פרופ' גליה רהב, ראש היחידה למחלות זיהומיות בבית החולים שיבא תל השומר, שוחחה היום (שישי) עם ג'ודי שלום ניר מוזס ב-103FM והתייחסה לתחזיות האימה שהציג ראש הממשלה נפתלי בנט לפיהם יש להיערך ל-4,000 חולים במצב קשה. 

"העלייה מתונה ולשמחתי אין ממש חולים בטיפול נמרץ, אבל צריך להיות מוכנים כי אנחנו לא יודעים. מערכת הבריאות תמיד צריכה להיות מוכנה כי עלולה להיות עלייה באשפוזים במיוחד אצל אנשים עם מחלות רקע וקשישים", אמרה. 

כשנשאלה האם אפשר לדעת מי חולה בווריאנט האומיקרון, השיבה: "היום הכל אומיקרון. גם ככה המעבדות קורסות ואנחנו צריכים לנתב את הבדיקות נכון".

"מרבית החולים שהיו אצלי הם חולים שאושפזו בגלל סיבות אחרות. זאת אומרת, מישהו שבר את הרגל, מישהו עבר איזה ניתוח פלסטי, וכדומה. אנחנו בודקים ומוצאים את הנגיף", הרגיעה. 

לדבריה, המצב די מרגיע, אבל כן יש עלייה. "אותי מה שמתסכל זה לא החולים הקשה אלא הקטע בו כל כך הרבה אנשי צוות נדבקים. איך לתפעל את המערכת הזו? זה קשה. המון אנשי צוות נדבקים, וההדבקה היא לא בבית החולים, היא בבית. כרגע אצלנו יש מחלקת קורונה וכל פעם מחלקה פנימית אחרת אחראית עליה".

כשנשאלה האם יכול להיות שהמגפה נחלשת, ענתה: "לא יודעים. אי אפשר לדעת. אומרים שהמחלה יותר קלה כי התחסנו. קשה לדעת אם זה הנגיף או מערכת החיסון שלנו. מנסים לעבוד על זה, אבל כרגע עוד קשה להגיד. אני מניחה שזה שילוב של הדברים".

על החיסון הרביעי אמרה: "אני התחסנתי במסגרת הניסוי שערכנו בתל השומר. רצינו לבוא ולהראות שהחיסון עובד ולהראות תחלואה בשטח. לפני הבוסטר השלישי אנשים לא התלבטו, אבל עכשיו זה לא אותו הדבר כי אנחנו המדינה הראשונה בעולם שיש לנו אנשים חצי שנה אחרי בוסטר. אין לנו מספיק זמן לבוא ולראות מה קורה לאנשים אחרי זה".

"הפחד היה שאנשים מדוכאי חיסון יחלו במחלה קשה. יצאנו בהמלצה לחסן את הקבוצות הללו במיוחד שאנחנו יודעים שתופעות הלוואי יהיו מינימאליות. זה קטע של ניהול סיכונים. שלושה חודשים אחרי החיסון השלישי יש ירידה משמעותית של נוגדנים נגד האומיקרון, וזה הוביל אותנו להחלטה לבצע חיסון רביעי. אני מאמינה שזה עוזר, וכמו שאמרתי זה ניהול סיכונים נכון", הסבירה.

פרופ' גליה רהב, ראש היחידה למחלות זיהומיות במרכז הרפואי שיבא בתל השומר (צילום: יוסי אלוני, פלאש 90)
פרופ' גליה רהב, ראש היחידה למחלות זיהומיות במרכז הרפואי שיבא בתל השומר (צילום: יוסי אלוני, פלאש 90)

לטענתה, אנשים שלקחו את החיסון הרביעי חלו באומיקרון גם כן, "הם גילו את זה כיומיים אחרי החיסון. זה מוקדם מדי להגיד כי עבר מעט מאוד זמן החיסון הרביעי. אני רוצה להבהיר שההרגשה היא שכועסים עלינו, אבל הרבה דברים אנחנו לא יודעים. אני מבקשת סליחה אם אני טועה לפעמים, אבל אנחנו קוראים כל פיסת מידע ולומדים בשטח ומנסים לתת המלצות. יש המון טעויות. הגבול הדק בין לא לעשות כלום לבין לעשות ולטעות הוא נורא בעייתי. צריך לעבוד בצורה מושכלת".

"לצעירים ההמלצה הברורה שלי כרגע היא להקפיד על מסכות. אני מאוד כועסת על ההתקהלויות ועל החגיגות בסילבסטר, הן יצרו לנו מחסור בבדיקות. מעבר לזה, אני קוראת להימנע מהתקהלויות. אני אומרת לצעירים גם לקבל את שלושת החיסונים, זה עוזר. אולי לא לתקופה ארוכה, אבל זה עוזר. למבוגרים אני ממליצה לשקול את קבלת המנה הרביעית. הינה, אני התחסנתי", סיכמה.   

סייעה בהכנת הכתבה: עדן בן ארי, 103fm