גורמי המודיעין האמריקאי סבורים כי איראן מבקשת את עזרתה של רוסיה כדי לחזק את תוכנית הנשק הגרעיני שלה, כך דווח היום (שישי) ברשת CNN האמריקאית. לפי הדיווח, הפנייה לרוסיה היא מעין "תוכנית גיבוי" לטהרן, למקרה בו הסכם הגרעין עם מעצמות העולם לא יתממש.

רוסיה איימה על ישראל: "נגיב אם תסייעו לאוקראינה - גם דרך מדינה שלישית"
"התנהגות צבועה": ביידן נשבע לשחרר את איראן; כך הגיב הנשיא ראיסי
גורמים במערב חשפו: משלוח הנשק העצום שתקבל רוסיה מאיראן

לפי הדיווח, המודיעין מצביע על כך שאיראן ביקשה מרוסיה עזרה ברכישת חומרים גרעיניים נוספים ובייצור דלק גרעיני, כך אמרו מקורות שתודרכו בנושא. הדלק עשוי לסייע לאיראן להפעיל את הכורים הגרעיניים שלה ולקצר עוד יותר את מה שמכונה "זמן הפריצה" של איראן ליצירת נשק גרעיני.

עם זאת, מומחים הדגישו ל-CNN כי הסיכון להפצת נשק גרעיני משתנה בהתאם לאיזה כור הדלק משמש. בנוסף, עדיין לא ברור אם רוסיה הסכימה לעזור בנושא, שכן בעבר הקרמלין התנגד, לפחות כלפי חוץ, להשגת נשק גרעיני של איראן.

רוסיה תקפה באוקראינה באמצעות מל"טים איראנים. צילום: רויטרס

ההצעה האיראנית באה על רקע שותפות מתרחבת בין איראן לרוסיה בחודשים האחרונים, במהלכם שלחה איראן מל"טים וציוד צבאי נוסף לרוסיה לשימוש במלחמתה באוקראינה, ומוסקבה עשויה לייעץ לטהרן כיצד לדכא את תנועת המחאה שסוחפת את איראן, אמרו גורמים רשמיים בארה"ב.

לפיכך, ממשל ביידן צופה בדאגה בכל אזורי שיתוף פעולה חדשים בין איראן לרוסיה. כל סיוע רוסי סמוי לאיראן שיכול להגביר את המאמצים האיראניים לייצר נשק גרעיני יסמן גם שינוי משמעותי במדיניות הרוסית, בהתחשב בחברותה של רוסיה בקבוצת המדינות שהיו חלק מהמשא ומתן למניעת תוכנית הגרעין של איראן.

"כפי שאמרנו, הסכם הגרעין אינו על סדר היום", אמרה דוברת המועצה לביטחון לאומי, אדריאן ווטסון, ל-CNN. "עבדנו עם שותפים כדי לחשוף את הקשרים ההולכים וגדלים בין איראן ורוסיה - ולחייב אותם באחריות. נהיה נחושים בהתנגדות לכל שיתוף פעולה שיעמוד בסתירה למטרות אי-ההפצה שלנו".

הנציגות האיראנית לאו"ם ומשרד החוץ הרוסי לא השיבו בקשות להגיב.

ביידן נשבע לשחרר את איראן (צילום: רויטרס)

כזכור, נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי טען בשבוע שעבר כי איראן מחפשת עזרה מרוסיה בתוכנית הגרעין שלה בתמורה לסיוע הצבאי שהעניקה למוסקבה, אך המידע המודיעיני שהגיע לארה"ב אינו מצביע על קיומו של סיוע ממשי כזה, לדברי המקורות.

המקורות שתודרכו בנושא הסבירו כי הפתיחות של איראן בפני רוסיה היא תוצאה של האמונה בקרב בכירים איראנים כי הסכם גרעין חדש לא יקום לתחייה או, אם יקום, לא יחזיק מעמד. החשש של איראן היה שממשל עתידי עלול לפרוש מהסכם, כפי שעשה ממשל טראמפ ב-2018, ולכן הוא חיפש הסכם צדדי עם רוסיה שיאפשר לה לבנות מחדש את תוכנית הגרעין שלה במהירות במידת הצורך.

בתשובה לשאלה האם השותפות הגוברת בין איראן לרוסיה הייתה גורם לכך שהשיחות על הסכם הגרעין ירדו מהפסים, אמר גורם בכיר בממשל ל-CNN, "ברור שעסקאות צד בין רוסיה שערערו באופן יסודי את מבנה הסכם 2015, יהוו דאגה רצינית ויפחיתו עוד יותר את האפשרות לחזרה להסכם". הפקיד סירב להתייחס ספציפית להערכות מודיעיניות. 

כזכור, פקידים אמריקאים הדגישו בימים ובשבועות האחרונים כי המשא ומתן על הסכם הגרעין "כמעט מת", לפחות לעת עתה. הדיכוי האכזרי והאלים של המשטר האיראני נגד מפגינים ותמיכה בפעולות צבאיות רוסיות באוקראינה, הקשה יותר ויותר על בכירי ממשל ביידן לחזות בהסכם עם טהרן שתספק לה רווח כספי בצורה של הקלות בסנקציות.