כשדאעש כבשו לראשונה את מוסול, בירת "הח'ליפות" בעיראק, הם עשו זאת בעזרת 2,000 לוחמים ואפקט הפחד, שאכזריותם של לוחמיו יצאה למרחקים ועזרה גם בהרתעה מול מתנגדיו. אך כיום, המצב שונה בעקבות המבצע, בו משתתף צבא עיראק, שפועל לשחרר את העיר גם בעזרת נשק נטול פחד - טנק לא מאויש. הטנק, שנקרא בפשטות "הרובוט" ונכנס לפעילות קרבית בעיר אתמול תוכנן על ידי שני אחים עיראקיים. הוא יכול לשאת עליו משגר טילים או מקלע כבד ולהשתתף בלחימה גם בשעות הלילה.  



"הרובוט משמש בשלוש משימות במסגרת הקרב על העיר", הסביר דובר ה-P.M.U., מיליציה הנתמכת על ידי השלטון העיראקי, "אנחנו משתמשים בו למשימות ציד לילי נגד לוחמי דאעש, בקרבות במהלך שעות היום וככוח סיוע לחיילים שלנו בכל שעה ומקום שאנו צריכים אותו".


במקביל לכך, במהלך בשעות הבוקר (חמישי), כוחות של צבא עיראק נכנסו לשכונות ח'י אל מיתאק ואינתיסאר במוסול. במהלך הפריצה לשכונה, לוחמי דאעש ירו במרגמות ושיגרו רקטות לעבר הכוחות המסתערים וכתוצאה מכך נהרגו ארבעה חיילי צבא עיראק. "הצלחנו להיכנס לפאתי השכונות, אך עדיין לא נכנסנו למרכזן בשל ההתנגדות הקשה בהן", אמר קולונל מהאוגדה המשוריינת התשיעית, שכוחותיה משתתפים במבצע לכיבוש העיר.


קלטת מאל בגדדי


מוקדם יותר, הוציא מנהיג התנועה אבו באכר אל בגדדי קלטת בת 31 דקות מתוך מטרה לעודד את כוחותיו. "הקרב העוצמתי והמלחמה הטוטאלית הזאת, הג'יהאד העצום שמדינת האסלאם מקיימת היום, רק יגדילו את האמונה שלנו בכך שזוהי הקדמה לניצחוננו, אם אללה ירצה", אמר אל בגדדי בהקלטה. על פי הערכות של הכוחות הלוחמים, אל בגדדי נמצא במוסול

זוהי הקלטת הראשונה שהוציא אל בגדדי מאז דצמבר 2015. שריפה זוהור, מומחית לביטחון במזרח התיכון, העריכה כי אל בגדדי הקליט את ההודעה בעשרת הימים האחרונים וכי מדובר בקריאת עידוד ללוחמיו. "זוהי קריאה להקרבה עצמית שאומרת: אם אתם נלחמים בקואליציה, עימדו בנחישות ואימרו 'אללה מספיק לנו", הסבירה זוהור. המומחית הוסיפה כי מדובר גם בהסבר מדוע ההפסד אינו קשור לכישלון אידאולוגי. "זאת דרכו של אל בגדדי להסביר ללוחמיו שאמנם דאעש עומדים לאבד טריטוריה, לעת עתה, אך יש להמשיך להיאבק, כפי שעשו לפני הקמת "הח'ליפות", אמרה.

מנהיג דאעש, אל בגדדי. צילום: רויטרס
מנהיג דאעש, אל בגדדי. צילום: רויטרס


הקרב על מוסול נכנס היום לשבוע השלישי ללחימה. כוחות הקואליציה שנלחמים בדאעש ששולטים בעיר, שחררו שטחים וכפרים נרחבים מסביב לה מידי ארגון הטרור וכרגע מנהלים לחימה בתוך העיר עצמה. לכוחות הממשלה העיראקית והקואליציה המסייעת לה, הצטרפו בשבועות הלחימה גם כוחות כורדים שתוקפים את העיר מצפון ומיליציות שיעיות שנתמכות על ידי איראן ממערב. גם טורקיה איימה כי תצטרף ללחימה אם המליציות השיעיות יפגעו בתושבי העיר