מזוודה מלאה תרסיסים שעלתה היום (רביעי) באש בקרבת מרכז לקבלת פליטים בעיירה זירנדורף שבצפון בוואריה העלתה חשש מפיגוע טרור, עדות למתח ששורר בגרמניה אחרי שבוע של פיגועים והתקפות ירי. המשטרה מסרה כי לא מדובר באיום חדש וכי לא היו נפגעים בתקרית.



אחר הצהריים אירע פיצוץ חזק בעיירה זירנדורף שבצפון בוואריה, סמוך לסניף של המשרד הפדרלי לטיפול במהגרים, שם גם פועל מרכז לרישום פליטים. כוחות המשטרה שהגיעו לאזור מצאו בסמטה קטנה סמוכה למקום מזוודה בוערת עם פחיות תרסיס. עדי ראייה דיווחו כי ראו כמה גברים עם מראה ערבי נמלטים מהמקום ובעקבות זאת החלו חיפושים אחרי המעורבים. אולם, אחרי דקות ארוכות של מתח, נמסר ממשטרת בוואריה כי לא היה מדובר בפיצוץ - וכי ככל הנראה התרסיסים במזוודה עלו באש. לא היו נפגעים באירוע, והמשטרה ערכה חיפושים אחרי הבעלים של המזוודה.



התקרית הוסיפה למתח ששורר בבוואריה אחרי סדרה של שלושה אירועים אלימים בשבוע האחרון, שניים מהם בהשראת דאע"ש. ביום שני שעבר ביצע נער אפגני פיגוע עם גרזן בתחנת רכבת בוורצבורג ופצע ארבעה בני אדם לפני שנורה למוות; ביום שישי רצח צעיר גרמני-איראני תשעה בני אדם במרכז קניות במינכן; ביום ראשון בלילה פליט סורי שהיה מועמד לגירוש התפוצץ ליד פסטיבל מוזיקה בעיירה אנסבך.



זירת הפיגוע באנסבך. צילום: רויטרס



היום מסר שר הפנים של מדינת בוואריה, יואכים הרמן, כי המחבל מאנסבך, מוחמד דליל, היה בקשר באמצעות צ'אט באינטרנט עם אדם מסתורי במשך תקופה ארוכה, עד לרגע הפיגוע, אולם עדיין לא ברור אם מדובר בפעיל של דאע"ש. "נראה שהיה קשר ישיר עם מישהו שהייתה לו השפעה רלוונטית על ההתקפה הזו", אמר.



העיתון סודויטשה צייטונג טען היום כי התגלו סימנים לכך שדליל אף נשלח במכוון על ידי דאע"ש לתוך גרמניה אחרי שישב בכלא בבולגריה במשך חודשיים. לפי הדיווח, הפליט הסורי סיפר לאחד המטפלים שלו כי "למרבה המזל, מצאתי סורי שתרם לי טיסה לאוסטריה", ובשל כך גבר החשד כי מדובר בתוכנית של דאע"ש מאחר שמעטים הסורים בבולגריה שיש להם יכולות כספיות כאלה. עם זאת, הרמן הבהיר כי הסוגיה עדיין נמצאת בחקירה.



בתוך כך, היומון הגרמני פרנקפורטר אלגמיינה ציינטונג ציטט היום גורמי ביטחון שסיפרו כי עלי סונבולי, הצעיר הגרמני-איראני שביצע את מתקפת הירי במרכז הקניות במינכן בשבוע שעבר, החזיק בדעות ימניות קיצוניות והעריץ את אדולף היטלר מאחר ששניהם ציינו את יום הולדתם באותו תאריך, וכי הוא ראה בעצמו בן הגזע הארי בשל היותו גרמני ואיראני (איראן גם נחשבת למדינה "ארית"). הוא העריץ גם את פעיל הימין הקיצוני הנורבגי, אנדראס ברייוויק, שרצח 77 בני אדם בדיוק חמש שנים לפני הטבח במינכן. 



מאז מסע ההרג, שהותיר תשעה קורבנות, החשד העיקרי היה שסונבולי (18) ביצע את המעשה כתוצאה מבעיות נפשיות שמהן סבל. כאמור, לאחר שהרקע התבהר יותר, התברר כי לסונבולי הייתה "תחושת עליונות" כלפי טורקים וערבים וכי הוא בכוונה חיפש קורבנות עם רקע זר, ולכן ייתכן שלא מדובר בירי חסר אבחנה. מרבית הנרצחים במתקפה היו מהגרים – שלושה מטורקיה, שלושה מקוסובו ואחד מיוון.