מחירי מוצרי החלב שפיקוח אמורים להתייקר הבוקר (שני) בשיעור של כ־9%. ייקור נוסף של 7%־8% נדחה למועד חדש וייפרס בדיוק כמו עסקת תשלומים בכרטיסי אשראי. אלא שבניגוד לחברות האשראי לוחות הזמנים לפריסה עדיין לא נקבעו.

באופוזיציה תוקפים: "בממשלה ידעו על התייקרות החלב לפני חודשים ולא עשו דבר"

המחלבות והרפתנים רואים בהחלטת הממשלה הפרת הסכם חתום ושוקלים את צעדיהם - כולל פנייה לבית המשפט העליון. המחלבות משלמות את המחיר, והתוצאה תהיה צמצום ייצור מוצרי החלב שבפיקוח והעלאת מחירי המוצרים שאינם מפוקחים. מיתון ייקור מוצרי החלב אינו מקרה ראשון, אבל הפעם מדובר בהפרה בוטה של הסכם חתום. הממשלה כבר דחתה פעם אחת את ההתייקרויות והבטיחה שב־1 במאי המחירים יעלו. אלא ששר האוצר בצלאל סמטוריץ' נבהל וברגע האחרון התערב.

אותו תרגיל נעשה גם במחירי הדלק למכוניות, שאמור היה להתייקר בכ־40 אגורות לליטר. אלא שברגע האחרון שר האוצר החליט שהמחיר לא יתייקר בזכות סבסוד של כ־50 מיליון שקל על חשבון תקציב המדינה, שיאושר עד סוף החודש אחרי דיונים מרתוניים.

מה יהיה בחודש הבא לאחר אישור התקציב איש אינו יודע. סידור דומה התבצע לפני חודשיים עם מחירי החשמל: בתחילת 2023 המחירים התייקרו ב־8.4%, אך זמן קצר לאחר מכן התחייב נתניהו שההתייקרות תבוטל. אלא שפריסת התשלומים שנעשתה לאחר מכן רק מיתנה את ההתייקרות ולא ביטלה אותה.

את מחיר המימון של פריסת התשלומים תשלם חברת החשמל באמצעות הגדלת רכיב המימון שבתעריפים העתידיים. החשמל, מוצרי החשמל ומוצרי האנרגיה (וגם מחירי הדיור) הם הבסיס ליוקר המחיה, שבו נתניהו הבטיח לטפל.

גם בממשלת השינוי נקט שר האוצר אביגדור ליברמן מהלכים זמניים, אלא שהוא ביצע את השינוי באופן נקודתי רק לקראת הבחירות, לאחר שהיה ברור שלא ניתן לבצע שינוי במדיניות לטווח הארוך. במקרה של ממשלת נתניהו הטיפול שלה ביוקר המחיה הוא חלטוריסטי. יש לה את כל הזמן שבעולם (ארבע שנים לטענתה) לטפל לעומק במחירי הדלק, החשמל והמזון ולא לספק פתרונות פלסטר.

אלא שבמקום למצוא פתרונות, למשל הורדת המע"מ על מוצרי מזון בסיסיים (כמו חלב שבפיקוח או חשמל) לשכבות מוחלשות, הפחתת הבלו על הבנזין ופתרונות נוספים, הם נוהגים כאילו הבחירות לכנסת מחר בבוקר ובורחים מפתרונות בסיסיים. מחירי הדלק אגב ייוותרו ללא שינוי גם בחודש מאי, ומחיר ליטר בנזין 95 בשירות עצמי לא יעלה על 6.81 שקלים.