לקראת הפוגה בקרבות בסודן? לאחר לחץ בינלאומי כבד, צבא סודן הודיע כי הוא מסכים להפסקת אש של שלושה ימים החל מהיום (שישי). זאת, לפי הדיווחים, "כדי לאפשר לעם הסודני לחגוג את העיד אל-פיטר המסיים את חודש הרמדאן". הודעת הצבא מגיעה לאחר שגם כוחות ה"תגובה המהירה" (RSF) הודיעו כי הם מסכימים להפסקת אש בת 72 שעות. 

"הכוחות המזוינים מקווים שהמורדים יעמדו בכל דרישות האמת ויעצרו כל מהלכים צבאיים שיפריעו לו", נכתב בהצהרה של הצבא, אך עם זאת, לדברי עדים מקומיים, הירי הכבד בחרטום נמשך גם לאחר שהצבא הכריז על הפסקת אש. אחד התושבים המקומיים סיפר לרויטרס כי מקור הירי לא ברור וכי מעת לעת נשמעו גם תקיפות אוויריות.

כאוס בסודאן: מי נאבק על השליטה במדינה ולמה זה קורה עכשיו?

סודן: ראש המיליציה התגובה המהירה, מוחמד חמדאן דגאלו (צילום: רויטרס)
סודן: ראש המיליציה התגובה המהירה, מוחמד חמדאן דגאלו (צילום: רויטרס)

בשבוע האחרון נערכו קרבות ברחבי סודן, בין היתר בבירה חרטום, בין כוחות הצבא בראשותו של הגנרל עבד אל־פתאח אל־בורהאן, לבין המיליציה של כוחות ה"תגובה המהירה" (RSF), בראשותו של מוחמד חמדאן דגלו המכונה חמידתי. משרד הבריאות במדינה דיווח כי עד כה מאות אזרחים נהרגו, אלפים נפצעו ורבים נמלטו מעיר הבירה. 

מנהיג ה"תגובה המהירה" ערך ריאיון מיוחד לעיתון "פייננשל טיימס", בו האשים את יריבו בלחימה שהתפתחה בבירה. לדבריו, "אל-בורהאן מנהיג כנופיה איסלאמיסטית רדיקלית המבקשת לבסס דיקטטורה צבאית", והאשים את צבאו בפגיעה מכוונות בבתי חולים ובמטרות שאינן צבאיות". עוד אמר, כי "אנחנו מוכנים לכך שיפגע בנו, רק לא באזרחים. אנו נלחמים על מנת להשיג שליטה, לעצור אותו ולהעמיד אותו לדין". 

במקביל, גם הגנרל אל-בורהאן שוחח עם העיתון הבריטי, והאשים את כוחות "התגובה המהירה" באלימות חסרת הבחנה. הגנרל טען כי "חלק גדול מהכוחות שלו (דגלו) יצאו משליטה, הם אחראיים לביזה נרחבת ברחבי חרטום ובמערב דארפור". בנוסף, אל-בורהאן האשים את דגלו בכך שעורר תקרית דיפלומטית עם מצרים, על ידי 'חטיפה' של חיילים מצרים, שלדבריו, שהו במדינה למטרות אימונים בלבד. הגנרל גם טען כי כוחות התגובה המהירה אחראים על שורת מתקפות נגד צוותי האו"ם שהגיעו לאזור, ושיירה של שגרירות ארה"ב.

נציין כי בורהאן והמטי היו בעבר בני ברית, בזמן שאיחדו כוחות ב-2019 על מנת להדיח את נשיא סודאן לשעבר, עומר אל-בשיר, ששלט במדינה ביד רמה במשך 30 שנים. מאז, ובמיוחד לאחר האירוע הדיפלומטי בשנת 2021, שהוביל להדחתו של ראש הממשלה לשעבר, עבדאללה חמדוכ, פעלו בסירוגין, יחד עם מנהיגים אזרחיים שונים, לכוון את המדינה לעבר משטר דמוקרטי.