"התייקרות מוצרי המזון והחלב נובעת מדברים אובייקטיביים כמו עליית מחירים של חומרי הגלם בעקבות המלחמה באוקראינה, בעיות האקלים, ובעיקר מהיחלשות השקל מול המטבעות הזרים והדולר, והיא בהחלט מוצדקת". כך אומר ל"מעריב" יו"ר אסם לשעבר דן פרופר, בריאיון שיפורסם במלואו מחר (שישי) ב-"מעריב־סופהשבוע".

מבקר המדינה: החלב בישראל יקר ב-77% מאשר במדינות המפותחות
הושג סיכום על צמצום עליית מחירי החלב: כמה הוא יעלה לנו?
ההתייקרות לא עוצרת: תנובה מעלה את המחירים של כלל מוצרי החלב

לדבריו, "התייקרות החלב נובעת בראש ובראשונה ממבנה לא יעיל של שוק החלב. ההשוואה למחירים באירופה אינה נכונה, כי המדינות באירופה מסייעות במישרין לחקלאים כדי למכור את התוצרת במחיר סביר. בישראל במקום לסייע לחקלאים, מגלגלים את ההתייקרויות כולל ההגנה במכסים על הצרכן. פיקוח מחירים אינו עוזר".

דן פרופר (צילום: פלאש 90)
דן פרופר (צילום: פלאש 90)

כדי לפתור את בעיית יוקר המחיה במוצרי המזון, מעלה פרופר את ההצעה הבאה: "יש לטפל במחירם של מספר מוצרי יסוד כמו מים, לחם, חלב, ביצים ואורז, שהצרכנים בשכבות האוכלוסייה 1־3 צורכים בצורה מסיבית, ולבטל עליהם את המע"מ. המהלך יוריד מיידית את המחיר ב־17%. זה המהלך המינימלי הנדרש להורדת יוקר המחיה לשכבות החלשות. זה אבסורד שעל כוס מים שאתה שותה, צריך לשלם מע"מ של 17%. אבל לצערי הרב לממשלה אין אומץ לעשות את זה. במדינות ה־OECD המע"מ הממוצע על מוצרי מזון עומד על 7%־8% לעומת 17% בישראל".

יו"ר אסם לשעבר אינו שולל את התערבות האוצר בסוגיית המחירים. עם זאת, לדבריו, "האוצר התעורר השבוע ברגע האחרון וזה תמיד גרוע. ההחלטה למנוע מהמחלבות את מלוא ייקור מוצרי החלב היא פתרון נורא של הפרת הסכם. איזה לקח יכולים ללמוד בבתי הספר המנהלים הצעירים? האם גם להם מותר יהיה להפר הסכמים? מהלך זה הוא אחת השעות הקשות של המגזר העסקי. הפרת הסכם בעיניי היא חטא. אם אתה חותם ומתחייב, אתה חייב לקיים. בעולם המסחרי עסקי זה לא היה עובר. במקרה כזה, אף אחד לא היה חותם איתך בעתיד על הסכם. תראה לי מדינה אחרת בעולם המנצלת את כוחה להפרת הסכם, חוץ מהמדינות הטוטליטריות".

על עמדתו בנוגע למהפכה המשפטית הוא מוסיף: "אני משתתף בהפגנות במוצאי שבת ודי כדי לציין את העובדה הזאת כדי להביע את יחסי למהפכה. אני בן 82 ורוצה לוודא שהנכדים שלי יחיו בדמוקרטיה ולא בדיקטטורה".

הראיון המלא עם דן פרופר מחר בטור "שוטף פלוס" ב"מעריב־סופהשבוע"