מנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' נחמן אש ערך היום (חמישי) תדרוך על רקע העלייה בתחלואה והזינוק במספר החולים הקשים. בתחילת התדרוך התייחס פרופ' אש להגבלות החדשות שאושרו אמש בקבינט הקורונה ואמר כי "זה מצב לא פשוט ואני חושש מהחמרה למרות הצעדים האלה. מה שאושר אתמול זה החלת התו הירוק באופן גורך שיחול גם על ילדים החל מה-18 לחודש. כמו כן, אושרו מגבלות התקהלות בהתאם למקומות סגורים ופתוחים כפי שפורסם.". 

"אסור להישאר אדישים לנתוני התחלואה ואסור לנהוג בשאננות. הקורונה היא כאן בגדול, והקפדה על יישום ההנחיות היא מהותית. אף אחד מאיתנו לא מעוניין בסגר או צעדים קשים אחרים. רוצים להגיע למצב שהתחלואה נבלמת, שנת לימודים נפתחת כסדרה ושגרת חיינו נמשכת כרגיל", הוסיף. 

בהמשך, קרא מנכ"ל משרד הבריאות לציבור לצאת ולהתחסן ואמר כי "החיסון הוא הכלי הכי יעיל שלנו. ההיענות של בני ה-60 ומעלה גבוהה, עד כה התסחנו למעלה מ-700 אלף איש אבל יש עוד כברת דרך. יש עוד מיליון מחוסנים שלא קיבלו חיסון ראשון. מדינת ישראל כמו שאתם יודעים חלוצה בעולם במתן החיסון השלישי, התחלנו לחסן ראשונים וראינו דעיכה של החיסון. ההחלטה התקבלה על ידינו מבלי שבשאר העולם התקבלה החלטה דומה". 

ההחלטה רגישה, מבינים שמנה שלישית מספקת שכבת הגנה נוספת ולכן אנחנו רוצים לבחון את הרחבת מתן המנה לגילים צעירים יותר - הבחינה תיעשה בצורה מקצועית ובכובד ראש. שיתוף פעולה שלכם הוא המפתח של כולנו להצלחה. גם בחיסונים וגם בהקפדה על ההנחיות. אנחנו נמצאים בנקודת זמן קריטית. ההתנהגות של כולנו יכולה למנוע צעדים יותר קשים", הוסיף. 

כמו כן, דחה פרופ' אש את האפשרות שוטרינרים יטפלו בחולי קורונה ואמר כי "האופציה נפסלה מיד על ידינו. זה לא משהו מעשי שעלה לדיון באיזשהו שלב לדיון רציני, אנחנו חשוב לנו מאוד להקפיד על הסטנדרטים הגבוהים של טיפול בחולים גם במגיפת הקורונה. עומס של החולים במצבים שבו גל התחלואה עולה הוא גבוה, העומס פוגע גם בטיפול אין ספק בכך וכל בי"ח נדרש על כל צוותיו, רופאים ממחלקות אחרות, אחיות וצוותים נוספים". 

מנכ"ל משרד הבריאות הבהיר כי "יש מספיק חיסונים לכל תכנית החיסונים שלנו בשבועות הקרובים - שלישית, ראשונה ושנייה, יש לנו מלאי גדול ואספקה שמגיעה של פייזר, יש מלאי של מודרנה שהתחלנו להשתמש בו ואזרחי ישראל ליכולים להיות שקטים. פורסם אתמול מאמר וכתבות על יעילות מודרנה במתן בוסטר, נלמד את הנתונים ונקבל החלטות בהמשך האם נדרש לשנות משהו במדיניות שלנו. כרגע ההחלטה - כל חיסוני הבוסטר ניתנים ע"י פייזר בהתאם למנות הראשונות ושניות שהאוכלוסייה קיבלה". 

בני נוער מתחסנים נגד קורונה מתחם החיסונים של מחוז דן-פ''ת בכללית (צילום: אבשלום ששוני)
בני נוער מתחסנים נגד קורונה מתחם החיסונים של מחוז דן-פ''ת בכללית (צילום: אבשלום ששוני)


בהתייחסו לסוגיית חיסוני הילדים בבתי הספר, אמר פרופ' אש שצריכים להגיע לשיעור מתחסנים גבוה ומכאן שחשוב לחסן את כל האוכלוסיות. "התחלנו לחסן בחודשים האחרונים בני 12 עד 15, חשוב לנו להגיע לשיעור מתחסנים גבוה, אנחנו נמצאים קצת מעל 30 אחוז וצריכים הרבה יותר. אנחנו רוצים לחסן את האוכלוסיה בכל מקום שניתן. ככל שנגיע לשנת הלימודים, ובחלק מהמוסדות כבר התחילו". 

"אני חושב שגם בבית הספר ניתן לעשות זאת, כרגע ההנחיה של משרד החינוך לא לעשות את זה בזמן הלימודים, אין היתנגדות בשטח בית הספר אלא בזמן הלימודים. מקווה שנוכל לחסן אוכלוסייה ותעלה ההיענות שלה להתחסן, אני חושב שבהמשך ככל שנידרש לכך ונראה בכך כמשהו יעיל נצטרך לסכם על האפשרות של לחסן גם בבתי הספר", הוסיף. 

כמו כן, אמר אש כי נשקלת ההאפשרות להשתמש באמצעים טכנולוגיים כדי לבצע חקירות. "כמו בגלים גדולים, אכן החקירות האנושיות ע"י מפקדת אלון נתקלות בקושי, אי אפשר להגיע לכל המקרים. אנו נאלצים לתעדף ולהגיע למקומות שבהם החקירה תהיה יותר חשובה ומשמעותית, ויכולה למנוע תחלואה קשה, למשל מתמקדים באוכלוסייה מבוגרת יותר שנחשפה, ועל ידי כך מביאים את כוח האדם שנתון לנו לביצוע חקירות למקסימום". 

"אנחנו שוקלים אפשרות להשתמש באמצעים טכנולוגיים כדי לבצע חקירות, להודיע לאנשים שהם צריכים להיכנס לבידוד, בימים אלה נמצאים בבדיקה, זה לא משהו שהוא פסול, קצת יותר מורכב לביצוע וצריך לקחת את כל האפשרויות", אמר. 

בהמשך, התייחס מנכ"ל משרד הבריאות לפתיחת שנת הלימודים ואמר כי "לאחר סדרה של פעולות, חיסון השלישי וגם המגבלות שנכנסו לתוקף שהתקבלו אתמול וייכנסו לתוקף בימים הקרובים, כל זה אמור להשפיע ולהוריד תחלואה, אבל אני לא יודע לנבא מה יהיה ב-1.9. נעשה הרבה מאוד בדיקות לתלמידים, גם הם קרוב לוודאי יעלו את מספר המאומתים, אבל כשנאתר את הילדים ונבודד אותם נוריד בהמשך את רמת התחלואה. זה מורכב מדי לענות במספרים". 

תלמידים בבית ספר בקורונה (צילום: פלאש 90)
תלמידים בבית ספר בקורונה (צילום: פלאש 90)


פרופ' אש אמר בהתייחסו לחגי תשרי שבפתח כי "התחלואה במגזר החרדי מדאיגה אותנו. אנחנו עמלים על מתווה החגים ובימים הקרובים נגבש מתווה שיאפשר גם תפילות בטוחות, אין ספק שצריך לעשות משהו, ברמה כזו של הדבקות ומאומתים, שישמור על ביטחון המתפללים. קבענו הנחיות בהקשר של התו הירוק, אבל בחגים נצטרך לראות שבאמת התפילה נעשית בצורה בטוחה ונעשה בימים הקרובים מתווה לכך". 

"מתווה הנסיעות לאומן גובש, ואנחנו מתבססים על העיקרון שביקשנו עם מתווה הנסיעות לחו"ל. כל הנוסעים לאוקראינה יצטרכו לעבור בדיקה לפני הטיסה כדי לראות שאנחנו לא מעלים אנשים חולים , והשני הוא שאנחנו נערוך בדיקות PCR כדי למצוא תחלואה סמוך לגבול  וע"י כך לזהות את אלה שמאומתים כדי למנוע עלייה למטוס", הוסיף.

בהמשך היום, צפוי להתכנס דיון המומחים שייתכן יהיה מכריע בשאלת הטלת הסגר. מומחי משרד הבריאות ידונו בפתיחת החיסון השלישי לבני 40 ומעלה. אם תתקבל ההחלטה, זה יעלה לאישור הממשלה עוד השבוע.

לפי המודל שהציג בפני קבינט הקורונה פרופ' ערן סגל, אם בני 40+ יחוסנו, כמות נפטרי הקורונה צפויה להגיע לרף של עד 6,000 מתים תוך חודשיים, ולאחר מכן הגל יתחיל לרדת, כמו בבריטניה.ללא חיסון לבני 40+ התמונה, על פי תחזיות המומחים, עלולה להיות קשה יותר ואז גם סגר, אם לא יוטל מהר, ספק אם יביא תוצאות. 

מוקדם יותר היום, משרד הבריאות עדכן כי 5,946 מאומתים חדשים לנגיף הקורונה אובחנו ביממה האחרונה וכי מספר הבדיקות החיוביות עומד על 4.62, לאחר ש-131,456 בדיקות בוצעו אתמול. עוד נמסר, כי 421 חולים מאושפזים בבתי החולים במצב קשה וכ-65 מהם מונשמים. זאת, מתוך 42,203 חולים פעילים. מספר הנפטרים עומד על 6,593, לאחר ש-11 בני אדם נפטרו ביממה האחרונה.