"בניגוד לתפקידים אחרים, תפקיד החשב באוצר הוא מיוחד, כי במסגרת החוק יש לו אחריות לאישור דברים רבים. אסור להשאיר את המדינה ללא חשב כללי וחשוב למנות לי מחליף קבוע ובהקדם, ואם לא - אז ממלא מקום".

כך אומר החשב הכללי הפורש של האוצר רוני חזקיהו בראיון ל"מעריב". לדבריו, "החשב מעניק אישורים על בסיס יומיומיים. ללא חשב יהיו דברים שלא יאושרו כמו תקציבים, פטורים מחוב מכרזים, ועדות חריגים ועוד. אפשר למשוך את המינוי ליום או יומיים, אבל זה עלול לגבות מחיר מהמשק".

רוני חזקיהו (צילום: אביב חופי)
רוני חזקיהו (צילום: אביב חופי)


חזקיהו רואה חשיבות רבה באישור מיידי של התקציב. "צריך לאשר את התקציבים ל־2020 ול־2021. לשנת 2021 צריך להכין תקציב רגיל עם הכללים הפיסקליים, ולצדו תקציב קורונה שיפעל לאורך 2021 בהתאם להתפתחויות במשבר", הוא אומר ומוסיף: "הוודאות התקציבית הייתה חשובה תמיד, מהיום הראשון. אין תקדים בשום מקום שלאחר שלוש מערכות בחירות לא יהיה תקציב ושהתקציב ל־2020 הוכן רק באמצע 2017. זה לא קיים בשום מקום בעולם".

עוד הוא מוסיף כי "היעדר התקציב גובה מחיר כבד. האחריות הלאומית מחייבת את כל הגורמים לאשר את התקציב ולחזור לבסיס עבודה נורמלי ובוודאי בתקופת הקורונה. חייבים להתעשת במהירות".

בתשובה לשאלה האם היקפי הסיוע לנפגעי הקורונה היו נדיבים ביחס לעולם, השיב החשב הפורש: "הסיוע שניתן ביחס למה שרצו לתת ולמה שניתן בפועל היה בסך הכל טוב, אבל הבעיה הייתה בביצוע. המערכת לא הגיבה מהר והמענה לא לקח בחשבון משבר לתקופה ארוכה. בחלק מהמקרים נתנו פתרונות עוד לפני שנקבע מה הצורך האמיתי.

"בסוג כזה של משבר קשה מאוד לצאת עם פתרונות מושלמים. על תוכנית ה'מענק לכל אזרח' הייתה אומנם ביקורת בזמן אמת, אבל צריך להבין שהמענקים נועדו לשרת מצב של מצוקה אישית וחברתית".