שריפת הענק שפרצה במהלך הלילה (בין שבת לראשון) בכלא אווין שבצפון טהרן, בו כלואים מתנגדי משטר, עוררה דאגה ברחבי העולם, לצד ביקורת חריפה. בין הגורמים שהגיבו לשריפה, שפרצה על פי הדיווחים לאחר שהחלו עימותים בכלא הידוע לשמצה, הוא נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן - שהביע את תמיכתו במפגינים ואמר כי הוא "מופתע" מהאומץ שלהם". 

עליית מדרגה נוספת באיראן: מפגינים פרצו לשידור החי בטלוויזיה הממלכתית
הלם באיראן: שוטרים ירו מטווח אפס בסטודנטים שהפגינו | צפו בתיעוד המחריד
במשמרות המהפכה נערכים לצעד דרמטי: האם איראן בדרך לאבד שליטה על המחאה?

דובר משרד החוץ האיראני, נאסר כנעני, תקף את דברי ביידן, ואמר: "בימים האחרונים, הממשל האמריקאי וגורמים רשמיים מנסים נואשות ללבות את התסיסה באיראן בתירוצים שונים, ובכל דרך שהצליחו, תוך הבעת תמיכה בהתפרעויות בארצנו, וביצירת אלימות". 

בתוך כך, ד"ר קיילי מור-גילברט, מומחית ללימודי איסלאם בעלת שורשים בריטיים ואוסטרליים שנכלאה באיראן לאחר הרשעתה בריגול בספטמבר 2018, שיחזרה את 804 ימי המאסר, וסיפרה בראיון לעיתון "סידני מורנינג הרלד" על החיים בכלא. "רואים עשן רב, ושומרים שיורים טילים לתוך הכלא, ככל הנראה כדי למנוע מצב של פריצה המונית, או כדי לעצור תסיסה אפשרית בקרב האסירים. המצב בו אתה כלוא באגף מסוים, מריח עשן ואש, ושומע מהומה מסביבך - מבלי לדעת מה קורה, או להיות מסוגל לברוח או להגן על עצמך, מפחיד", אמרה. 

יש מי שמשערים כי הדליקה בכלא הוצתה בכוונה תחילה על ידי גורמים במשטר האיראני, אך מור גילברט טוענת כי היא נגרמה על ידי האסירים, שעורכים ישיבות ומקיימים הפגנות, מאז מות הצעירה במאסר לפני כארבעה שבועות. בהמשך הראיון, היא ציינה כי "לאסירים היתה גישה לחומרים באמצעותם ניתן להצית אש, דוגמת מצתים וגז", וכי הם "היו מודעים היטב להפגנות המתרחשות מחוץ לכותלי הכלא, ואף שמעו את הקריאות 'מוות לדיקטטור'". לדבריה, ניתן לראות מצב בו האירועים הללו מובילים לעימותים, שיכולים לצאת משליטה ולהוביל לשריפה.

מהומות באיראן לאחר הריגת הצעירה בידי "משטרת המוסר", קרדיט: רויטרס

מור גילברט הוחזקה בבידוד במהלך שהותה בכלא אווין, אך ראתה אגפים עמוסים במאות אסירים - בהם הוצגו רק סוהר אחד או שניים, שניתן להתגבר עליהם בקלות. באחת הימים, בתקופה שבה הוחזקה בכלא קרצ'אק, נרשמה התפרעות - כאשר האסירים דפקו על הדלתות, וקראו קריאות. כעבור שבועיים, לאחר שעזבה את הכלא, המשטרה נכנסה למקום והיכתה את האסירים. 

משפחותיהם של חבריה של מור גילברט, הנמצאים בכלא, אישרו כי הם בטוחים, אך היא עדיין חוששת לשלומם. "אני מודאגת וחוששת לחבריי. בכלא הזה ישנם כל כך הרבה אסירים, בהם נשים אמיצות ומעוררות השראה, שהיו מעורבות בהפגנות - ונורא לחשוב על זה", אמרה, "מוקדם מדי לדעת מה הולך לקרות, אבל נראה שאיראן הולכת לקראת מהפכה. היא לא תחזור למה שהיתה בעבר - זה בטוח. אני באמת מקווה שהם יצליחו לפרוץ לכלא, וישחררו את כל האסירים, בהם כמה מחבריי".