את השנה האחרונה במשרד החוץ מכנים "צונמי מדיני". במקביל למלחמה על חייו, המשרד נדרש גם לנהל את הקרב על דעת הקהל העולמית בנוגע להסכם בין איראן למעצמות, פניית הפלסטינים לבית הדין הבינלאומי בהאג והשלכותיה והמאבק בתנועת החרם על ישראל BDS. זאת על רקע מערכת היחסים העכורה בין ראש הממשלה בנימין נתניהו ונשיא ארצות הברית ברק אובמה והקיצוץ התקציבי שבעקבותיו נסגרו שבע נציגויות של המשרד בעולם.
 
לפני הבחירות במרץ 2015 נחשב משרד החוץ למשרד המבוקש ביותר. הבכירים ביותר בחברי הקואליציה ראו עצמם מועמדים ראויים לעמוד בראשו, בהם נפתלי בנט, יו"ר הבית היהודי, ישראל כץ, גלעד ארדן, סילבן שלום ויובל שטייניץ. אלא שבסופו של דבר נותר התיק היוקרתי בידיו של ראש הממשלה, וסמכויותיו חולקו בין רבים: ח"כ ציפי חוטובלי מונתה לסגנית שר החוץ; מקורבו של ראש הממשלה, דורי גולד, מונה למנכ"ל המשרד שפועל ישירות מול נתניהו ומנהיגי העולם; גלעד ארדן, השר לביטחון הפנים, מונה גם לשר ההסברה והשר לעניינים אסטרטגיים האחראי על הטיפול בחרם על ישראל; ישראל כץ, שר התחבורה, מונה גם לשר לענייני מודיעין, שאחראי בין היתר על גוף המודיעין: המרכז למחקר מדיני; יובל שטייניץ, שר האנרגיה, מונה לאחראי על נושא הגרעין האיראני; ועד לפרישתו היה השר סילבן שלום אחראי על המשא ומתן עם הפלסטינים.
 
חלוקת הסמכויות העלתה תהייה לגבי מי הגורם שאמון על מדיניות החוץ של ישראל. שגרירים זרים אמרו ל"מעריב" כי מרוב בעלי תפקיד, הם אינם יודעים אל מי בדיוק צריך לפנות. חלוקת הסמכויות יצרה גם נוהלי עבודה חדשים שאליהם מנסים להסתגל במשרד החוץ בימים אלה. כך למשל בסוגיית ההתמודדות עם תנועת החרם על ישראל. השר ארדן, שכאמור אחראי על הנושא, גייס תקציב של כ־100 מיליון שקל על מנת להילחם במצב בשטח ולפי תוכנית העבודה שלו, יוצבו רכזי BDS בשגרירויות הרלוונטיות וירכזו את הנושא.
 

מנגד, בשנה החולפת רשם משרד החוץ הישגים מדיניים בדמות התחממות היחסים עם מצרים ועם מדינות ערב באזור על רקע המאבק המשותף בדאעש. בינואר, לראשונה זה שלוש שנים, נכנס שגריר מצרים בישראל לתפקידו. בנוסף, נראה כי מדינות רבות באירופה מתחילות לאמץ חקיקה נגד חרם על ישראל. כך למשל, ממשלת בריטניה אישרה הצעת חוק שתאסור על גופים ומוסדות ציבור במדינה להחרים מוצרים מההתנחלויות בישראל. מדינות נוספות מתכננות חקיקה דומה, ובקנדה לאחרונה גינה הפרלמנט באופן רשמי את תנועת החרם על ישראל.