החל מביטול הזכות להפלות בארה"ב, דרך שלילת זכויות נשים בידי הטליבאן ועד למחאת החיג'אב באיראן – התקופה האחרונה מתמקדת בעיקר בפגיעה בנשים ובזכויותיהן, אך גם ביכולת שלהן לא לעמוד מנגד ולקבל את מרותם של הגברים.

האימה הסתיימה? הצצה למציאות הקשה של נשים תחת השלטון שהבטיח שינוי

"ברגע קריטי זה עבור נשים ונערות בסכסוכים ומשברים ברחבי העולם אנו מפצירים בכם לעמוד לצד המגינים על זכויות אדם ולנקוט פעולה מידית להגנה על שלום, זכויות ושוויון מגדרי", נכתב השבוע במכתב פתוח לכל חברות האו"ם בשם מאות ארגוני חברה אזרחית ב-92 מדינות לקראת הדיון הפתוח על נשים במועצת הביטחון בחודש הקרוב.

עוד צוין במכתב, כי למרות שבריריות הזכויות של נשים, נערות וקבוצות שוליים אחרות – הן בסיסיות להשגת שלום. "משימת הליבה של סדר היום - למנוע סכסוך ולסיים מלחמות – לא יכולה להיות מושגת בלעדיהן". 

מחאות הנשים - זה מה שקרה בשבוע האחרון

"נשים, חיים, חופש"

ככל הנראה הזירה הכי בוערת במאבקן של נשים בתקופה האחרונה היא הרפובליקה האסלאמית, שממשיכה לסעור בעקבות מותה של הצעירה מהסא אמיני בזמן מעצרה על ידי "משטרת המוסר", בשל לבישת חיג'אב בצורה "מרושלת".

המחאות האזרחיות ממשיכות לשטוף את רחבי המדינה, בערים שונות כמו טהרן, רפסנג'אן, שיראז, משהד וערים נוספות. בעוד כוחות הביטחון ממשיכים לדכא באלימות את ההפגנות, כאשר רק בימים האחרונים כ-66 בני אדם נהרגו ברחבי המדינה.

המחאה נגד המשטר באיראן (צילום: John MACDOUGALL / AFP)
המחאה נגד המשטר באיראן (צילום: John MACDOUGALL / AFP)

למרות ההגבלות על האינטרנט שנועדו לעכב התכנסויות ולמנוע הפצת תמונות של הדיכוי, המפגינים אימצו טקטיקות חדשות כדי להעביר את המסר שלהם, וכך נראה כי גילויי המחאה בטהרן הופכים בימים אלו לנקודת מפנה היסטורית באומץ של הצעירים והצעירות לעמוד מול המשטר.

"מחאת החיג'אב" נמשכת מעל לשבועיים ונראה כי מדובר במחאה העממית הגדולה והמאיימת ביותר על מנהיגי הדת במדינה בעשור האחרון, כאשר בשונה מתנועת מחאה אחרות בעבר – זו מובלת בידי נשים. נשים מפגינות באומץ אל מול כוחות הביטחון, שורפות את החיג'אב כאות מחאה, ומתעדות עצמן גוזות את שערן. 

המהומות באיראן בעקבות הריגת הצעירה (צילום: REUTERS/Azad Lashkari)
המהומות באיראן בעקבות הריגת הצעירה (צילום: REUTERS/Azad Lashkari)

"לא מפחדות יותר, אנחנו נלחם", נכתב על כרזה גדולה שהוצבה על גשר עילי בכביש מודרס במרכז טהרן. ביום שבת האחרון, סטודנטיות בטהרן קראו לנשיא אברהים ראיסי "ללכת לאיבוד" בעת ביקורו בקמפוס האוניברסיטה שלהם, בו גינה את המפגינים הזועמים על מותה של הצעירה.

"למרות כל המאמצים של אנשים רעים, האנשים החזקים והחרוצים של איראן האסלאמית יתגברו על הבעיות באחדות ולכידות", נכתב באתר הנשיאות. 

השראה מנשות איראן

מעל לשנה חלפה מאז נכנס ארגון הטליבאן לעיר הבירה של אפגניסטן, קאבול, והשתלט על המדינה - ובמהלך שלטונו הפרות זכויות האדם נגד נשים גוברת בהתמדה. למרות הסיכון הכרוך בכך, בעת הנוכחית הנשים האפגניות מסרבות לקבל את מר גורלן. 

הפגנות הנשים במדינה נמצאות במגמת עלייה מאז ההפצצה הקטלנית במרכז חינוך בקאבול בשבוע שעבר, בו נהרגו לפחות 43 בני אדם – רובן נשים. 

נשים באפגניסטן מפגינות נגד הטליבאן (צילום: רויטרס)
נשים באפגניסטן מפגינות נגד הטליבאן (צילום: רויטרס)

נשים באפגניסטן מפגינות נגד הטליבאן (צילום: רויטרס)
נשים באפגניסטן מפגינות נגד הטליבאן (צילום: רויטרס)

מאז הפיגוע ב-30 בספטמבר, פעילות נשים יצאו לרחובות ברחבי המדינה, והתגייסו לגנות את האלימות הבלתי פוסקת וכן את ההגבלות על נשים ומיעוטים. ולמרות שהמחאות פוזרו על ידי שלטונות הטליבאן, עשרות מפגינות הופיעו בקאבול ובמחוזות הראט, באמיאן, באלך, ננגרהאר וג'זני בששת הימים האחרונים.

סיבה נוספת לעלייה במגמת ההפגנות, על פי המוחות, היא המחאות המתמשכות באיראן. "נשים באיראן וכאן סובלות כמעט מאותן בעיות. נשים ברחבי הארץ ומחוצה לה צריכות לשלב ידיים כדי להשמיע את קולן. ביחד כולנו מנצחים", אמרה ראזיה מוחסני, פעילה לזכויות נשים בת 34 מקאבול, ל-Arab News.

"מאבק על כל מה שאנחנו אוהבים"

בחודש יוני האחרון, מחאת הנשים הגיעה במלוא כוחה לארצות הברית לאחר שבית המשפט העליון ביטל את רו נגד וייד – החלטה בת 49 שנים שהבטיחה את זכותה החוקית של אישה לבצע הפלה. 

כאשר רק בסוף השבוע האחרון אלפי נשים, מילאו את הרחובות בדרישה לחידוש הזכות להפלות – חודש לפני בחירות אמצע הקדנציה במדינה. המחאה אורגנה על ידי מצעד נשים וקבוצות אחרות כדי להדגיש בפני התומכים כי הקדנציה האמצעית של השנה היא זמן מכריע לגיבוי מועמדים שהתנועה רואה כתומכים בזכויות הפלות.

מחאה נגד ביטול הזכות להפלות בארה''ב (צילום: רויטרס)
מחאה נגד ביטול הזכות להפלות בארה''ב (צילום: רויטרס)

מחאה נגד ביטול הזכות להפלות בארה''ב (צילום: רויטרס)
מחאה נגד ביטול הזכות להפלות בארה''ב (צילום: רויטרס)

"הכל מרגיש כמו מאבק על כל מה שאנחנו אוהבים", אמרה רייצ'ל או'לירי קרמונה, מנהלת מצעד הנשים לוושינגטון פוסט. "אלו הבחירות הראשונות מאז שהחוק נפל בעידן החדש הזה של הדמוקרטיה האמריקאית, וזה באמת חשוב שנשים יתגלו כגוש הצבעה".

כאמור, בחירות אמצע הקדנציה צפויות לקבוע את עתיד הגישה להפלות במדינות כמו פנסילבניה ומישיגן, שבהן מושלים דמוקרטיים חסמו חקיקה נגד הפלות שהוצעה או עברה על ידי בתי מחוקקים בראשות רפובליקנים.