השאלה שלאחרונה כולם שואלים היא האם תוצאות הסקרים המעודכנים, שהתפרסמו לאחרונה באמצעי התקשורת בארה"ב, מצביעות על תחילת תהליך התפכחותו של הציבור האמריקאי ממחזה העוועים המוצג בזירת המירוץ לנשיאות בכיכובו של המועמד הרפובליקני דונלד טראמפ? תוצאות הסקרים מגלות כי ישנו גידול מתמשך ועקבי בשיעור התמיכה בהילרי קלינטון, ועל פי חלק מהסקרים, הפער מגיע אף ל־15% לטובתה וזאת נגד ירידה מתמשכת בהיקף התמיכה בדונלד טראמפ.



ייתכן כי השיפור במעמדה של קלינטון הוא תוצאה ארעית של שבועיים רעים במיוחד לדונלד טראמפ. מאז אישור מועמדותו בוועידת המפלגה בקליבלנד שבר המועמד שיאים חדשים של הצהרות הזויות, הופעות המגחיכות את עצמו ואת סובביו, והתנהלות הגובלת באיבוד חושים מוחלט.



כך או כך, עדיף לגלות זהירות והתאפקות ביחס לסקרים אלו. צריך להזכיר כי רק בשנה שעברה, באותה תקופה, המתמודד הרפובליקני המועדף על המצביעים היה ג'ב בוש, שעם הון של 100 מיליון דולר בקופת הקמפיין שלו הוא זכה להערכות כי הוא זה שיזכה במועמדות הרפובליקנית לנשיאות. אחריו נהנה מכמה שבועות של שיעורי תמיכה גבוהים בסקרים הסנאטור מרקו רוביו, ושבוע שלם היה מנתח המוח בן קרסון המועמד הרפובליקני הכי פופולרי. היום – איש לא יודע או רוצה לדעת מה אירע בגורלם של אותם מועמדים.



לא צריך להתעלם מתוצאות סקרים בכל הנוגע לברומטר להלכי רוח של הציבור, אבל מסקנות של ממש מתוצאות סקרי דעת קהל בארה"ב יתחילו לקבל אופי משמעותי רק אחרי "יום העבודה" (לייבור דיי), שמצוין כאן ב־5 בספטמבר. שתי התפתחויות חשובות נרשמו בסוף השבוע האחרון במסלול הרפובליקני. על פי הדיווחים באמצעי התקשורת, גדל והולך מספר הרפובליקנים הבכירים במפלגה, שהחליטו להתנער בפומבי ממועמדותו של טראמפ ולערוק במוצהר ובמופגן ממחנה תומכיו.



מדובר לא רק ברפובליקנים נושאי כהונות כמושלי מדינות, סנאטורים וחברי קונגרס מוערכים. גם אישי ציבור ודמויות ידועות, שלא לדבר על התורמים הגדולים של המפלגה, טרחו לפרסם הצהרות נגד טראמפ, והבולטת בהן היא זו של מג וויטמן, שרכשה שם כענקית עמק הסיליקון, ונחשבת דמות נאמנה ומסורה במפלגה הרפובליקנית. וויטמן הלכה רחוק עד כדי פרסום אזהרה חריפה לעמיתיה הרפובליקנים שלא להצביע לדונלד טראמפ.



ההתפתחות השנייה במתחם הרפובליקני, דרמטית לא פחות, היא הדיווחים שלפיהם מושלים, סנאטורים וחברי קונגרס רפובליקנים, שעומדים לבחירה מחודשת בנובמבר, עושים כל שביכולתם להתנער ולשמור מרחק מטראמפ: "מנהיגים רפובליקנים הגיעו למסקנה שדונלד טראמפ הוא איום על גורלה ועתידה של המפלגה הרפובליקנית, ודנים כעת באמצעים להתרחק ממנו ולהיזהר מצלו", נטען בדיווח שפורסם אתמול ככותרת ראשית ב"ניו יורק טיימס".



על פי הכתוב בעיתון, "תורמים גדולים של המפלגה אף מרחיקים לכת ושוקלים לממן מודעות ענק שיתריעו מראש מפני תבוסה של טראמפ בבחירות, אבל יבקשו מרפובליקנים להצביע בעד סנאטורים וחברי קונגרס רפובליקנים, שיהיו משקל נגד לנשיאה הילרי קלינטון". אין ספק כי סקרי דעת קהל עשויים להשתנות, אבל עם זאת מדובר בהיקף אדיר של התנגדות ותיעוב בקרב רפובליקנים בכירים למועמד המפלגה שלהם לנשיאות, לא פחות. היקף שכמותו לא זכור בתולדות המרוצים לנשיאות בעשורים האחרונים.