קצת יותר משלושה שבועות עברו מאז הודעת מודי'ס על הורדת דירוג האשראי של ישראל וראו זה פלא: השקל מתחזק עוד ועוד, פרמיית הסיכון של ישראל לא עלתה משמעותית, האוצר מגייס עוד ועוד כסף והביקושים גדלים. 22 קרנות הון סיכון וגופי השקעה מאירופה השקיעו מתחילת השנה בסטארט אפים ישראליים, והבורסה, כן, הבורסה המשיכה לטפס. רוב המדדים המובילים עלו, כשהממוצע נע סביב 6%-8%.

הלחץ האמריקאי גובר: גנץ נדרש להציג תאריך יעד לסיום המלחמה
בכיר לשעבר במשטרה באזהרה לקראת הרמדאן: "בן גביר מנסה להדליק שריפת ענק"

אם כבר דיברנו על הבורסה, ששוב מטפסת לגבהים חדשים, כדאי שנדבר על משהו מאוד מעניין שקורה לציבור המשקיעים. בזמן האחרון, וביתר שאת מתחילת השנה, אפשר להבחין בהתפתחות מואצת של "הייפ" סביב מטבעות הקריפטו (ראו לאן נסק הביטקוין) וסביב הבינה המלאכותית (ראו את הזינוק של אנבידיה).

בכלל, נראה שאנחנו בתוך עידן חרדת ההחמצה, מה שמכונה בשפה המקצועית FOMO (Fear of Missing Out). אנשים שמזהים את ההייפ הגדול סביב הבורסה נשאבים אליה ומגדילים עוד יותר את ההייפ. כך בביטקוין וכך גם ב־AI. אבל אולי זה לא הזמן להיכנס לשוק ההון. אולי דווקא עכשיו כשאפיקי ההשקעה מגיעים לשיאים - פחתו הסיכויים.

מטבעות קריפטו (צילום: envato)
מטבעות קריפטו (צילום: envato)

זה נכון שאחד מכללי האצבע למשקיעים בשוק ההון קובע שיש לצאת כשכולם נכנסים ולהיכנס כשכולם יוצאים. אבל זה מתייחס לכסף טיפש שנכנס בהמוניו. משקיע חכם יודע לזהות אם מדובר בבועה או לא. על הביטקוין כבר כתבתי בשבוע שעבר ולדעתי מדובר אכן בבועה. על הבינה המלאכותית גם כתבתי ולדעתי נכון יותר להשקיע ביצרניות השבבים שבלעדיהן לא יהיה קיום לבינה המלאכותית. אבל על הבורסה שלנו, זו של תל־אביב, לא כתבתי עדיין.

השיאים לא אמורים להרתיע משקיעים. הכסף הטיפש כן. אבל סטטיסטית, לאורך זמן, אפשר לראות שוב ושוב איך השיאים מייצרים עוד שיאים. כלומר, גם אם פה ושם יש נפילות, השוק חוזר, מתקן אותן ושובר עוד שיא. כשלא מדובר בבועה אלא במשק שמצליח לצמוח על אף המלחמה, למרות הגירעון, השיא לא אמור להיות איום אלא מבוא לשיא הבא. לא תמיד אנשים נכנסים להשקעה בשל חרדת ההחמצה. אולי הם עושים זאת כי הם רואים את הביצועים של החברות ושל הבורסה ורוצים להיות בצד שמרוויח מזה.

במאמר מוסגר, התגובה של השוק להודעת מודי'ס הייתה אמורה להיות הפוכה לגמרי. משקיעים היו אמורים למשוך את השקעותיהם, למכור שקלים ולהחליש את השקל, והמדינה הייתה מתקשה לגייס כספים. מכך שדבר מזה לא קרה אפשר להסיק מסקנה אחת: כנראה שהמשקיעים מעניקים משקל גדול לעובדות ומשקל קטן להשערות. העובדות הן שהמשק במצב מצוין והוא התגבר מהר מאוד על משבר המלחמה. כמובן שאי אפשר לדעת מה יקרה אם תתפתח מלחמה בצפון או חלילה מלחמה רב זירתית.

ובחזרה לבורסה שמזנקת מתחילת השנה: זו לא בהכרח סיבה לחשוש ולשבת על הגדר. אולי זו דווקא הזדמנות.

דניאל שבקס הוא מנכ"ל "הירשוביץ פיננסים". אין לראות באמור לעיל משום ייעוץ השקעות, המלצה או חוות דעת באשר לכדאיות השקעה במוצרים פיננסיים מכל מין וסוג שהם