"כן, יש צוות שיעסוק בנושאים של מדיניות החוץ", גילה האיש ששואף להתמנות למועמד המפלגה הרפובליקנית לנשיאות ארצות הברית, דונלד טראמפ, בראיון בשבוע שעבר בערוץ MSNBC. "טוב, בעצם זה לא צוות", הוא מיהר לתקן. "אבל אני מתכונן להקים צוות בזמן המתאים. כבר נפגשתי עם שלושה מועמדים".



טראמפ, שבעקבות שובל הניצחונות שרשם בבחירות המוקדמות מתנהג כאילו מינוי המפלגה לנשיאות כבר מונח בכיסו, הצהיר לאחרונה בראיונות באמצעי התקשורת האמריקאיים כי הוא מודע "לנושאים ולבעיות במדיניות החוץ שהנשיא הבא יהיה חייב לעסוק בהם ולטפל בהם מיד". טראמפ גם ניאות לפרט בנוגע לזהותם של שלושה בכירים לשעבר, שלדבריו כבר שוחח עמם והציע להם להצטרף לצוות יועצים למדיניות חוץ שבכוונתו להקים. אחד מהם הוא בכיר לשעבר בסוכנות הביון המרכזית, קולונל במילואים שכיהן כסגן מפקד הכוח האמריקאי באפגניסטן ועיראק. "האנשים האלה אינם ידועים בקרב החוגים המומחים בתחום מדיניות החוץ", אמר בראיון לאתר "ניוזמאקס” ג'וזף ניי, פרופסור באוניברסיטת הארוורד, והדגיש: "אני אישית לא מכיר אף אחד מהם".



כנראה מתוך מודעות לכך שהשמות שהוא מזכיר כיועציו הפוטנציאלים אינם ידועים כמומחים בתחום, מיהר טראמפ להוסיף שהוא שוקל למנות לצוות את הסנאטור מאלבמה ג'ף סשונס, החבר בוועדת הכוחות המזוינים של הסנאט. טראמפ הבהיר כי "בקרוב אחליט בנוגע לצוות".





אסון ליחסים



מי שבכלל לא ממתינים להקמת צוות מטעמו של טראמפ לייעוץ במדיניות החוץ שלו כנשיא האפשרי הבא הם שרים, פוליטיקאים וגורמים מדיניים באירופה, במיוחד במדינות הנחשבות ידידותיה הנאמנות של ארצות הברית. אולי מדויק יותר לומר שהם עוקבים בבעתה, בחרדה ובדאגה עמוקה מפני מדיניות חוץ אמריקאית בהשראתו של נשיא כטראמפ ובהנהגתו. "הניו יורק טיימס" דיווח בשבוע שעבר כי מדינות אסייתיות מרכזיות כמו יפן וסין חוששות מהצפוי לכלכלה שלהן אם טראמפ ייבחר. "עלייתו של טראמפ מתחילה לעורר אי שקט רציני ביפן", מדווח העיתון. בהמשך מצוטט פרופסור לכלכלה באוניברסיטת טוקיו בשם קיצ'י פיוג'יארה, שסיפר: "החברים שלי במשרד החוץ (היפני) בפאניקה".



מה שעולה מהשיחות עם נציגי ארצות זרות בניו יורק הם הפחדים והדאגות שמא טראמפ כנשיא יהיה אסון ליחסים בין ארצות הברית למדינות חזקות באירופה ובאסיה. מההצהרות המעטות הנוגעות למדיניות החוץ שפיזר עד כה, אין סימנים למשנה סדורה של טראמפ בתחום יחסי החוץ של ארצות הברית ואין עקבות ליוזמות מגובשות שהוא שוקל ליישם כנשיא. המעט שידוע, ומדווח באופן מקוטע, מתבסס על הצהרות שהשמיע בעבר כאיש עסקים וכטייקון נדל"ן.



טראמפ ידוע כמי ששולל באופן גורף הסכמי סחר בין ארצות הברית לארצות אחרות. הוא טוען כי בהסכמים האלה ארצות הברית התקפלה בפני אינטרסים של ארצות, שגורפות רווחים עצומים על חשבונה. בהזדמנויות שונות התבטא באופן בוטה וגורף נגד יחסי הסחר בין ארצות הברית לסין וליפן, שלדבריו גרמו וגורמים הפסדים משמעותיים לארצות הברית. בנושאים שאינם נוגעים לסחר ולכלכלה, הוא מבטיח לשקם את מעמדה המדיני של ארצות הברית, שלדידו הידרדר בעקבות חולשה ורפיון של ממשל ברק אובמה, ובכל הנוגע לסכסוך הישראלי־פלסטיני הצהיר טראמפ כי כנשיא הוא ימצא לו פתרון מדיני.



"זאת הפעם הראשונה מזה זמן רב שאנו רואים ושומעים גישה ישירה של מדיניות מגן כלכלית (פרוטקציוניזם) ממועמד לנשיאות ארצות הברית", אמר בראיון ל"ניו יורק טיימס" כלכלן יפני מאוניברסיטת טוקיו.



גם נוכח ההצהרות של טראמפ בנושאי חוץ, שנשמעות אולי רלוונטיות במבט חטוף, מביעים מומחים אמריקאיים ומדיניים זרים דאגה. לדבריהם, "האיש בלתי צפוי, אימפולסיבי, נתון למצבי רוח משתנים ונוטה להתפרצויות". דיפלומט ותיק בניו יורק אמר: "אלו הן התכונות החמורות והמסוכנות ביותר לראש מדינה ולמדינאי המחזיק בידיו את גורל עמו וארצו. פשוט מפחיד לחשוב שהוא עשוי להיבחר לנשיא ארצות הברית. אין לו שבריר של מושג ברגישויות, בדקויות ובכובד הראש הנדרשים לשיקולים ולהחלטות בנושאים ובעיות בינלאומיים, במיוחד בעולם שמתחוללים בו מלחמות פנימיות, סכסוכים מזוינים ועימותים מסוכנים".





"סיוט מבעית"


הנזיפה ששיגר האפיפיור פרנציסקוס לטראמפ, שלפיה בשל התבטאויותיו נגד מהגרים טראמפ "אינו נוצרי", מהדהדת בינתיים כמחמאה גורפת בהשוואה לסגנון ההתבטאויות כלפי טראמפ והתגובות לאפשרות שייבחר לנשיא המעצמה הגדולה בעולם, הרווחות בשיחות פרטיות במסדרונות האו"ם בניו יורק.



שגרירים ודיפלומטים נזהרים באופן מוקפד שלא להתבטא בפומבי בכל הנוגע למרוץ לנשיאות ונשמרים אף מהתייחסות עקיפה או רמז לנושא, כדי שלא ייחשפו כמי שמתערבים בענייניה הפנימיים של מעצמת־על כארצות הברית. אבל העובדה שטראמפ שועט בלי מעצורים להשגת מינוי מפלגתו לנשיאות כל כך מפחידה וכל כך מדאיגה נציגים ובכירים של חברות מרכזיות בארגון, שהם מתקשים להתאפק מלבטא את מה שהם חשים מול הצלחותיו בבחירות המוקדמות. על אחת כמה וכמה שמדובר במתמודד לנשיאות שבשיחות סגורות הוא מוגדר כ"סיוט מבעית" או "תרחיש קטסטרופלי לעולם החופשי".



ז'אן מרי לה פן ובתו. צילום: רויטרס
ז'אן מרי לה פן ובתו. צילום: רויטרס



לפי דיווחים שפורסמו באחרונה באמצעי התקשורת בארצות הברית, בשיחות ובמפגשים עם בכירים בבית הלבן ועם גורמים בצמרת מחלקת המדינה, מביעים שגרירים ונציגים זרים המכהנים בושינגטון דאגה חמורה מעלייתו המטאורית של טראמפ בזירה הפוליטית הפנימית ומהצלחותיו המתמשכות במרוץ למועמדות המפלגה הרפובליקנית לנשיאות. גורמים בוושינגטון מספרים כי גם מבירות אירופיות מרכזיות מגיעים לפקידי ממשל בכירים איגרות ומברקים ממקביליהם בממשלות אירופיות, המביעים חששות ופאניקה מהצפוי ליחסים עם ארצות הברית במקרה שטראמפ ייבחר. "בקרב גורמים מדיניים באירופה רווחות זה מכבר תחושות של חוסר שקט ואי נוחות רק ואפילו מעצם היותו של טראמפ מתמודד אפשרות לכהונת נשיא", אמר בשיחה פרשן ותיק בוושינגטון.



"החשש הוא שנוכחותו הדורסנית והטפותיו ההרסניות על 'כניעתה' של ארצות הברית להשפעות מצד מדינות חוץ ישאירו עקבות שליליים בהלכי הרוח של אמריקאים רבים".



בשיחות סגורות מספרים דיפלומטים על המברקים שהם מקבלים מהממונים עליהם, שבהם הם מתבקשים לדווח "באריכות ובפרטי פרטים", כלשונו של דיפלומט זר, על תוצאות הפריימריז במדינות השונות, ובמיוחד על שיעורי התמיכה שמקבל טראמפ. "יש גם דרישות לניתוחים והערכות על סיכוייה של הילרי קלינטון", סיפר האיש, אבל הוסיף שעיקרן מופנות לטראמפ: "לא נעים לי לצטט את הכינויים שמוצמדים לו במברקים האלה", אמר. לדברי הפרשן,


"עוד הרבה לפני ש'הניו יורק טיימס' והשבועון 'טיים' התחילו להשתלח באחרונה בטראמפ ולהדביק לו כינויים לא מחמיאים, כבר קיבלו שגרירים ודיפלומטים זרים בניו יורק מטר של גידופים וכינויי בוז וגנאי מבכירים במשרדי החוץ בארצותיהם. 'דמגוג', 'פרובוקטור', 'ריאקציונר', 'הזוי', ו'מסוכן' היו כינויים שגרתיים במברקים אלה".



"באירופה קלטו מהר מאוד את האבסורד ההזוי בדמותו של טראמפ", הסביר, באופן לא ממש דיפלומטי, דיפלומט בכיר המייצג מדינה אירופית מרכזית באו"ם. "כבר בשלבים הראשונים של המרוץ הרפובליקני התקשו גורמים מדיניים בבירות אירופיות להבין ויותר מזה להסביר כיצד מה שהגדירו כ'חרפת טראמפ' צוברת תמיכה בציבור האמריקאי. יותר מזה לא הבינו באירופה כיצד מנהיגים רפובליקנים מזלזלים ואינם עושים מאומה לבלום את טראמפ כבר בתחילת המרוץ".



ג'ייקוב נילסן, עורך אתר חדשות של העיתון רב ההשפעה המופיע בדנמרק "פוליטיקן”, סיפר בראיון ל"ניו יורק טיימס" כי "בהתחלה עורכי עיתונים בדנמרק לא התייחסו ברצינות למועמדותו של טראמפ, והגיבו בחוסר אמון ובספקנות לדיווחים שהתחילו לקבל מכתביהם בארצות הברית שמסרו כי הוא, טראמפ, עשוי להשיג את מינוי מפלגתו כמועמדה לנשיאות". בעיתון הדני הופיעה לא כבר קריקטורה שהראתה זוג נשוי יושב על ספה ומתבונן בשידור ב־CNN שדן בשאלה האם טראמפ יצליח להשיג את מינוי מפלגתו לנשיאות. הבעל אומר לאשתו: "זה לא מציאותי. מה דעתך שנחליף ערוץ ונצפה במשהו ריאליסטי יותר, כמו מלחמת הכוכבים?".



בעת ששגרירים ונציגים זרים בוושינגטון ובניו יורק שומרים בקפדנות על הנוהל והנימוס הדיפלומטיים, שלא להיחשף כמי שמביעים דעות והערכות על המתמודדים במרוץ לנשיאות, עורכים ועיתונאים באירופה ששים לפרסם את דעותיהם על המרוץ לנשיאות ונהנים במיוחד ללעוג לטראמפ, להקניט אותו ולתאר את התנהלותו הגסה בשלל אופנים צבעוניים. באחרונה רבו בעיתונים בפריז, בברלין ובהלסינקי הדיווחים מלאי הלעג. פרנץ יוזף וואגנר, עיתונאי גרמני ותיק ועורך ה"בילד" לשעבר, כתב: "באיזה מין עולם אנו חיים אם אנשים מסוגו של טראמפ עשויים להגיע לשלטון?". העיתון "אל פייס", המופיע בספרד, פרסם מכתב דמיוני שמלך ספרד פיליפ (ששלט בספרד במאה ה־16) שלח מקברו, הכולל עצה לטראמפ. במכתב מזכיר המלך כי גם בעת שלטונו בספרד הוא סבל מאזרחים שדרשו הטבות ומטרוריסטים מוסלמים שהתחזו לאזרחים שלווים. "העצה שלי לך, טראמפ, שתשקול להחזיר את האינקוויזיציה".



ומול כל המקטרגים, טראמפ זוכה לתמיכה ממנהיג אירופי ותיק. ז'אן מארי לה פן, אביה בן ה־87 של הפוליטיקאית הימנית בצרפת מארין לה פן, שהקים והנהיג את מפלגת החזית הלאומית, צייץ בטוויטר שלו, "אם היתי אמריקאי, היתי מצביע בעד טראמפ. אלהים יברך אותו".