האם הפעולה היומיומית שאנחנו מבצעים, אפילו פעמיים ביום, יכולה למנוע מאיתנו מלחלות או להידבק בקורונה? על פי בדיקות שנערכו במעבדות חברת קולגייט הראו  כי משחת שיניים ומי פה מנטרלים 99.9% מהווירוס שגורם למחלת הקורונה. לדברי החברה, מחקר קליני נמצא כעת בעיצומו, לאימות הפוטנציאל של מוצרי בריאות חלל הפה, לסייע בהאטת התפשטות הנגיף.

לטענת החברה, "בדיקות המעבדה מראות כי משחות שיניים המכילות אבץ או חומר הנקרא Stanus ומי פה המכילים את החומר צטילפירידיניום כלוריד, מנטרלים את הווירוס הגורם למחלת הקורונה – בשיעור של 99.9%. בדיקות אלו נעשו במסגרת תוכנית המחקר של קולגייט הכוללת מחקרים קליניים שבוצעו בקרב אנשים הנגועים במחלה, כדי להעריך את יעילותם של מוצרי בריאות חלל הפה בהפחתת כמות הנגיף בפה, ופוטנציאלית בהאטת הפצת וירוס הקורונה".

בבדיקות המעבדה, נטען על ידי החברה, נבדקו משחות השיניים קולגייט טוטאל ומרידול ונמצא כי נוטרלו 99.9% מהנגיף לאחר שתי דקות מגע. מי הפה קולגייט פלאקס וקולגייט טוטאל היו יעילים באותה מידה כבר לאחר שלושים שניות. המחקרים, שהושלמו באוקטובר, נערכו בשיתוף פעולה עם מכון המחקר לבריאות הציבור של בית הספר לרפואה Rutgers New Jersey (NJMS) ובשיתוף עם מעבדות אזוריות לבטיחות ביולוגית.

שר הביטחון בני גנץ על תחילת הניסויים בבני אדם בחיסון לקורונה. צילום: דוברות משרד הביטחון

"התוצאות מצביעות על כך שמשחות שיניים ומי פה מסוימים, עשויים לסייע בהפחתת התפשטות הווירוס הגורם למחלת הקורונה, ה-SARS-CoV-2, על ידי הפחתה זמנית של כמות הנגיפים בפה. על פי המרכז האמריקני לבקרת מחלות ומניעתן, הווירוס מתפשט דרך טיפות נשימה או חלקיקים קטנים המיוצרים כאשר אדם נגוע משתעל, מתעטש, שר, מדבר או נושם", נמסר מהחברה.

"אנו נמצאים בשלבים המוקדמים של הבדיקות הקליניות שלנו, אך התוצאות המקדימות מבטיחות מאוד", אמרה ד"ר מריה ריאן, מנהלת המחקר הראשית של קולגייט. "בעוד שצחצוח שיניים ושימוש במי פה אינם טיפול או דרך להגן באופן מלא על אדם מפני זיהום, הם עשויים לעזור להפחית את ההעברה, להאט את התפשטות הנגיף ולהשלים את פעולות חבישת המסכה, שמירה על ריחוק חברתי ושטיפת ידיים תכופה", אמרה ד"ר ריאן. 

ד"ר דיוויד אלנד, ראש מחלקת מחלות זיהומיות ומנהל המרכז לתגובות ומוכנות למגיפת הקורונה, אשר הוביל את המחקר ב-NJMS וד"ר ריקרדו רוסו, אמר: "בהינתן כי רוק יכול להכיל אותן כמויות של נגיפים שניתן למצוא באף ובגרון, נראה סביר כי נגיף ה- SARS-CoV-2 שנוצר בפה, תורם להעברת המחלה, במיוחד אצל נשאים  ללא תסמינים, שאינם משתעלים. הדבר מצביע על כך שהפחתת כמות הנגיף בפה יכולה לסייע במניעת העברתו, בזמן שמוצרי בריאות חלל הפה פעילים".

במקביל לבדיקות המעבדה, טוענים בקולגייט, נערכה במכון אלברט איינשטיין בסאו פאולו בברזיל, בדיקה קלינית בחסות קולגייט, בה השתתפו כחמישים נבדקים המאושפזים עם מחלת הקורונה. בדיקה זאת הדגימה את היכולת של מוצרי מי הפה קולגייט טוטאל, קולגייט פרוקסיל וקולגייט פריוגארד, להפחית משמעותית את כמות הנגיף בפה באופן זמני. החוקרים מתכננים לפרסם את ממצאיהם בתחילת חודש דצמבר. מחקרים קליניים נוספים על משחות שיניים ומי פה, בתמיכתה של חברת קולגייט, נמצאים בשלבים מוקדמים ברטגרס, במכון אלברט איינשטיין ובבית הספר לרפואת שיניים Chapel Hill Adams, אשר באוניברסיטת צפון קרולינה. במחקרים אלו משתתפים כ-260 חולי קורונה.