מנכ"ל בית החולים הדסה, פרופ' זאב רוטשטיין, שוחח היום (שישי) עם ג'ודי ניר מוזס שלום בתכנית ב-103FM ובו התייחס לחקירתו של ח"כ מיקי זוהר אתמול: "זוהר לא יעמוד לדין על הטיפשות שאמר. משתמשים בחקירה כמקל לאיים". הוא נתן בנוסף את דעתו על קיצור ימי הבידוד: "כבר אחרי היום החמישי שלאחר ההדבקה, אם נדע מתי התרחשה, נוכל לבצע בדיקת מטוש, שבאם תצא שלילית – נוכל לשחררו מבידוד".

מה דעתך על חקירת מיקי זוהר?
"את חושבת שאחרי החקירה שלו הוא יועמד לדין? אני חושב שלא. לדעתי בגלל שמראש לא דובר על כך שהוא יועמד לדין על הטיפשות שהוא אמר, החקירה הזו לדעתי מיותרת. אנחנו משתמשים בחקירה הזו כמקל לאיים. אני חושב שצריך לפסול חקירה כשהיא הופכת להיות כלי לאיום. זאת אומרת, חקרנו אותו באזהרה עם כל מה שעומד מאחורי זה, אבל אין לנו כוונה להעמיד לדין ממילא. רק שלא יצטייר שאני תומך במה שהוא אמר כי אני חושב שהוא דיבר דברי שטות והבל, אבל אני חושב שמדובר כאן בסתימת פיות". 

אז מה שמפריע לך זה שהם עשו "בכאילו"?
"נכון. אנחנו יודעים שזה בכאילו, ולא צריך להשתמש בחקירה ככלי כי זה מקצין שוב פעם את העימותים בין ימין לשמאל, בין תומכים ללא תומכים, ובעת הזו כל מה שאנחנו צריכים זה דווקא לאחד את העם". 

אולי תעבור לפוליטיקה? היום מחפשים אנשים כמוך בפוליטיקה, שאומרים את האמת בפנים, לא מחשבנים, דואגים לאנשים שלהם ולמוסדות שלהם. 
"יש סיבה לכך שאנשים כמוני לא נמצאים בפוליטיקה. אם קראת את המאמר שכתבתי במעריב, אז הפוליטיקה שלנו היום היא שהפכנו את ישראל למדינת ישראבלוף, ואני לא רוצה מדינה כזו לא לי ולא לילדים שלי. אני חושב שהתועלת הגדולה שאני מביא לעם ישראל היא במה שאני עושה היום. אני מגויס כל החיים לעבודה ציבורית ויש לי את היתרון היחסי שאני יכול לשלב ניהול עם רפואה".

תגיד, אנחנו קרובים למציאת תרופה לקורונה?
"זה מסובך. קורונה, עד כמה שזה נשמע מפתיע, היא לא מחלה שמתחילה ונגמרת. למחלה הזו יש מספר שלבים וכל שלב שונה מהשני, לא דומה השלב הראשון לשלב האחרון של המחלה. עוד דבר שמאפיין את הקורונה הוא שאחוז החולים עם סימפטומים מתוך סך החולים הוא לא גדול. זאת אומרת שבא מישהו אלייך עם קורונה, וזה קרה לי הרבה פעמים, את לא יכולה לדעת האם זה יתפתח בצורה קשה וידרוש טיפול במכונת הנשמה או שהוא יעבור את זה בהליכה. אני לא יכול לדעת את זה מראש, אבל אני חושב שבעתיד יהיו כלים שיעזרו לנו לחזות זאת. אחד הדברים שלא הקפדנו עליו הוא למדוד את העומס הנגיפי אצל אנשים שעלולים להדביק את סביבתם בקלות, וחלק גדול מהם גם להיות חולים ברצינות. עצם זה שקוראים לאנשים שאין להם תופעות לוואי והם לא חולים, ללכת ולהיבדק, זו בשורה אמיתית. כי מדביקי העל יושבים בתוך הקבוצה שהולכת להיבדק עכשיו". 

פרופ' רוטשטיין. צילום: דוברות הכנסת

למה עושים בידוד למשך 12 יום במקום לעשות בדיקה אחרי היום החמישי, ולהבין האם יש עומס נגיפי או לא?
"אני אגיד את זה ככה: יש כאלה שלא חוצים את הכביש כי זה מסוכן, אבל זה סיכון שצריך לקחת אותו. אני באופן אישי חושב שבאמת לא צריך לשמור אנשים שבועיים בבית. משרד הבריאות רק עכשיו, אחרי תשעה חודשים מתדיין עם עצמו האם יוכל לשחרר מוקדם ביום ה־12 ואני אומר שאחרי היום החמישי להדבקה, אם אנחנו יודעים מתי התרחשה ההדבקה, נוכל לערוך בדיקת מטוש. אם היא שלילית נוכל להחזיר אותם לחייהם. את יודעת כמה ימי עבודה נרוויח ככה במשק?"

מתי לדעתך אנחנו נראה חיסון?
"יש מרוץ עולמי מטורף בנושא החיסונים וגם ישראל לוקחת בו חלק. אני יכול לבשר לציבור שהיום אנחנו מתקדמים, ויש לנו מספיק מתנדבים. בינתיים ממה שאנחנו רואים לא צמחו למתנדבים קרניים וזה דבר מצוין. לא למדתי את החיסון הסיני או האמריקאי, אבל יצא לנו שיש את הדסה גם במוסקבה, והיא משתתפת בפאזה השלישית של הניסוי. ממה שלמדתי הרעיון הוא מצוין, הביצוע טוב, וממה שראינו עד עכשיו למשתתפים אין תופעות לוואי. את היעילות של החיסון אנחנו עדיין בוחנים".