נדמה שהבחירות המקדימות בארצות הברית מעולם לא היו מעניינות וצבעוניות יותר כמו הדרמה שמתנהלת כרגע בצד הרפובליקני. לאחר שהבליץ נגד טראמפ מתחיל לתת את אותותיו, הרפובליקנים השסועים מקווים לצאת מהמצב הזה בצורה מאוחדת, אך כרגע המצב נראה די בעייתי מבחינתם, 8 חודשים לפני הבחירות. למרות הניצחון על טראמפ, פרופ' איתן גלבוע מאוניברסיטת בר אילן, לא חושב שמדובר בסוף פסוק עבור איל ההון.



"לא בטוח שהתחילה העצירה של טראמפ. הוא ניצח בלואיזיאנה ובמדינה נוספת מתוך הארבע בהן נערכו הלילה פריימריז. הממסד של המפלגה הרפובליקנית עוד לא הצליח לבלום אותו, אבל אולי מתחילה כאן איזושהי מגמה. בכירי המפלגה, שנמצאת במשבר הפוליטי החמור ביותר אז מלה"ע השנייה, אומרים שאם טראמפ יהיה המועמד שלהם לנשיאות הם לא יצביעו בשבילו", טען המומחה ב"רדיו ללא הפסקה". רומני, מק'קיין ויו"ר הרוב בסנאט, כולם יוצאים נגד טראמפ ואומרים שהוא הורס את המפלגה, שהוא לא באמת שמרן, שכל הערכים שלו מופרכים, שהוא מסב נזק חמור ושהמפלגה עלולה לאבד גם את השליטה בקונגרס. הם רועדים עכשיו מפחד, שיאבדו את השליטה בבית הנבחרים ובסנאט".




"כשכל המנהיגים הבכירים יוצאים נגדך, יש לזה השפעה, זה צריך להביא לאיזושהי תוצאה", אמר פרופ' גלבוע. "כאשר מסתכלים על מספר הצירים, שזה הדבר החשוב ביותר, לטראמפ יש עכשיו 378 צירים ולקרוז ורוביו ביחד 432 צירים. אם נחבר גם את הצירים של שלושת המועמדים הנוספים, וכולם יתמכו במועמד אחד, הוא גובר על טראמפ. יש איזשהו סיכוי שזה יקרה. תחושת הבטן שלי שזה אפשרי. הפרדוקס הוא שנקודת העוצמה של טראמפ היא היציאה שלו נגד הממסד, גם הממסד הרפובליקני, ויש בוחרים שאומרים 'נמאס לנו מכם, אתם לא תגידו לנו בעד מי להצביע'".

טד קרוז יהיה זה שינצח את טראמפ?
"הוא לא בדיוק המועמד שהרפובליקנים רצו", הזכיר פרופ' גלבוע. "הוא סנאטור אוונגליסטי קיצוני, שייך לתנועת 'מסיבת התה'. הוא לא יצליח לנצח את הילרי קלינטון, שהיא לא מועמדת אידיאלית. היא ניצחה בלואיזיאנה וברני סנדרס ניצח בקנזס ונברסקה. היא כל הזמן אומרת לו לפרוש כי היא רוצה להיערך למאבק בטראמפ, והוא מזנב בה, גורם לה להשקיע מאמץ ומשאבים במאבק הפנים-דמוקרטי, וחושף את החולשות שלה, שיבואו לידי ביטוי במאבק הכללי.

"המבחן החשוב הבא יהיה ב-15 במרץ, יום מכריע עם בחירות מקדימות בארבע מדינות, כולל פלורידה ואוהיו. אם רוביו מפסיד בפלורידה, שהיא מדינת האם שלו, הוא הולך הביתה. ג'ון קייסי מושל אוהיו, אם יפסיד שם, גם הוא ילך הביתה".

השתתף בהכנת הכתבה: אסף נבו