קבינט הקורונה החליט הלילה (בין רביעי לחמישי) על פתיחתם של 15 קניונים ברחבי הארץ, כפיילוט לקראת פתיחת יתר הקניונים. בעקבות ההחלטה, התראיין היום פרופסור שוקי שמר, יו''ר אסותא, בתוכניתם של ניסים משעל וגיא פלג ב-103FM והתייחס להחלטה שהתקבלה למרות עליה בנתוני התחלואה: "צריך לחיות עם הקורונה וצריכים לשחרר ככל שאפשר". 

15 קניונים ייפתחו מחר כפיילוט והמספרים של התחלואה עולים, מה צריך עכשיו לעשות? מצד אחד, משחררים את החבל, מצד שני, התחלואה גוברת.
"אין ברירה, צריכים לחיות, וצריך לחיות עם הקורונה ולא לצד הקורונה, וצריכים לשחרר ככל שאפשר. אבל, אני רוצה עוד לפני זה לומר איזשהו דבר. לצערי, אנחנו שכחנו את הדבר הכי בסיסי שנקרא מסכה, ויש עדויות מכל העולם וניתוחים תיאורטיים מתמטיים שאם 80% מהאוכלוסייה הייתה עוטה מסכות, היינו ממגרים את המגפה הזאת".

משה רוזנבלום על מרד הקניונים, קרדיט אלון חכמון

כלומר החיסון נמצא במסכה.
"הבידוד נמצא במסכה. ואתה רואה גם אישי ציבור שהולכים עם המסכה רק על הפה ולא על האף, והם מסתובבים במסדרונות ובמשרדי ממשלה, ואני פשוט לא מבין את זה. תראו מה שקורה במזרח הרחוק ששם המסכה היא חלק משגרת החיים, ותראו מה שקורה גם בארצות הברית וגם באירופה. אגב, בארצות הברית יש הוכחה שבמדינות שבהן הקפידו על עטיית מסכה, הייתה שם תחלואה נמוכה. אז יכול להיות שמישהו חושב שזה בנאלי וכבר נמאס לשמוע וכדומה. אם 80% מהאוכלוסייה יעטו מסכות, אנחנו נמגר את המגפה הזאת".

כשיצאנו לסגר השני, אמר שר הבריאות, נדמה לי גם ראש הממשלה, שהמעבר מפרק אחד לאחר, הוא פועל יוצא של המספרים. עכשיו, אנחנו כבר עם מקדם הדבקה של למעלה מ-1 כשהמשמעות היא שהמגפה מתפשטת. בעת הזאת, כשהולכים לחזרה ללימודים של כיתות יותר גבוהות ופתיחת הקניונים, האם אנחנו לא מזמינים סגר שלישי שכבר דובר בו לא אחת.
"אנחנו לא מזמינים במידה שנתנהג נכון. זה נכון שלמשרד הבריאות יש משנה סדורה כיצד לצאת, אבל מצד אחד יש לחצים סקטוריאליים שאני יכול להבין אותם. אני מהמצדדים בפתיחת מערכת החינוך כולה. אנחנו מאבדים כאן דור, אי אפשר להחזיר את הגלגלים אחורה, בכלכלה עוד אתה יכול לטפל. ואני רוצה לומר לכם, שאגב לא הוכח שהחזרה של ילדי כיתות א'-ד' הביאה לתחלואה נוספת, ואנחנו מצד שני יודעים שהילדים היותר מבוגרים שמסתובבים בבתים ובערבים ומצטופפים אחד עם השני, שם ישנה תחלואה. אז בנושא החינוך, אם יעשו את הדברים נכון, והמורים יקפידו לעשות בדיקות קורונה ויקפידו שהתלמידים יתנהלו בצורה נכונה, אני חושב שזה הדבר הנכון לעשות".

אתה תצליח לשכנע את הנכדים שלך בני ה-7 לעטות מסכה לאורך כל יום הלימודים מ-8:00 עד 13:00? זאת משימה ריאלית בכלל?
"בלעדיי הדבר הזה, הם נמצאים במקומות אחרים שגם שם הם יכולים להידבק. אני רוצה לומר לך שהנכדים שלי מאוד שמחו שהודיעו להם שהם הולכים לבית ספר. זה דבר מדהים איך ילדים שבעבר היו רוצים כל יום חופש, פשוט השתוקקו ללכת ללימודים, כי הדבר הזה הוא צורך, הוא כמו חמצן".