"ישראל לא צריכה לתת אמון בהבנות בינלאומיות", כך אמר נשיא מכון ירושלים לאסטרטגיה ולביטחון, פרופ' אפרים ענבר, בכנס המקוון לציון שנה למלחמת רוסיה־אוקראינה של המכון, שהתקיים במהלך סוף השבוע, "אין להן תועלת בשעת מבחן. הדוקטרינה הישראלית של הסתמכות עצמית היא הנכונה".

ראש ה-CIA לשעבר מעריך: כך עומדת להסתיים המלחמה באוקראינה
מחשש להפלת מטוסו: כך פוטין נע ברחבי רוסיה במהלך המלחמה באוקראינה

עוד הוסיף פרופ' ענבר: "אסור להעביר נשק לאוקראינה, ובפרט העברה של סוללות כיפת ברזל. יש חשש שסוללות אלו ייפלו בידי הרוסים, ודרכם לאיראן". פרופ' איתן גלבוע, עמית בכיר במכון ירושלים לאסטרטגיה ולביטחון ומומחה לארה"ב, אמר: "לאחר שהחורף יסתיים, צפויה הסלמה משמעותית מצד שני הצדדים. אשר עלולה להגדיל את הסיכוי למלחמה גרעינית בין־מעצמתית".

"יש הבנה שהמצב הישראלי נורמלי ביחס לזירה הבינלאומית. לראיה, יפן מתחמשת וארצות אירופה מתחמשות", אמר פרופ' ענבר. "זה העולם שבו אנו חיים, ואין להיתפס לאשליות על קץ ההיסטוריה. מלחמת רוסיה־אוקראינה הראתה את החשיבות ההרתעתית של הנשק הגרעיני, שאוקראינה ויתרה עליו לאחר התפרקות ברית המועצות. דבר זה מחזק את הנטייה והרצון האיראניים להמשיך בתוכניתם הגרעינית. משום כך, נראה כעת שהאיראנים ידבקו יותר בהשגת נשק גרעיני. הדבר הזה מגביר את האפשרות לתפוצת נשק גרעיני בכל העולם", הזהיר.

פרופ' אפרים ענבר (צילום: JISS)
פרופ' אפרים ענבר (צילום: JISS)

"איראן יכולה לאיים על אירופה, ולכל הפחות, על מזרח אירופה. המלחמה הפכה את ישראל לספקית נשק מועדפת על ידי מדינות אירופה ולשחקן חשוב יותר מאשר בעבר בשוק האנרגיה העולמי". פרופ' ענבר התייחס גם לחיכוך עם הממשל האמריקאי, וקבע כי "מלחמת רוסיה־אוקראינה יצרה נקודת חיכוך נוספת".

"יש מקום לאותת שאנחנו שמים לב לאוקראינה. אפשר להגביר את הסיוע, אך אסור להעביר נשק לאוקראינה, ובפרט העברה של סוללות כיפת ברזל. לרוסיה יש כוח להזיק לישראל: טכנולוגיה גרעינית, מערכת S-400 שעדיין לא סופקה לאיראנים, וזה דורש זהירות מצדנו", הדגיש פרופ' ענבר.

"לאחר החורף צפויה הסלמה משמעותית מצד שני הצדדים, שמכריזים על שאיפתם לנצח את המלחמה. המערב לא יכול לאפשר לפוטין לנצח, ואם המתקפה שלו תיכשל, הוא עלול להשתמש בנשק גרעיני טקטי. במקרה כזה, סביר להניח, שהאמריקאים ונאט"ו יפעילו נגדו נשק קונבנציונלי בהיקף משמעותי. אם פוטין ישיג הישגים משמעותיים בשדות הקרב, סביר שהמערב יסלים, ויתיר לאוקראינה להתקיף מטרות צבאיות על אדמת רוסיה", הזהיר פרופ' גלבוע.