הקול היהודי בבחירות לנשיאות: רוב מרשים בשיעור של 61 אחוז מקרב היהודים בעלי זכות הצבעה בארצות הברית תומך בהילרי קלינטון ויצביע בעדה ביום הבחירות ורק 19 אחוז מהם אמרו כי יצביעו בעד המועמד הרפובליקני לנשיאות דונלד טראמפ. כך עולה מסקר שקיים הועד היהודי האמריקאי שבדק את נטיות ההצבעה בקהילה. הסקר, שהקיף 1001 יהודים מעל גיל 18, התקיים בימים האחרונים של החודש שעבר לפני התקרית הבריאותית שאירעה לקלינטון בראשית השבוע. להערכת בכירים יהודים בניו יורק תמיכת הקול היהודי בקלינטון תישאר יציבה ואפילו תגדל גם אחרי מה שהם הגדירו "ההתלהמות של המדיה האמריקאית" בדיווחים על מצב בריאותה.



תשובות הנשאלים היהודים בנושאים אקטואליים אחרים הנידונים בקמפיינים מחמיאים לקלינטון וחושפים שיעורי הערכה ואמון נמוכים ביותר בטראמפ. 57 אחוז מקרב היהודים בקהילה סומכים יותר על קלינטון כמי שתחזק ותהדק את היחסים בין ישראל לארצות הברית. רק 22 אחוז גורסים כי טראמפ יעשה זאת טוב יותר. 58 אחוז משוכנעים כי קלינטון תטפל באופן יעיל יותר במאבק נגד הטרור. 22 אחוז גורסים כי טראמפ כשיר יותר להיאבק בטרור. אפילו בנושא ההסכם הגרעיני עם איראן שעורר בזמנו ביקורת ומורת רוח בקהילה - רוב של 58 אחוז בקרב היהודים סבורים שהילרי קלינטון "תטפל באופן אפקטיבי" במדיניות כלפי איראן. רק 19 אחוז השיבו כי טראמפ יהיה טוב יותר מול איראן. רק 11 אחוז מהיהודים הביעו אמון בטראמפ כמי שמסוגל לפעול לאחדות העם האמריקאי ו-55 אחוז מאמינים שקלינטון יכולה לעשות זאת.



58 אחוז סבורים שתטפל באופן אפקטיבי במדיניות כלפי איראן. קלינטון בוועידת אייפק במרץ 2016. צילום: רויטרס
58 אחוז סבורים שתטפל באופן אפקטיבי במדיניות כלפי איראן. קלינטון בוועידת אייפק במרץ 2016. צילום: רויטרס



תוצאות הסקר לא הפתיעו איש שכן מאז הכתרתם הרשמית של דונלד טראמפ והילרי קלינטון כמועמדי מפלגותיהם מנהיגים, עסקנים ובכירים יהודים בקהילה טוענים כי להילרי קלינטון מובטח רוב איתן של מצביעים יהודים ביום הבחירות. תוצאות הסקר אישרו כי רוב יהודי ארצות הברית, 51 אחוזים, זיהו עצמם כליברלים או נוטים למחנה הליברלי. 24 אחוז הגדירו את עצמם שמרנים או נוטים לשמרנות. 51 אחוז אמרו כי הם חברים במפלגה הדמוקרטית ו-18 אחוז זיהו עצמם כחברים במפלגה הרפובליקנית.



בתחום סדר העדיפויות של בעיות וסוגיות בקרב יהודים העלה הסקר כי נושא הכלכלה והתעסוקה הוא הראשון ברשימת דאגותיהם ובטחון פנים וטרור במקום השני. בשאלת היחסים בין ארצות הברית לישראל - רק 16 אחוז מהנשאלים אמרו כי היחסים "טובים מאוד", 57 אחוז ש"היחסים טובים", 17 אחוז ש"היחסים רעים" ו-8 אחוז "רעים מאוד".



רק 11 אחוז בקרב היהודים מביעים בו אמון. המועמד הרפובליקני דונלד טראמפ. צילום: רויטרס
רק 11 אחוז בקרב היהודים מביעים בו אמון. המועמד הרפובליקני דונלד טראמפ. צילום: רויטרס



תוצאות הסקר מחמיאות מאוד לקלינטון אך היא צריכה עדיין לעבוד קשה ולהשקיע מאמצים כדי להגיע לשיעורי התמיכה בקרב יהודים שהיו לברק אובמה בשתי הבחירות האחרונות. ב-2008 קיבל אובמה 78 אחוזים מקולות היהודים ומיט רומני השיג 30 אחוז. בבחירות 2012 69 אחוז מהיהודים הצביעו בעד אובמה ו-21 אחוז בעד ג'ון מקיין.



האתגר של קלינטון בקרב היהודים הוא המגזר האורתודוקסי, שבחלקו הגדול הוא שמרני, ואוהד את דונלד טראמפ. להערכת עסקנים קהילתיים, בשכונות בברוקלין המאוכלסות ברובן יהודים חרדים וחסידים יקבל טראמפ רוב מרשים של קולותיהם. לדברי עסקנים, קלינטון יכולה לשנות לטובתה את מאזן התמיכה בקרב אורתודוקסים אבל היא תהיה חייבת לעבוד קשה להשיג זאת.