אחרי שהכנסת אישרה את את חוק התקציב הדו שנתי, הממשלה התכנסה היום (חמישי) כדי לדון בתקציב המדינה לשנים 2018-2017. ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר בפתח הישיבה, כי התקציב נושא בשורות של עידוד הצמיחה, הגדלת התחרות, הפחתת יוקר המחיה. "אני מבקש לחדד ולהבהיר: הצמיחה היא היסוד החשוב ביותר בניהול מדיניות הכלכלה של מדינת ישראל והמדיניות החברתית של מדינת ישראל. אין מדיניות חברתית ללא מדיניות כלכלית שמאפשרת צמיחה ומייצרת את המשאבים. כל השאר זה דיבורים על חלוקה, קטיפת הפירות מהעץ".



לדברי נתניהו, "אנחנו חייבים כל הזמן לגדל את הפירות, לגדל את העץ, ולכן בזכות הצמיחה של העץ הכלכלי שלנו מגיעים כספי המסים שמאפשרים למדינה לממן את כל הצרכים שלה – את השירותים החברתיים בחינוך, ברווחה, בבריאות, בביטחון, בכל תחום אחר ולכן התקציב כולל כמה צעדים חיוניים להגברת הצמיחה.



נתניהו התייחס להפחתה בשירותי המס, ואמר שהיא "גורמת לכך שאנשים ישקיעו, יזמים ישקיעו, עובדים יעבדו, אנשים יסתכנו כדי לייצר ערך. הם לא עושים את זה במס גבוה, הם עושים את זה במסים נמוכים והתוצאה היא הגדלת תקבולי המס, זה הדבר הראשון".



"הדבר השני זה הפחתת הרגולציה. הרגולציה חונקת את הכלכלה, אנחנו פותחים את הכלכלה. דבר שלישי הוא עידוד חברות טכנולוגיות בינלאומיות נוספות כדי שיבואו וישקיעו בישראל. אנחנו בכלכלה גלובלית, אנחנו מתחרים על הון, על ידע, על יזמות ואנחנו מעודדים יזמים וחברות טכנולוגיות המובילות והגדולות בעולם לבוא ולהשקיע בישראל. הדבר רביעי הוא השקעה גדולה בתשתיות התחבורה הציבורית. כולכם נוסעים בכבישי הארץ, אתם רואים את השינוי העצום, אנחנו ממשיכים בו".



"כלכלה חזקה ומתפתחת"


שר האוצר, משה כחלון (כולנו), הציג את התקציב לשנתיים הקרובות: "אנחנו מסיימים בדירוג טוב וכלכלה חזקה ומתפתחת. יש לנו חוב תוצר מהנמוכים בשנים האחרונות. זהו תקציב שממשיך בגידול במשרדים החברתיים. נמשיך ליישם את דוח ועדת אלאלוף ולרכוש דירות בדיור הציבורי. נמשיך להעניק הטבות לניצולי שואה, למשפחות חד הוריות ואוכלוסיות דומות. זהו תקציב עם הורדת מסים והקלה ברגולציה ובפתיחת עסקים".



לגבי תקציב הביטחון, אמר כחלון, כי הוא גאה שהשיח האלים נגד מערכת הביטחון הופסק. "כשהרמטכ"ל אומר שהתקציב עזר לו למלא את תפקידו בצורה המיטבית זה עושה לנו טוב".



שר האוצר הוסיף כי הורדת מסים זה מנוע צמיחה. "בתקציב נעשו צעדים משמעותיים לפתוח את השוק לתחרות ואנחנו ממשיכים במאמץ הלאומי לפתור את משבר הדיור. רק קרקעות המדינה יוקצו לדירות לצעירים. תכנית מחיר למשתכן תמשיך בכל הארץ. רואים את התוצאות של הרפורמה במערכת הבנקאית", אמר.



שר הבריאות יעקב ליצמן, התייחס לפני הישיבה לשביתת הרופאים, ואמר: "הם באו אלי ואמרו שבחוק ההסדרים יש סעיף שאוסר על מנהלי מחלקה לעבוד בשר"פ. אמרתי: "תתפלאו לשמוע, אבל זה בחוץ ממזמן ואין עילה לשביתה. אני מכבד כששובתים ומקווה שיחזרו לעבודה". על התורים הארוכים בהמתנה לרופאים, אמר שר הבריאות כי יש לו תכניות לפתור את זמן התורים הארוך. "אנחנו משקיעים הרבה כסף בזה. צריך סבלנות". 



על התקציב עצמו אמר ליצמן כי עדיין לא הסכים לו וייתכן שהוא יצביע נגדו.