בצל העלייה במספר המאומתים לקורונה ולזן האומיקרון, החל היום (שני) במרכז הרפואי שיבא מחקר, ראשון מסוגו בעולם, שבמסגרתו יינתן חיסון רביעי נגד קורונה, כדי לבחון את יעילות המנה הרביעית. במחקר ישתתפו כ-150 עובדים משיבא, שכבר קיבלו את המנה השלישית לפני יותר מארבעה חודשים, ותוצאת הסרולוגיה שלהם מתחת ל-700.

מנהלת היחידה למניעה ובקרת זיהומים בשיבא המנהלת את המחקר, פרופ' גילי רגב יוחאי, שוחחה הערב עם בן כספית ואריה אלדד ב-103FM והתייחסה למחקר החדשני: "קראנו למתנדבים שרוצים לקבל את המנה הרביעית, הגבלנו את זה לאנשים שיש לנו את ההיסטוריה הסרולוגית שלהם ואנו יודעים שהם כן הגיבו לחיסונים קודמים, גם אם חלש. גם על הבוסטר הייתה דילמה, אך כן היו לכך תקדימים. מנה רביעית כל כך מהר זה בכל זאת משהו קצת יוצא דופן. פה זה היה נראה מוקדם מדי, ולא התכוונו לצאת כל כך מהר".

"כשראינו שיש פה זן חדש ומאיים, אנו מבינים שהנוגדנים הולכים ויורדים והאוכלוסייה לאט לאט פחות מוגנת וצפוי שהכל זה יבוא ויכה בנו חזק, אז מעבר לזה שצריך לדחוף את כולם לקבל את הבוסטר וזה הכי חשוב, זו מטרה מספר אחת. כמובן שהכי חשוב זה אלו שלא התחסנו בכלל, אך זה נדיר שכאלה יחליטו עכשיו להתחסן", אמרה פרופ רגב-יוחאי.

בהמשך, הוסיפה: "מה שאנו רוצים לראות במחקר זה את הבטיחות, לדעת שאין תופעות או משהו חדש שלא ציפינו לו. כבר חיסנו כמעט 80 איש, לא היו עד עכשיו שום תופעות אלרגיות או משהו יוצא דופן אז זה כבר משמח. נברר על תופעות הלוואי אחרי, נראה אם יש יותר או פחות מסיבובים קודמים, והחל משבוע הבא נתחיל לעבוד אחרי הנוגדנים. אחת השאלות היא האם לא הגענו לשובע של החיסוניות נגד הקורונה, ויכול להיות שמנה נוספת לא תיתן הרבה".

לדבריה, "מנכ"ל משרד הבריאות יחליט לאפשר את החיסון הרביעי בעקבות תוצאות המחקר לאוכלוסיות יעד מסוימות כבר קודם לכן, למשל מדוכאי חיסון. כל שלב במחקר ייתן גיבוי למה כן אפשר להציע ולהמליץ לכלל האוכלוסייה".

פרופ' נחמן אש (צילום: שלו שלום/TPS)
פרופ' נחמן אש (צילום: שלו שלום/TPS)

כמו כן, מנהלת היחידה למניעה ובקרת זיהומים בשיבא התייחסה גם לדעיכת מנת הדחף ואמרה כי "המשימה הכי חשובה היא שכולם יקבלו את הבוסטר ויעבירו את גל האומיקרון הזה, גם אם נדבקים, מי שלא מחוסן יהיו בין האנשים שיגיעו למצבים של מחלה קשה יותר. אנו עוד לא יודעים בדיוק כמה האומיקרון קשה או לא, כל הנתונים הראשוניים באמת מאוד מעודדים אך אני לא בטוחה שאנו יכולים להסתמך על זה ולומר 'אני לא מתחסן'".

בסיום, אמרה פרופ' רגב-יוחאי כי ברמה התאורטית האומיקרון יביא לחסינות עדר ויסיים את הקורונה, אולם "כרגע זה קצת מסוכן להמר על כך. אנו לא יודעים מה רמת התחלואה שהאומיקרון יכול לגרום, וגם אם היא פי שתיים או ארבע פחות מהדלתא, כשכל האוכלוסייה נדבקת הרבה יחלו במחלה קשה, ולכן צפוי ויכול להיות עומס בבתי החולים והשאלה עד כמה. יכול להיות שזה יהיה צעד גדול לקראת סיום המגפה אם יסתבר שהוא כל כך קל, אך מוקדם להסתמך על זה".

סייעה בהכנת הכתבה: מיכל קדוש, 103fm