"לעג לרש", כך כינה נשיא ארגון העצמאים להב, רועי כהן, את תוכנית הפיצוי שגיבש שר האוצר אביגדור ליברמן, שמבקש להעניק פיצוי לעצמאים שמחזור העסקים שלהם בחודשים ינואר־פברואר 2022 ירד לפחות ב־35% לעומת אותה תקופה ב־2019. נציגי העצמאים הפעילו לחץ כבד שהפיצוי ישולם לאלה שספגו ירידה גם של 30% במחזור.

על פי תוכניתו של השר, תקרת הפיצוי תעמוד על 600 אלף שקל לעסק עבור שני החודשים והיא תוגבל לעסקים עם מחזור עסקים שנתי של 60 מיליון שקל. הפיצוי יכלול גם תשלום בגין מענק סוציאלי, מענק השתתפות בהוצאות קבועות, מענק עידוד תעסוקה ופטור מארנונה.

לגבי עסקים שנפתחו בשנים 2020 ו־2021, הפיצוי ישולם לפי מחזורי הבסיס שהיו נהוגים בגלי התחלואה הקודמים. תוכנית הפיצוי לעצמאים הופעלה בלחצו של שר החוץ יאיר לפיד וסגן השר ח"כ אביר קארה.

ליברמן: "עליית המחירים במדינת ישראל היא הכי מתונה בעולם" (צילום: ערוץ כנסת)

אתמול ערכו ראשי העצמאים ישיבת חירום ובמהלכה מתחו ביקורת על מתווה הפיצוי. באירוע השתתפו נציגי העצמאים, כולל מורי דרך, בעלי אולמות אירועים, מדריכים ועוד.

בפגישה טען כהן כי הפיצוי פוגע בעצמאים שהכנסתם נפגעה לא רק בינואר־פברואר אלא גם בדצמבר, והוא מהווה בבחינת "לעג לרש". נשיא להב קרא להפעיל רשת ביטחון אפקטיבית שתמנע את קריסתם של אלפי עסקים שנפגעו בעקבות הקורונה.

לדבריו, יש להפעיל מנגנון פיצוי במתכונת דומה לזו שהופעלה במבצע צוק איתן ולפצות עסק שמחזור עסקיו ירד ב־25%. "הגיע הזמן שמדינת ישראל תתעשת ותפסיק לשחק עם המספרים ולפצות את העסקים בלי טריקים ובלי שטיקים", הדגיש כהן.

מתווה הפיצוי לעצמאים הוא רק אחד האתגרים שאיתם מתמודד בימים אלה שר האוצר, שצריך לפתור את המחלוקת סביב עסקת החבילה והדרישה להעלאת שכר המינימום, ולהתמודד עם האתגרים הכרוכים ביוקר המחיה.

סוגיות אלה יקבלו משנה תוקף בעקבות עליית מחירי הסחורות בעולם, שנובעת ממלחמת רוסיה־אוקראינה. ההתייקרות המיידית עלולה להתבטא במחירי המזון ומוצרי החלב. ליברמן אמור להציג בימים הקרובים חבילת צעדים נוספת להקלה על יוקר המחיה.