שרי ההגנה של ארה"ב ושל סין נועדו אתמול (שלישי) במסגרת הניסיונות להרגיע את המתיחות בין שתי המעצמות, בעוד שסגנית נשיא ארה"ב קמלה האריס ביקרה בפיליפינים והבהירה כי ארצה מחויבת להגן מול כל התקפה צבאית.

"וושינגטון שולחת מסרים שגויים ומסוכנים": המתיחות בין ארה"ב לסין עולה שלב
דיווח: ארה"ב תציב באוסטרליה שישה מפציצים בעלי יכולת גרעינית  

שבוע לאחר מפגש הנשיאים ג'ו ביידן ושי ג'ינפינג, נועדו אתמול מזכיר ההגנה האמריקאי לויד אוסטין ושר ההגנה הסיני גנרל ויי פנגחה, בשולי כינוס של התאחדות מדינות דרום מזרח אסיה בקמבודיה, ונמסר כי השניים דנו ביחסים הביטחוניים בין המדינות ובסוגיות של ביטחון בינלאומי, כולל המלחמה באוקראינה.

לפי הפנטגון, אוסטין "הדגיש את הצורך לנהל באחריות את התחרות ולשמור על קווי תקשורת פתוחים". הוא התייחס לצורך "לצמצם סיכון אסטרטגי, לשפר את תקשורת המשברים ולחזק את הבטיחות המבצעית" והתריע כי "ההתנהגות המסוכנת" של חיל האוויר הסיני "מגבירה את הסיכון לתאונה".

מנגד, הגנרל הסיני שב על עמדת המשטר בבייג'ינג כי סוגיית טייוואן מהווה "קו אדום" עבור ארצו: "הפתרון של טייוואן הוא עניין עבור העם הסיני ולאף כוח חיצוני אין זכות להתערב". הוא דרש שוושינגטון תכבד את האינטרסים הסיניים ותאמץ מדיניות "הגיונית" שתסייע לשפר את היחסים. במקביל, סגנית נשיא ארה"ב קמלה האריס סיימה אתמול את ביקורה בפיליפינים שנועד לשפר את היחסים בין שתי המדינות אחרי המתיחות בתקופת שלטונו של הנשיא הקודם רודריגו דוטרטה, ולשלוח מסר לסין. האריס הבהירה כי "כל התקפה צבאית על הכוחות המזוינים של הפיליפינים, על כלי שיט ציבוריים או מטוסים באזור האוקיינוס השקט יביאו להפעלת המחויבויות האמריקאיות במסגרת אמנת ההגנה ההדדית עם הפיליפינים".

אתמול ביקרה האריס באי פלאוואן, סמוך לאיי ספרטלי בים סין הדרומי שבייג'ינג טוענת לבעלות עליהם. היא נועדה עם אנשי משמר החופים המקומי והצהירה כי "עלינו לשמור על עקרונות כמו כבוד לריבונות ולשלמות טריטוריאלית, מסחר חוקי ללא הפרעה וחופש השיט והטיסה מעל ים סין הדרומי".

בבייג'ינג לא הסתירו את מורת רוחם מהביקור של האריס. "היא מתמקדת בלנופף בלהבות של סוגיית ים סין הדרומי", נכתב במאמר המערכת של "גלובל טיימס", אחד השופרות המרכזיים של המשטר בבייג'ינג.