הדרך להרכבת הבר הביתי אפשר ללכת לאיבוד בין הרצון לאגור אינסוף מוצרי אלכוהול לבין האמת הפרקטית. רצוי להתמקד במשקאות ובקוקטיילים שאתם אוהבים במיוחד ולהתחיל מפה את האוסף. באילו משקאות בדיוק להתמקד? אחרי שדיברנו על וודקה, ג'ין, רום, טקילה, ויסקי סקוטי, ויסקי אמריקאי, קוניאק, קמפרי, אניסים, וגם ורמוט, נתקדם למדף האחד עשר: דיז'סטיפים.

משקאות דיז'סטיף: מה הסיפור
דֶיז'סטיף (digestif) או בעברית אפְטָר, הוא שמם של משקאות אלכוהוליים שמיועדים לסיום הארוחה. מקור המילה בצרפתית, ומשמעה משקאות שיעזרו בעיכול. נהוג לחלק משקאות אלה לשתי קבוצות. הסוג הראשון הוא דיז'סטיפים פונקציונליים, משקאות המרגיעים את הקיבה ואת מערכת העיכול. בעבר רובם שימשו כתרופות לבעיות מהסוג הזה. הקבוצה השנייה כוללת דיז'סטיפים קלאסיים, בהם נהוג לסיים ארוחה כי זה טעים וכיף, בלי קשר להשפעתם על העיכול: קוניאק, ויסקי, ליקרים ועוד. ריכוז האלכוהול בשני הסוגים גבוה למדי, שכן לאחר ארוחה שריפדה היטב את דופנות הקיבה, הגוף מסוגל להתמודד עם ריכוזי אלכוהול גבוהים בזכות הספיגה האיטית יותר במערכת הדם. אפילו החשש לשכרות נמוך יותר. אחרי שנים רבות שבהן נחשבו בכל העולם למשקאות של מבוגרים, חזרו משקאות דיז'סטיף לאופנה לקראת סוף המאה ה-20, בעיקר בשל החוזק האלכוהולי והטעמים המיוחדים.
 
משקאות הדיז'סטיף הפונקציונליים החלו דרכם בתקופת הרנסנס במנזרים מבודדים, בהם נהגו הנזירים להשרות עשבים, תבלינים, שורשים ופירות שונים באלכוהול, ורובם עברו לבתי המרקחת ושימשו כתרופות עממיות.

ייגרמייסטר (צילום: באדיבות חברת הכרם)
ייגרמייסטר (צילום: באדיבות חברת הכרם)
רשימת קניות  
בקבוק או שניים של דיז'סטיפים פונקציונליים יעזרו לכם להרגיע בטן מלאה מדי לאחר הארוחה ויובילו אתכם עם חיוך על הפנים לשנת לילה טובה. המוכרים ביותר הם: 

פרנה ברנקה.  האיטלקי הוותיק, שהחל דרכו בשנת 1845 ומופק מ-40 צמחי תבלין, ביניהם הל, זעפרן, מור, קינמון ועוד. ויש לו גם גרסת מנטה מרעננת.
 
ייגרמייסטר. המשקה הגרמני שעבר ממדפי בתי המרקחת אל מדפי הברים וכבש לפני עשור או שניים את הבליינים הצעירים. שותפים לעשייתו 56 צמחים שונים, צמח הערבז, זעפרן, ג'ינג'ר, קינמון, ליקריץ ואחרים.
 
אוניקום. ההונגרי מהמאה ה-18 מתהדר ב-40 מרכיבים שביניהם הדרים, אניס, הל, קינמון ועוד רבים.
 
שרטרז. הצרפתי האגדי מכיל לא פחות מ-130 צמחים, עשבים ותבלינים טבעיים. יש את הגרסה הירוקה האלכוהולית יותר ואת הגרסה הצהובה העדינה.
 
בחרובקה הצ'כת החל את  דרכו כתרופה לכאבי בטן וחדר לחיי הלילה בעשורים האחרונים. השרייה של 60 עשבי תיבול וצמחים באלכוהול, ביניהם קינמון, פלפל שחור, ציפורן, אניס, וניל ועוד.

שרטרז  (צילום: באדיבות חברת הכרם)
שרטרז (צילום: באדיבות חברת הכרם)

מוצרים נלווים
מי טוניק, ג'ינג'ר אייל או בירת ג'ינג'ר, ספרייט, קוקה קולה, מיץ תפוזים, פלחי ליים או לימון.
 
איפה שומרים
את רוב הדיז'סטיפים ניתן לשמור בטמפרטורת הבית הרגילה, ויש כאלה שיעדיפו אותם ישר מהמקפיא. נסו ותחליטו מה טוב עבורכם.
 
איך שותים
נהוג לשתות את הדיז'סטיף נקי בצ'ייסר או בכוס ויסקי עם קרח. אפשר להגיש אותו גם כמלווה לבירה. בהתחלה זה מר, אם כי בחלק ממשקאות הדיז'סטיף ישנה גם מתיקות, וכשמתרגלים לטעם והוא הופך לנרכש, מתמכרים. אם קשה עם הטעם המר אפשר להוסיף משקאות מוגזים שיעדנו את המרירות. לדוגמא: להוסיף למשקה קרח, מי טוניק או בירת ג'ינג'ר ולקשט בפלח ליים או לימון.   אפשר לערבב אותם גם בקוקטיילים. 

משקה הבית: סרפר און אסיד -  Surfer on Acid
"גולש על אסיד" הוא אחד המשקאות שלא לגמרי ברור מדוע קיבלו את שם. אפשר רק לנחש אילו סצנות הובילו לכך. זהו משקה פופולרי למדי בקרב אוהבי היגרמייסטר. מרכיביו פשוטים והוא קל להכנה. אפשר לשתות אותו בהתאמה אישית, נקי בכוס נמוכה או עם קרח בכוס גבוהה. משקה קיצי טרופי, שמקבל נשיכה מהיגרמייסטר.

מה צריכים (לכוס גבוהה אחת)
40 מ"ל יגרמייסטר
40מ"ל מאליבו (רום קוקוס)
40 מ"ל מיץ אננס
קרח
 
מה עושים
ממלאים את הכוס בקרח, מנערים את כל המרכיבים בשייקר עם קרח ומסננים את הקוקטייל לכוס.
 
*המתכון וצילום הקוקטייל, מתוך הספר "שעות שמחות – סיפורים על הבר ומתכוני קוקטיילים מפורסמים" מאת מירה איתן