסי: אוקראינה בצעד דיפלומטי דרמטי

בעקבות המלחמה: משפחות שעלו מרוסיה ואוקראינה מספרות על ההחלטה לעזוב הכל

בהצבעות בארבעה אזורים במזרח המדינה, פקידים הנתמכים על ידי רוסיה נשאו קלפיות מדלת לדלת בליווי גורמי ביטחון, כך טען המושל האזורי של לוהנסק. לדבריו, שמות התושבים הוסרו אם הם לא הצביעו נכון או סירבו להצביע.

קיריל סטרמוסוב, אחד ממנהיגי הממשל שנכפה על ידי רוסיה באזור חרסון, טען כי הוא צופה שהעיר תהפוך לחלק מהפדרציה הרוסית בקרוב. "לדעתי האישית, זה יקרה בעתיד הקרוב - כי ככל שנהיה מוקדם יותר חלק מרוסיה נוכל להקים חיים שלווים", אמר.

ההצבעה במשאל העם באוקראינה (צילום: REUTERS/Alexander Ermochenko )
ההצבעה במשאל העם באוקראינה (צילום: REUTERS/Alexander Ermochenko )

הכוחות הרוסים שולטים בשטח המייצג כ-15% מאוקראינה, המשתווה בערך בגודלה של פורטוגל. זאת, בנוסף לחצי האי קרים שרוסיה טוענת כי סיפחה ב-2014. על ידי שילוב אזורי לוהנסק, דונייצק, חרסון וזפוריז'יה ברוסיה, תוכל מוסקבה להציג את המאמצים להשתלט עליהם מחדש כהתקפות על רוסיה עצמה, אזהרה לקייב ובעלות בריתה המערביות.

במקביל לכך, המודיעין הבריטי עדכן כי במסגרת הגיוס ברוסיה, כוחות ראשונים החלו להגיע לבסיסים צבאיים. וציין כי רוסיה תעמוד כעת בפני אתגר אדמיניסטרטיבי ולוגיסטי לספק אימונים לחיילים.

עוד נטען כי בניגוד לרוב צבאות המערב, הצבא הרוסי מספק הכשרה ראשונית ברמה נמוכה לחיילים במסגרת היחידות המבצעיות המיועדות להם, ולא במפעלי אימונים ייעודיים. על כן, לרבים מהחיילים המגויסים לא יהיה כל ניסיון צבאי במשך כמה שנים.

על פי המודיעין הבריטי, היעדר מאמנים צבאיים, והחיפזון שבו החלה רוסיה בגיוס, מצביעים על כך שרבים מהחיילים המגויסים ייפרסו לקו החזית עם היערכות מינימלית רלוונטית, והם צפויים לסבול משיעור שחיקה גבוה.