דיון על הגבלות נוספות בעקבות התפשטות וריאנט האומיקרון של נגיף הקורונה עורר מתח בממשלה, לאחר חילופי דברים קשים בין ראש הממשלה נפתלי בנט לשר הבריאות ניצן הורוביץ. פרופ' יהודה אדלר, מומחה לקרדיולוגיה לרפואה פנימית ולמנהל הרפואי התייחס לדברים היום (שישי) אצל ניסים משעל ב-103FM: "הצעתו של ראש הממשלה להטיל סגר על הלא מחוסנים מיותרת ולא במקום".

"יש בעיה עם צעירים שלא נוהרים להתחסן, ועם עוד מיליון אזרחים בישראל שחוסנו בחיסון הראשון והשני ולא קיבלו את הבוסטר. לשיטתי הגישה צריכה להיות שונה לגמרי, הרי מתחילת המגיפה מדברים על ההסברה, אבל הפייק ניוז שולטים בתקשורת וברשתות החברתיות", הסביר. 

בהמשך, הוסיף: "בנט כתב ספר, הוא קרא אותו? וזו לא רק ההסברה, אין גם אכיפה. הטלת מגבלות כל כך קשות היא לא נכונה ומיותרת לחלוטין. אם אשת ראש הממשלה נסעה לחו"ל ולא הקשיבה לו, זה אומר שאין הסברה. כשאתה הולך למסעדות ולמקומות אחרים, בודקים לך את התו הירוק? ב-90% מהמקרים בכלל לא בודקים. יש משטרה? אין ניהול ואין שלטון במדינה. הממשלות נכשלו לגמרי במאבק בקורונה, חוץ מנושא החיסונים".

לסיכום, אמר פרופ' אדלר כי "אנחנו לא נמצאים כרגע במגיפה נוראית, אנחנו רחוקים מאוד מאירופה - הם עדיין לא קיבלו את הבוסטר, בנושא החיסונים אנחנו מובילים בעולם. על פי המידע שזורם אלינו עכשיו, האומיקרון מדבק מאוד, זה נכון, אבל הוא לא גורם למחלה קשה - הוא גורם למחלה קלה. יכול אפילו להיות שדווקא האומיקרון יגרום לסיום המגפה, כי הוא יביא לחיסון עדר. זה לא הזמן לצעדים קיצוניים, צריך להמתין ולחכות". 

פרופ' חגי לוין: "אפשר לדחות את הגעת האומיקרון לישראל"

פרופ' חגי לוין, אפידמיולוג (האוניברסיטה העברית ובית החולים הדסה) ויושב ראש איגוד רופאי בריאות הציבורי שוחח עם ג'ודי שלום ניר מוזס ברדיו 103FM על נגיף הקורונה. לטענתו: "הגישה שאפשר היה לחשוב ללכת עליה היא מינימום הידבקות, אבל אנו יודעים שכשהנגיף מסתובב בעולם - בסוף הוא יגיע גם אלינו. לכן, המטרה ארוכת הטווח כי הצלת חיים, ולא מניעת הדבקה, מכיוון שהיא אמצעי - לא מטרה. הדבר הכי חשוב בזמן מגיפה זה להסתכל קדימה, לשמור על אימון הציבור ולפעול בצורה הנכונה לטווח הארוך". 

לדבריו של פרופ' לוין, אפשר לנסות לדחות את הגעת האומיקרון לישראל, אבל אי אפשר לזגזג - אנחנו בעד צעדים אפקטיביים. צריך לצמצם יותר התקהלויות בחללים סגורים, כי עדיין יש סיכון להידבקות, אבל התו הירוק לא הוכח ככלי יעיל. הוא הוסיף כי "זה לא אומר שלא צריך להשתמש בו, אלא שצריך לשמור אותו למקומות שבהם יש אנשים בסיכון גבוה - כמו בתי אבות ובתי חולים. יש פער בין ההנחיות למימוש בשטח, כי לא מקפידים על כלום. ההיגיון האפידמיולוגי לאו דווקא תומך בלהטיל אמצעים מאוד קיצוניים על הלא מחוסנים, כי זה גם לא ימנע את ההדבקות".

בהמשך, עוד הוסיף כי "חלק מההתמודדות עם הקורונה הוא לשפר את הבריאות שלנו בכלל, ואת זה אנחנו לא עושים מספיק טוב במדינת ישראל. אנחנו לא חיזקנו את התשתית של מערכת הרפואה הציבורית ולא תגברנו את כוח האדם, ואז אנחנו לא יודעים מספיק טוב לטפל בבעיה".

לוין סיכם: "אנחנו רואים בינתיים שהנגיף פחות אלים ממה שחשבנו, אבל הוא מתפשט במהירות ולכן המחשבה היא שאולי החיסונים עוד יעילים כנגד ההדבקה. צריך עוד לחכות ולראות, אבל מה שבטוח זה שכדאי להיות מוגנים הכי טוב שאפשר - כולל הילדים. הילדים שלי כבר קיבלו את המנה הראשונה של החיסון".