מנכ"ל משרד הבריאות שמואל אבואב התייחס הבוקר (ראשון) בראיון ב-103FM לחזרה ההדרגתית המתוכננת של מוסדות החינוך: "כל שלבי החזרה התבצעו עד כה בהדרגתיות, שום דבר לא אידיאלי ושום דבר לא חזר לקדמותו. אנחנו מתכננים להחזיר את גני הילדים, את תלמידי כיתות א-ג ואת הילדים והנוער במצוקה כבר ב-3.5 (אחרי יום העצמאות).

הוא ציין בשיחה עם גולן יוכפז וענת דוידוב כי "במקביל למועד הזה, מתכננים לקיים ב-3.5 במשך 9 ימים בחינות הסמכה לטכנאים והנדסאים ובכך לפתוח את השער של הבגרויות בקבוצות קטנות. הבחינות יתקיימו בכיתות של 60 מטר עם 11 תלמידים ומשגיח, כך שישמרו על המרחק הנדרש".

משרד האוצר עומד בתוקף על כך שהמורים יפסיקו ללמד מרחוק בהיקף מלא, אתה תומך בזה? 
"כל המורים וכל גננות בלי יוצא מן הכלל עובדים. נפלה החלטה שהיא החלטה אסטרטגית, היא לא בשוליים. יכלו לקבל החלטה שמוסדות החינוך נסגרים מערכת החינוך נסגרת ואין קשר ואין למידה מרחוק ואי כלום. שיחזרו למוסדות החינוך המורים יחזרו".

יוכפז: "יש לי שתי ילדות, אני רואה את השירות שהן מקבלות דרך הלמידה מרחוק וזה לא 100%, גג בשעתיים-שלוש שעות של למידה מול מחשב, לעיתים למידה שכבתית. איך אפשר להגיד שמדובר ב-100% עבודה?".
דוידוב: "מורים שיושבים ללמד כל היום".
אבואב: "לא זו השאלה, השאלה הראשונה היא האם המורים עובדים ולאחר מכן מה המנגנון, מה הדרך, איך מיישבים ואיך מגיעים להבנות, מה הימים המוחזרים במהלך החופש הגדול".
יוכפז: "לא אמרנו שהמורים לא עובדים, אבל לא ב-100% משרה".
אבואב:"המורים כבר אישרו החזרה של 9 ימים"
יוכפז: "מה עם השאר?"
אבואב: "כמה ימים הוחזרו עד היום? עד סוף השבוע? מדובר יהיה ב-25 ימי לימוד כי השאר זה חופשת פסח ויום העצמאות וכו'. המורים אישרו כבר 9 ימים, הדרך היא לא צווים, לא התקוטטות, לא תדריכים בתקשורת".

המורים רוצים את החופש הגדול, שלא ייקחו להם חופש.
"ומה לא הגיוני בשיטה שחלק מהימים יוחזרו ובחלק האחר המורים והגננות יקבלו שכר, והקריאה שלנו תהיה שהם יבואו לעבוד בבתי הספר והגנים של החופש הגדול בכדי לקיים מסגרות. לכן צריך לעסוק בזה במלוא הרצינות".

לא מדובר בלימוד שוטף כמו במהלך השנה אלא בייביסיטר לחופש הגדול?
"הדברים משמשים בערבוביה. החלק הראשון זה למידה וצמצום הפערים בתחומי הלמידה, גם בגנים ובבתי הספר בחופש הגדול זה משולב, יש גם מרכיבים של למידה וגם מרכיבים של הפוגה וגם מרכיבים חברתיים. כל איש מקצועי יגיד אחרי תקופה כל כך מורכבת אי אפשר להשאיר את הילדים רק בסדר יום לימודי, אבל ברגע שהתשתית נעשית על ידי גננות ומורים מסומכים, שזו התשתית והליבה של מערכת החינוך ולא אנשים שבאים כקבלני משנה לתקופת הקיץ, לכן זו מסגרת שיש לה יכולת לנטר את כל הבעיות".

מנכ"ל משרד החינוך הסביר על האופן בו יתנהלו הלימודים: "השיטה תהיה כדלקמן – גן הילדים יפוצל לשתי קבוצות. האחת, בימים ראשון-שלישי. השנייה, רביעי-שישי. בתי הספר א-ג יפוצלו למחצית הכיתה, כל כיתה תהיה בנפרד עם 15 ילדים ומחנכת או מחנכת עמיתה, כי בבת אחת אתה צריך להכפיל את מספר האנשים בכוח האדם כדי לקיים את השגרה הזאת".

הוא הדגיש כי "המערכת בנויה לכיתה של 30 ופתאום אתה מפצל ל-15. לכן, אפשר ללמד א-ג ולפרוש באופן פיזי על כל המרחב, לכן גם ההפסקות יהיו לסירוגין". אבואב התייחס למשמרות ואמר: "אנחנו מחכים ומצפים שמשרד הבריאות יאשר את זה. יש התדיינות במשמעות של משמרת שניה באותה יום, האם כמות כפולה של ילדים באותו מרחב פיזי מגבירה את הסכנה להידבקות או לא. לכן כרגע זה המתווה, את זה אנחנו רוצים שיעשו, ברגע שזה יאושר נתחיל להניע את הגלגלים".

תלמידים יושבים בכיתה, אילוסטרציה (למצולמים אין קשר לנאמר בכתבה) (צילום: פלאש 90)
תלמידים יושבים בכיתה, אילוסטרציה (למצולמים אין קשר לנאמר בכתבה) (צילום: פלאש 90)

האם נחתמו חוברות הבחינה לבגרויות? יהיו הקלות בשאלות, בהיקף החומר?
"תמיד הבחינות מסתיימות עד תחילת חודש מרץ משום וועדות מקצוע, וצריך שיהיה לזה תוקף ושאיש לא יגע בזה ושזה יהיה מקצועי ומקובל על האקדמיה. לכן, בראשית מרץ הבחינות מסתיימות ונמצאות בכספות. כתוצאה מכך ששינינו את מספר הבחינות, החלטנו למקד את הילדים לא בכל חומר הלימוד. לקחו את הבחינות הקיימות, המצויות בכספות ומיקדו מתוך המבחן כולו באילו מרכיבים, באילו נושאים, תתקיים הבחינה. מיקדנו את החומר".

כלומר התלמידים יונחו במבחן לא לענות על שאלות מסוימות?
"לכן מיקדנו, וכל הלמידה עכשיו מרחוק והלמידה שתהיה במרתונים זו למידה ממוקדת בחומרים בנושאים שיהיו בבחינה". 

כל הלמידה הזאת זאת עבודה קשה
"מאוד, ללא ספק בכלל, שלא נקל ראש. גם מה שגולן תיאר מנקודת מבטו שעתיים או שלוש, תחשוב שמורה לימדה שנים בכיתה פרונטלית והיא מיום שישי ה-13 לחודש ליום ראשון ב-15, צריכה לעבור לשגרה אחרת, לרכז את הילדים ולייצר סדר יום. העיקר זה שיש סדר יום, גם אם חלקי, הוא מאוד משמעותי. כך הגענו לקרוב ל-280 אלף ילדים שגילינו שבמצוקה, כך הגענו ל-18,000 משפחות שהיינו צריכים לחלק מזון ועוד הרבה דברים. דרך הניטור, ההימצאות והיכולת של מורה לשמור על קשר ולא להיעלם".