מחקר מקיף שפורסם בצ'כיה הטיל ספק בהערכות הנוגעות לפיתוח של "חיסון עדר" נגד הקורונה בקרב האוכלוסייה, לאחר שמצא שרק אחוז זעום מהתושבים יהיה מוגן מפני הנגיף. מחקר נוסף הזהיר כי צעדי הסגר צפויים להחריף את מגיפת השחפת בעולם.

הרשויות בצ'כיה - שהייתה בין הראשונות באירופה שנקטה צעדי סגר, ועד אתמול נרשמו בה 7,899 מקרי הידבקות ו־258 קורבנות - ערכו בדיקות ל־26,549 בני אדם כדי לברר עד כמה הנוגדנים נגד הנגיף נפוצים בקרב האוכלוסייה המקומית, שמונה 10.7 מיליון בני אדם. רק 107 בני אדם קיבלו תוצאה חיובית, והמסקנה הייתה שרק 4%־5% מכלל האוכלוסייה צפויים להיות מוגנים מהנגיף.

מחקר בינלאומי חדש של מדענים מארה"ב ומבריטניה, שפורסם אתמול, העריך כי 6.3 מיליון בני אדם יידבקו בשחפת בחמש השנים הקרובות בשל צעדי הסגר, ו־1.4 מיליון בני אדם צפויים למות מאחר שמקרי ההידבקות שלהם לא אותרו או טופלו בשבועות האחרונים. המחקר התבסס על נתונים שנאספו מהודו, מקניה ומאוקראינה. השחפת נחשבת לאחת המחלות הקטלניות בעולם, עם ממוצע של 1.5 מיליון קורבנות בשנה.

קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל קיימה אתמול שיחה עם ראשי הממשלות של 16 מדינות גרמניה, ובמהלכה הוסכם על הקלות נוספות, ובהן הרחבת המפגשים החברתיים במרחבים ציבוריים לשני משקי בית, פתיחה של כל החנויות, בהקפדה על ההגבלות, וחידוש משחקי הכדורגל החל מהמחצית השנייה של החודש.

ראש ממשלת בלגיה סופי וילמס הודיעה כי מ־11 במאי יוכלו החנויות להיפתח תחת מגבלות של לקוח לכל 10 מטרים רבועים ולחצי שעה לכל היותר, וכל משפחה תוכל לארח ארבעה בני אדם קבועים.

ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון חזר אתמול לפרלמנט לראשונה מאז החלמתו מנגיף הקורונה, והודה כי מניין המתים בממלכה הוא "מחריד", לאחר שנאלץ להתמודד עם האשמות של מנהיג הלייבור החדש קייר סטארמר בנוגע לתגובת בריטניה להתפרצות. בריטניה הפכה שלשום למדינה עם המספר הגבוה ביותר של מקרי המוות מהנגיף באירופה, עם יותר מ־30,000 קורבנות.

בתוך כך, שר האוצר רישי סונק הצהיר כי הוא מתכוון לצמצם בהדרגה החל מחודש יולי את תוכנית האוצר, שהושקה ב־20 באפריל, וכוללת סבסוד של 80% משכר העובדים במשק, כדי למנוע את פיטוריהם בידי המעסיקים. זאת בעקבות חששות שהאומה "התמכרה" לתוכנית והערכות שהתוכנית עשויה לעלות כ־42 מיליארד פאונד לבריטניה, שניצבת על סף המיתון העמוק בתולדותיה.

 לקראת כינוסה היום של ממשלת צרפת, שתכריע סופית אם להוציא את הצרפתים מהסגר ביום שני הקרוב, גברו החששות באוכלוסייה, אך גם בממשל, מפני הצעד שבא אולי מוקדם מדי. אתמול טפחה הסטטיסטיקה על פניהם של תומכי הסגר.

לאחר ירידה ניכרת של מספר המתים היומי עד לפחות מ־150 בסוף השבוע, הגיע מספר המתים מנגיף הקורונה בצרפת ל־25,531, עלייה של 330 ביממה, גם אם נמשכה הירידה במספר המאושפזים - 24,775 ובטיפול נמרץ - 343.

ז'אן קסטקס, העומד בראש הוועדה המתאמת של היציאה מהסגר, הזהיר כי בצד תוכנית היציאה הוא הכין גם תוכנית לחזרה לסגר. "אם רוצים למנוע את החזרה לסגר, על הצרפתים לכבד את כל הכללים הבסיסיים. אמון האזרחים הוא מרכיב בסיסי בהצלחתו", אמר.