"שרי הממשלה עדיין לא הפנימו את עוצמת האירוע וכל אחד דואג לישבן של עצמו. אין משפחה בישראל שאינה מכירה מישהו שנפגע במלחמה. בזמן כזה, צריך לוותר על האגו ואין לנו אופציה אחרת". כך אומר בראיון ל"מעריב" שר האוצר לשעבר אביגדור ליברמן.

האוצר עשוי להשתמש בקרן תמלוגי הגז למימון הוצאות המלחמה
ביקורת חריפה של נשיא לשכת רואי החשבון: "מתווה סמוטריץ' למשק - רע"

לדבריו, "אי אפשר לטפל במשבר בדרך קונבנציונלית, וצריך להקים מנגנון חדש שמדלג על כל הבירוקרטיה. יש למנות את משה אדרי ואת מנכ"ל משרד האוצר לשעבר רם בלינקוב כאחראים על מנהלת שיקום כלכלית שתוקם, ולעקוף בכך את כל מנגנוני הבירוקרטיה".

ליברמן מוסיף: "הייתי מפקיע את הסמכויות מכל משרדי הממשלה הרלוונטיים ומעביר אותן לשניהם. לצורך העניין, הייתי מזיז הצידה את החשב הכללי באוצר, מבטל כל ועדות המכרזים ומוותר על הצורך בחוות דעת משפטיות".

שר האוצר לשעבר אומר: "אם ראש הממשלה יביא הצעה כזאת לאישור הממשלה, נראה אם מישהו שם יעז להתווכח. הבעיה היא שעדין אין כאן חשיבת חירום ושינוי דפוסי ההתנהגות. זוהי המלחמה הכי קשה, אבל מתנהגים כמו בשגרה ומדברים על טפסים וחוות דעת". לדבריו, "מי שצפה השבוע בישיבת ועדת הכספים, ראה טרלול מוחלט ואיך לא צריך לעבוד. מנגנון הפיצוי של צוק איתן או הקורונה כבר אינם רלוונטיים. במועצה אזורית אשכול נספרו כ־160 נרצחים, 120 בשבי ועשרות נעדרים.

"חייבים לפתוח מיידית את הארנק ולהגדיל את יעד הגירעון. צריך לתת פיצוי ביניים, ולא להתווכח על כל גרוש. הממשלה יכולה למכור איגרות חוב שהגופים המוסדיים יקנו באופן פרטי". ביחס למקורות מימון המלחמה אמר: "אני לא רואה בעיה להגדלת יעד הגירעון ל־3.5% מהתוצר. זה סביר בזמן מלחמה, ונדע לעמוד בכך. לגבי כל השאר, תלוי בשאלה אם ניכנס לעזה או לא, אם תיפתח חזית שנייה בצפון או לא".

והוא מוסיף: "הכספים הקואליציוניים מתו. כסף שעדיין לא נוצל, חייבים להעביר מיידית לטובת מאמץ המלחמה. צריכים למחוק את הכספים הקואליציוניים, ובאותה ההזדמנות גם את משרדי הממשלה המיותרים שנתניהו המציא משיקולים פוליטיים".

ליברמן אופטימי ביחס להתנהגות העורף: "התהליכים שאני מזהה בחברה הישראלית ושיעור ההתנדבות הגבוה, עושים אותי אופטימי. העובדה ששיעור הגיוס למילואים גבוה מ־100% מראה על העוצמה של עם ישראל. החברה האזרחית מתפקדת הרבה יותר טוב מהממשלה, וזה מרגיע אותי".

שר האוצר לשעבר מתנגד לשינוי תנאי האבטלה למרות הוצאתם של עשרות אלפי עובדים לחל"ת. "אסור לשנות את התנאים וזה כבר הוכח בקורונה. למי שיצא ממעגל העבודה לא צריך לעזור. אפשר להעסיק אותם בבנייה או בחקלאות, שם חסרות ידיים עובדות. כן צריך לתת פיצוי ישיר למעסיקים ולא לעובדים".

עוד אמר: "מה זאת אומרת אין מספיק חדרי מלון למפונים? אפשר לשכן 10,000 איש בעיר הבהד"ים. לגבי החקלאות, חייבים להזרים כסף ולא להתווכח עם החקלאים. משרדי האוצר והפנים חייבים לייבא עובדים שמוכנים להגיע מהודו או נפאל, או מאיפה שרק אפשר".

הראיון המלא מחר במדור "שוטף פלוס" ב"מעריב־סופהשבוע"