בימים האחרונים מתחוללת סערה תקשורתית בצרפת, על רקע מגיפת הקורונה. הסיבה: קריקטורה אנטישמית, כחלק ממֶם אינטרנטי, שמחזירה אותנו היישר לימי הביניים, או אולי רק לעידן הנאצי. באיור הולבש ראשה של שרת הבריאות לשעבר אנייס בוזן, שהיא ממוצא יהודי ובתו של ניצול שואה, על דמות מרעילת בארות קלאסית עם אף ארוך, המוצגת כאחראית למזימה שהביאה על הצרפתים את מגיפת הקורונה.

בוזן (58), הרופאה, אשת האוניברסיטה והפוליטיקאית – שביקשה לשחזר את הקריירה המזהירה של חמותה המנוחה סימון וייל שכיהנה כשרת הבריאות, ושעשתה, בין היתר, היסטוריה כשהעבירה את החוק להתרת הפלות – נתבקשה על ידי הנשיא עמנואל מקרון לעזוב את תפקידה ממש עם פרוץ המשבר באמצע פברואר כדי לרוץ לראשות עיריית פריז, במקומו של המועמד הקודם שהסתבך בפרשיית קלטת לוהטת. לאחר שנכשלה והגיעה שלישית בסיבוב הבחירות הראשון, שטופת דמעות, היא העניקה ראיון זועם, שבו כינתה את עריכת הבחירות ערב ההכרזה על סגר כללי "תהלוכת מסיכות". כמו כן, היא טענה שהזהירה מפני האסון המתקרב עוד בחודש ינואר, אולם לחצים שהופעלו עליה אילצו, או הכריחו, אותה לשדר מסר מרגיע לציבור הצרפתי, ולכן שללה בהתבטאות פומבית כל סיכוי שהנגיף יתפשט בערים בצרפת.

הראיון הזה גרם למחאה חריפה בימין ובשמאל הקיצוניים, שנציגיהם ממילא חיכו לבוזן בפינה אחרי שהאשימה אותם באנטישמיות. דבריה עוררו מחאה גם בקרב חברים ב"אפודים הצהובים" ומוחים אחרים שמולם נאלצה לעמוד במאבק על חוקי הפנסיה, כמו גם מפיצי ההאשטאג IlsSavaient# ("הם ידעו") שהפך לאחד הפופולריים בטוויטר. הממשל של מקרון, ובתוכו "היהודים המובילים אותו", בראשות בוזן, הואשמו באחריות לכך שצרפת נכנסה למשבר הנוכחי ללא הצטיידות במסיכות הגנה, בלי מספיק מיטות בית חולים, בלי ערכות בדיקה לנגיף ובלי אסטרטגיה ברורה למלחמה בו. בנוסף, כשהייתה מועמדת לראשות עיריית פריז, צלבי קרס צוירו על כרזותיה.

על המוקד, שוב

אבל, כמו בימי המגיפה השחורה, הרי גם הפעם גם צרפתים ממוצא יהודי נדבקו במחלה, שאותה היו אמורים להפיץ לכאורה. במגיפה הנוכחית, ככל הנראה השנאה בוערת לא פחות. מסיבת העיתונאים היומית של פרופ' ז'רום סלומון, מנכ"ל משרד הבריאות הצרפתי, עוררה ביום שלישי דאגה רבה לא רק בגלל הנתונים הקשים שמסר בדבר המתים והמאושפזים במצב קשה, אלא משום שהודה שמספרים אלה אינם כוללים את דיירי בתי האבות, שעל מותם של רבים מהם נודע השבוע, בין היתר בבית האבות המרכזי של קרן רוטשילד בפריז.

מכיוון שהוא נחשב לבית אבות של הקהילה מהיותה של קרן רוטשילד גוף יהודי, ובשל העובדה שרוב דייריו, אם כי לא כולם, הם יהודים, נראה כי נגיף הקורונה הכה ביתר שאת בקהילה היהודית.

בית האבות של קרן רוטשילד בפריז (צילום: רויטרס)
בית האבות של קרן רוטשילד בפריז (צילום: רויטרס)

המומחה הנודע למחלות זיהומיות ממרסיי, פרופ’ דידיה ראולט, מצא לנכון להזהיר במכתב לראש הקהילה היהודית בניס, צבי עמאר, כי יש "ייצוג יתר מבחינה מספרית לקהילה היהודית בין החולים שנמצאים בטיפול נמרץ ובשיעור ההידבקות בצרפת כולה". הוא ביקש לקרוא לראשי הקהילות לנקוט צעדים מיידיים כדי למנוע התקהלויות ופגישות משפחתיות גם בשבת ובחגים. בקהילה מניחים כי אירועי פורים תרמו להפצת הנגיף שהכה גם בבתי ספר ובבתי אבות יהודיים באזור פריז.

הרב אנדרה טובול בן ה־64, שליח חב"ד ומנהל בית הספר לבנות "בית חנה" ברובע ה־19 בפריז שהוכתר בשעתו כבית ספר התיכון עם התוצאות הטובות ביותר בצרפת, מת לאחר שנדבק בנגיף. מותו גרם לזעזוע בקרב תלמידותיו, חבריו ומכריו. הוא נחשב לאיש בריא, חזק וחרוץ. שרה אטאל, תלמידתו לשעבר של טובול, כתבה עליו: "למרות הקפדנות שלך, אהבנו אותך מקרב לבנו. הרגשנו בטוחים איתך. בנית לנו דרך". מותו גרם להתרגשות ובהלה בחוגים הדתיים, שחשבו עד כה שאינם פגיעים. "פתאום הבנו שזהו איום ביטחוני, כמו הטרור שמולו נקטנו אמצעי התגוננות", אמרו גורמים באותם חוגים.

ז’ואל מרגי, נשיא הקונסיסטואר, הגוף הפולחני המרכזי של יהדות צרפת, ורעייתו, אושפזו במצב שהוגדר כ"מורכב" והרב הראשי של פריז הורה לשאת תפילות לשלומם. מתוך יותר מ־1,100 המתים ברחבי צרפת, בבית האבות של קרן רוטשילד בפריז נפטרו 16 מהדיירים ו־84 בני אדם נוספים נדבקו בנגיף. המוסדות היהודיים לא גילו התלהבות משיתוף פעולה עם התקשורת, והעדיפו לנסות ולשמור את ההתפתחויות המדאיגות בחוגים הפנימיים, אולי כדי שלא לתת נשק בידי האנטישמים שיודעים להשתמש בעובדות לצרכיהם.

קריקטורה אנטישמית בצרפת (צילום: צילום מסך)
קריקטורה אנטישמית בצרפת (צילום: צילום מסך)

ואילו הנשיא מקרון הודיע לראשי הדתות כי חגי חודש אפריל, ובתוכם חג הפסח, לא יוכלו להיערך במתכונת המקובלת של התכנסות המונית או משפחתית. "אי אפשר לערוך סדר בשלט רחוק", אמר הרב הראשי חיים קורסיה, "אבל נישמע להוראות".
היו בקהילה היהודית מי שהפגינו רגישות יתר וביקשו למצוא אצל מבקריהם נימה אנטישמית, כמו אצל נשיא ארגון הרפואה הדחופה, ד"ר פטריק פאלו, מניצולי ההתקפה הרצחנית על מערכת השבועון שרלי הבדו, שאמר כי בלי להיכנס לשאלה אם צריך לגלח אותם, הוא סבור שזקנים ושפמים מרכזים לכלוך ועלולים לשמש ריכוז לנגיפים.

ישראל, וגם מכון פסטר בצרפת, כבר הואשמו על ידי גורמים אנטישמיים בצרפת באחריות ליצירת הנגיף ובכך שהיא החזיקה גם בתרופה שאותה תמכור בבוא העת, אחרי שייפלו קורבנות עצומים, במחיר מופקע.

רובין הוד

את פרופ’ ראולט, שהעביר את האזהרה לקהילה היהודית, קשה להאשים באנטישמיות. ראשית אולי בשל מראהו - שיער בלונדי־אפרפר מגודל ושפם בנוסח ילדי הפרחים. שנית, הוא ידיד ותיק של הקהילה ושל מדינת ישראל. לא פעם יצא נגד האנטישמיות והאנטי־ציונות. חוץ מזה, ראולט (68) הוא עוף מוזר בנוף המדעי והרפואי של צרפת – כמומחה בעל שם עולמי למחלות זיהומיות טרופיות, שגילה נגיפים וחיידקים לרוב, שכמה מהם נושאים את שמו, ובעל מספר שיא של פרסומים וציטוטים, הוא מעורר, מדרך הטבע, הרבה קנאה בקרב עמיתיו בצרפת. גם דעותיו הלא מקובלות, שגרמו לו להיחשב כחבר במחנה ספקני האקלים, לא הוסיפו חיבה יתרה אליו. אבל הוא האחראי ל"מרד הכלורוקין", הטיפול השנוי במחלוקת כנגד הקורונה, שטלטל את הממשל והממסד הרפואי.

ראולט הראה כבר לפני עשור שלתרופה ששימשה במקור לטיפול במלריה יש סגולות אנטי־ויראליות שמתאימות במיוחד לנגיפי הקורונה, והחל לטפל באמצעותה, בשילוב אנטיביוטיקה נגד חיידקי ריאות, בחוליו מתחילת המשבר, כשהוא מסתמך על תוצאות חיוביות בסין ובטאייוואן ועל ניסוי שערך על 24 חולים. פעולותיו עוררו ביקורת ומחאות בקהילה הרפואית ובממשל. בעל הברית העיקרי שלו היה דווקא בארצות הברית, הנשיא דונלד טראמפ, שקרא על מחקריו ושיתף אותם בטוויטר ואף אמר שהוא תולה בתרופה הרבה תקוות (רשות התרופות האמריקאית מיהרה להכחיש את טענת טראמפ שזו כבר אישרה את התרופה). תחילה סירבו בצרפת לצרף את הכלורוקין לארבע תרופות קיימות אחרות שנבדקות על 3,200 חולים בשבע מדינות באירופה. ראולט צפצף על הביקורת, המשיך לטפל בחוליו ואף הוציא קריאה לחושדים שנדבקו בנגיף לבוא ולהיבדק במכון למחלות זיהומיות שבראשו הוא עומד במרסיי, ולקבל טיפול אם יתברר שלקו בנגיף.

בסופו של דבר, בלחץ דעת הקהל וחלק מהרופאים, נכנע משרד הבריאות הצרפתי חלקית ל"מרד הכלורוקין" והודיע כי התרופה אושרה לטיפול במקרים קשים בבתי החולים, תחת פיקוח צוות רפואי. עוד לפני תוצאות הניסויים הקליניים הרחבים הנערכים עכשיו, התומכים בשימוש בתרופה תבעו לתת אותה ללא דיחוי גם לקשישים במצב קשה בבתי האבות.

במשך השבוע השתרכו תורים ארוכים של מאות אנשים המאמינים בפרופסור לפני המכון הרפואי של ראולט במרסיי, כדי לבצע בדיקות קורונה שאינן ניתנות לכלל האוכלוסייה. ראולט מטפל בכל מי שנמצא חיובי בכלורוקין, שנתן לדבריו ולדברי מטופלים ורופאים רבים "תוצאות מצוינות". האיש המשלב את ישו עם רובין הוד במלחמה בקורונה בצרפת אומר כי הוא מצפצף על הניסויים שבהם הדרישות זהות לניסוי ביעילות מצנח, שבו נותנים למחצית הנבדקים מצנח בעוד המחצית השנייה לא מקבלת מצנחים. התוצאות ברורות, רק שמחצית המדגם תמות. "מצאנו את הטיפול, והאתיקה הרפואית מחייבת אותי להשתמש בטיפול היחיד שהוכיח את עצמו, ושאני מאמין שבסופו של דבר כולם ישתמשו בו", אמר. האתיקה הזאת חייבה אותו גם להזהיר את הקהילה היהודית. עכשיו עליהם להסיק את המסקנות בעצמם.