נגיד בנק ישראל החליט לא להעלות את הריבית, זו הפעם השנייה ברציפות, ולהותיר אותה על 4.75%. ד"ר סיגל ריבון, מנהלת האגף המוניטרי בחטיבת המחקר של בנק ישראל, שוחחה היום (שני) עם ענת דוידוב ברדיו 103fm והסבירה את המהלך. 

בצל גל קריסת החברות הפוקד את המשק הישראלי: "המצב מדאיג"
הפתרון ליוקר המחיה? נתניהו הכריז על מהלך חדש בשוק החלב
 
"הוועדה המוניטרית הסתכלה על כל האינדיקטורים במשק, קודם כל האינפלציה. אנו רואים כבר כמה חודשים האטה בקצב העלייה. מצד שני אנו רואים בפעילות סימנים מסוימים להשפעת המדיניות והריבית. אמנם התוצר עדיין ברמה מאוד גבוהה, אך בשוליים ביקושים וצריכה יותר נמוכה, גם בשוק הדיור רואים האטה". 

"כמו שהוועדה כתבה גם בפעם הקודמת, יש היתכנות לא מבוטלת להמשך העלאה. השיקולים מקצועיים, הוועדה עוקבת אחרי הנתונים ומפעילה שיקול דעת כל פעם", הוסיפה. "שוק העבודה הדוק, יש ירידה במשרות הפנויות. צריך לשים לב לעניין של שער החליפין. זה אינדיקטור שמשתנה מדי יום, אנו מזהים פיחות. אני חושבת שזה מטריד מאוד, גם מבחינת התרומה לאינפלציה, זה בהחלט תורם עוד כמה עשיריות אחוזים לאינפלציה. חלק נוסף שמטריד זה אי הוודאות, תנודתיות בשער החליפין. כל אי ודאות, גם בשווקים האחרים ובסביבה שאנו חיים בה, זה משהו שהוא לא טוב לכלכלה ולפעילות, גם של משקי הבית וגם של הפירמות". 

"אנחנו עוקבים מקרוב ובאופן שוטף אחרי שוק הדיור", הבהירה ד"ר ריבון בהמשך דבריה. "נכון שהריבית מייקרת את המשכנתא, אבל מי שמתכנן לקנות דירה, עצם העלאת הריבית ומה שקורה בשוק בסופו של דבר יקל על אותו קונה פוטנציאלי. אם מחירי הדירות היו ממשיכים לעלות, מצבם של אלה שרוצים לקנות עכשיו ובעתיד היה פחות טוב. בסך הכל הממשלה פועלת בהקשר של שוק הדיור בכיוון הנכון". 

על יוקר המחיה אמרה: "אנחנו בהחלט מסתכלים על ההתייקרויות, גם בתחום המזון. כשמסתכלים על עליית מחירי המזון בישראל לעומת במדינות אחרות בשנה שנתיים האחרונות אנחנו לא יוצאי דופן, אפילו יותר נמוכים. אנחנו מאוד מקווים שנראה האטה בקצב עליית המחירים". 

"אני חושבת שעוד מוקדם לדבר על הורדת ריבית", אמרה בסיום דבריה. "האם נעלה? צריך להמשיך ולעקוב, להוריד נדמה לי שעדיין קצת מוקדם. אם יהיו הפתעות מאוד טובות, נעקוב ונחליט". 


סייעה בהכנת הכתבה: מיכל קדוש, 103fm