משרד הבריאות הכריז השבוע על שינוי המתווה הבדיקות שיביא לירידה בכמות הנבדקים לקורונה, זאת בצל העלייה החדה בתחלואה בחברה. ראש שירותי בריאות הציבור לשעבר, פרופסור סיגל סדצקי, התייחסה היום (חמישי) לדברים בתוכנית "איפה הכסף?", עם ליאת רון ואריה מליניאק ב-103FM. 

בפתח דבריה אמרה: "השינוי במתווה לא חל מסיבות אפידמיולוגיות אלא מעשיות, כאשר אין אפשרות לבצע את כמות הבדיקות הנדרשות. זה המצב כרגע". עוד אמרה כי היא מסכימה עם ההחלטה לתעדף בבדיקות את החולים המבוגרים והקשים. "ברור לחלוטין שאנו מוותרים בכך על היכולת לנטר איפה אנו עומדים בדיוק מבחינת התחלואה", הוסיפה. 

בנוסף, התייחסה פרופסור סדצקי לגל התחלוא החמישי, שכבר שבר שיאי מאומתים ליממה מאז פרוץ המגפה בישראל, ועל פי התחזית צפוי לכלול מספרי תחלואה גדולים מאוד. לדבריה, אופן קבלת ההחלטות של הממשלה נובע כעת ממניעים שאינם בהכרח רפואיים. "מדינת ישראל החליטה שההחלטות יוטו הרבה יותר כיוונים של סיבות כלכליות וחברתיות. הוחלט היום שהערך של שמירת הילדים בבתי הספר חשוב יותר מאשר שמירה על בריאותם", אמרה. 

"אני לא חווה דעה האם החינוך צריך להיות חשוב יותר מהבריאות", המשיכה סדצקי, "ברגע שההחלטות נובעות יותר מחינוך, אני כן חושבת שכשזה המצב צריך להסביר את זה לאזרחים, וצריך להסביר להם מה הם צריכים לעשות כדי להקפיד יותר על הבריאות שלהם". עוד אמרה כי "כמות אי ההבנה מאוד גדולה. אני כן מאמינה בזכותם של אנשים לקבל החלטות מושכלות, ואנו כן צריכים לוודא שכל אדם מבין איך הוא יכול להישמר יותר ומה הוא צריך לעשות". 

על בדיקות האנטיגן אמרה: "הן פחות טובות מבדיקות ה-PCR, פחות רגישות ויפספסו יותר אנשים, בייחוד בשלבים הראשונים של המחלה. כשלא לוקחים את הבדיקה יחסית טוב, יותר קל לפספס אדם שהוא חולה באמת". לדבריה, לנתון זה יכולות להיות משמעויות גדולות מבחינת הדבקה: "אחד הדברים שלא מסבירים הוא כמות הימים ואת הדחיפות שבה צריך להיבדק".  

בסיום דבריה הסבירה מדוע היא תומכת בקיום מדיניות המדינות האדומות: "כשאתה פה, אתה בביתך, אתה יכול לבחור שלא להתקהל ולנסות לצמצם מגעים כמה שאתה יכול. כשאתה בחו"ל, אתה בדרך כלל נוסע כן בשביל להתקהל, לבלות ולעשות דברים עם אנשים אחרים". 

סייעה בהכנת הכתבה: מיכל קדוש, 103fm