בורדו, בורגון, קיאנטי, אמרונה, ריוחה ועוד. יאיר גת קופץ ראש לעומק עולמם המופלא של הבלנדים, ונותן בהם סימנים כדי שלא יערבבו אתכם. והפעם: בלנד הרי יהודה…

הבנאדם צריך לכתוב על בלנדים מבורדו, עמק הרון, או וינו ורדה, הוא עושה גוגל קטן, פותח ספר ולומד את רוב מה שהוא צריך לדעת: גבולות, זנים מאושרים לשימוש, שיטות עשייה, כמויות, היסטוריה, מגמות ומה לא. אותו בנאדם צריך לכתוב על בלנד מאזור הרי יהודה - צרצרים...

הרי יהודה - זה לא ממש סוד שבכל מה שקשור לחלוקה לאזורי יין, ישראל לוקחת את הזמן שלה... (צילום: יח"צ, יואב אלון)
הרי יהודה - זה לא ממש סוד שבכל מה שקשור לחלוקה לאזורי יין, ישראל לוקחת את הזמן שלה... (צילום: יח"צ, יואב אלון)
זה לא ממש סוד שבכל מה שקשור לחלוקה לאזורי יין, ישראל לוקחת את הזמן שלה... (צילום: יח"צ, יואב אלון)

ישראל עוד לא נסגרה על אזורי היין שלה ולמרות שהנושא עולה מפעם לפעם ברמת הדיבור, לא נראה שהיא מתכוונת לעשות את זה בקרוב. את אזור הרי יהודה שמשתרע, פחות או יותר, בין רמאללה בצפון לבית לחם בדרום ובין בית שמש במערב למעלה אדומים במזרח, אפשר לחלק ללא מעט תתי-אזורים שהקשר ביניהם קיים רק במפה, ושהיינות שנעשים בהם שונים זה מזה כמעט בכל פרמטר אפשרי. המגוון העצום הופך את החיפוש אחר מאפיינים אזוריים ביינות הרי יהודה למתסכל במיוחד. מצד שני, בפני מי שמחפש יינות מקוריים, איכותיים וטעימים מהאזור הזה עומדות כמה מהאפשרויות הטובות ביותר בישראל.

צרעה, הרי יהודה לבן 2016
צרעה, הרי יהודה לבן 2016

היין, שהושק בתחילת החודש נעשה משמונים אחוז ענבי שרדונה ועשרה אחוז סוביניון בלאן, והתיישן רובו בחביות וחלקו בנירוסטה, על השמרים במשך שמונה חודשים. העבודה עם שני זנים בעלי אופי שונה ועם דרכי יישון שונות, אפשרו למאסטר ערן פיק ליצור גם הפעם, יין מורכב ומהנה שאי-אפשר היה לעשות במקום אחר, עם ריחות טובים של פירות לבנים וירוקים ומינרלים, מגע חכם של עץ, מרקם חלקלק, וסיומת ארוכה ומורכבת.

מחיר: 100 ₪

קסטל, la-Vie לבן 2015
קסטל, la-Vie לבן 2015

מענבי סוביניון בלאן, שרדונה וגוורצטרמינר, נעשה יין חביב להפליא, עם ריחות רעננים של הדרים, פירות טרופיים ועשב קצור, טעמים ישירים ונקיים ומרקם נעים. אין טעם לחפש בו את האיכויות והעומק שאתם אולי זוכרים מ'קסטל שרדונה C', או מהיינות האדומים הגדולים של היקב, אבל מדובר בדוגמה מצוינת לכך שגם יינות קלילים יומיומיים צריך לעשות ברצינות.

מחיר: 94 ₪

טפרברג, אינספייר, פמיטאז' 2016
טפרברג, אינספייר, פמיטאז' 2016

בשנים האחרונות אנחנו שומעים לא מעט דיבורים על עבודה עם זנים ארץ-ישראליים מקוריים: דבוקי, חמדאני, ג'נדאלי, מראווי ואחיהם. אחד היקבים המסחריים שהרים את הכפפה הארץ-ישראלית בשיא האלגנטיות הוא יקב טפרברג, שהשיק בלנד של חמישים אחוז דבוקי מקומי, מחוזק בעשרים וחמישה אחוז סוביניון בלאן ועשרים וחמישה אחוז גוורצטרמינר. יין מקורי, פרחוני באף, עסיסי בפה ומאוד מאוד מהנה.

מחיר: 70 ₪

ברקן, אסמבלאז', איתן 2013
ברקן, אסמבלאז', איתן 2013

בלנד של ענבי קברנה סוביניון, מרלו וסירה, מכרמים בהרי ירושלים, שהתיישן שנה בחביות. יש לו ריחות ידידותיים של פירות שחורים, תבלינים מתוקים, עשבי תיבול ומחטי אורן. המבנה שלו מוצק וטעמי הפרי המתובלים מובילים לסיומת ארוכה. מבין שלושה היינות בסדרת אסאמבלאז' הוא כרגע היין השלם, הידידותי והמהנה ביותר. מסחרי, אבל עם אופי אזורי.

מחיר: 79 ‏‏₪

ספרה, First Page 2016
ספרה, First Page 2016

ה"דף הראשון" של יקב ספרה נכתב באותיות לבנות של חמישים אחוז פינו גרי, ארבעים אחוז סמיון ועשרה אחוז ריזלינג, והתיישן חציו בעץ וחציו בנירוסטה. יש לו ריחות של פירות לבנים: מלונים, אגסים, הדרים ופירות טרופיים, משולבים במינרליות יפה ובאזכורים של עשבי תיבול רעננים. המרקם נעים, הטעמים עשירים והרמוניים והסיומת עשבונית. אחד הבלנדים המקוריים והמהנים ביותר באזור.

מחיר: 99 ₪

ירושלים, היובל, קולומברד - אמרלד ריזלינג 2016
ירושלים, היובל, קולומברד - אמרלד ריזלינג 2016

הבלנד הלבן בסדרת 'היובל' של יקב ירושלים, שהושקה לרגל חמישים שנה לאיחוד העיר, נעשה מחלקים שווים של ענבי קולומברד ואמרלד ריזלינג מאזור שמשון. השילוב בין הקלומברד החומצי והפרחוני לבין האמרלד ריזלינג הפירותי והמתקתק, יוצר יין מאוזן ומהנה עם ריחות וטעמים לא מתחכמים של פרחים, פירות לבנים והדרים, מרקם חלקלק וסיומת חמצמצה מרירה ומרעננת.

מחיר: 65 ₪

פלם, בלאנק 2016
פלם, בלאנק 2016

כשמדברים על 'אוויר הרים צלול כיין', תמיד נראה לי שהכוונה היא ליין הזה: בלנד בהיר, צלול ורענן של שרדונה וסוביניון בלאן שגדלו בכרמים בהרי יהודה והתבגרו בנירוסטה. יש לו ריחות נקיים של עשב קצור, פירות טרופיים ופירות לבנים טריים, מבנה חד, טעמים רעננים וחמיצות נהדרת. יין שמצליח, כבר די הרבה בצירים ברצף, ללכוד את כל מה שטוב ומהנה בקיץ הישראלי.

מחיר: 89 ₪

קלו דה גת, שנסון לבן 2016
קלו דה גת, שנסון לבן 2016

ברגעים הראשונים הוא עושה רושם קצת מפוזר, עם ריחות של מלונים בשלים, פירות טרופיים, מינרליות מעניינת ועשבוניות קלה, שלא באמת קשורים למרקם החלקלק שלו ולחמיצות הדקה. כמה דקות מאוחר יותר, מתחילים לעלות גם ריחות רעננים של הדרים ועשב ירוק וכשהתמונה מתגלה במלואה, קשה מאוד שלא להתאהב בו. מי אמר שיינות לבנים צעירים לא יכולים להיות מאתגרים.

מחיר: 100 ₪

פסגות, PEAK 2014
פסגות, PEAK 2014

ליין, שנעשה מענבי סירה, פטיט סירה ומורבדר והתיישן כשנה בחביות, יש ריחות מרוכזים של פירות שחורים, פרחים, אדמה, בשר מעושן, קפה ותבלינים מתוקים. המגע שלו עם החך דחוס מאוד והטעמים עשירים, מאוזנים ומתובלים, החמיצות טובה והסיומת ארוכה ומתובלת. במצבו הנוכחי, כשלוש שנים לאחר הבציר קשה מאוד ליהנות ממנו, אבל עושה רושם שהוא יתיישן להפליא.

מחיר: 150 ₪