זה לא נגמר עד שזה נגמר, אומרים האמריקאים. תוצאות הבחירות המוקדמות הציבו את דונלד טראמפ במרחק נגיעה מהמועמדות הרפובליקנית לנשיאות ארצות הברית. אבל עדיין מחכים לאיש בפינה. לא טד קרוז ולא ג'ון קייסיק. מי שממתין למיליארדר עם אלות ואבנים הם ראשי המפלגה. הניצחונות שגרף עכשיו רק הגבירו את תחושת השליחות שלהם - למנוע את מועמדותו לנשיאות.



המרחק בין טראמפ למינוי יצטמצם עוד יותר בבחירות המוקדמות שיתקיימו בשבועות הקרובים, במדינות כמו אריזונה, יוטה, ויסקונסין, שם ההרכב הדמוגרפי מבטיח לו רוב. אבל פרשנים מעריכים כי בכירים רפובליקנים מכינים לטראמפ מארב בוועידת המפלגה ביולי. גם אם עד אז הוא ישריין לעצמו את תמיכת 1,237 הצירים הדרושים לקבלת המועמדות, היא עדיין לא תהיה בכיסו.



כל ניצחון שלו, כל מכשול שהוא מדלג מעליו וכל סקר שהוא מפריך, מזינים את התשוקה למנוע מטראמפ את המועמדות מטעם המפלגה. בעת שהוא מנופף בידיו להמונים באסיפות הבחירות שלו, סוקר בהנאה את אוהדיו אחוזי האקסטזה ומעודד את קריאות התמיכה ומחיאות הכפיים – ראשי הרפובליקנים ונציגיהם בגבעת הקפיטול, מושלי מדינות, חברי המפלגה ואנשיה בממשלים מקומיים מקבלים סקרים הכוללים תוצאות של מעקבים אחרי הלכי רוח ברחבי ארה"ב. אלה קובעים באופן חד־משמעי כי אם טראמפ יהיה המועמד הרפובליקני לנשיאות, תוצאות הבחירות ירסקו את מעמד המפלגה ואת הנציגות שלה בכל רובדי השלטון. ההפסד לא יהיה רק בקרב על הבית הלבן. הרפובליקנים יאבדו גם את הרוב בשני בתי המחוקקים וכן מושלים במדינות.



הוועידה הרפובליקנית רשאית לנשל את טראמפ מהמינוי. נדרשים לכך כמה תרחישים. הפרשן רוס דאוטאט הציע בטורו ב"ניו יורק טיימס" יוזמות ומהלכים לסיכול המועמדות. "זה יהיה תרגיל מכוער", כתב, "אבל אדם כל כך לא מתאים ולא ראוי, אסור שיוצג בפני העם האמריקאי כמועמד לנשיאות".



טראמפ, מצדו, מודע לשנאה כלפיו בצמרת המפלגה. אתמול הוא הזהיר את הממסד הרפובליקני: "יהיו מהומות אם לא אזכה במועמדות. אם ישללו מהצירים את זכות הבחירה, יהיו לראשי המפלגה בעיות שמעולם לא ראיתם בעבר".