לאחרונה עמד אבו מאזן על במה אחת עם קנצלר גרמניה אולף שולץ ותינה את צרות הפלסטינים. מישהו שאל אותו אם הוא מגנה את ההתקפות הפלסטיניות. בדרך כלל, כששואלים ישראלים או פלסטינים מה תגובתם לאירוע האלים האחרון, הישראלים אומרים "הפלסטינים התחילו והם התוקפנים", והפלסטינים אומרים: "אלה הם הישראלים שהתחילו והם התוקפנים". כרגיל.


אני לא יודע מה רץ בראש של אבו מאזן במקום הטקסטים המקובלים. אולי חשב שההקשר לגרמניה ולשואה יפרוט על מיתר האשמה המתוח תמיד בפוליטיקה הגרמנית, והם ישמחו להתחלק עם ישראל באשמת שואה כלשהי. "אם אתם רוצים להסתכל על העבר, בבקשה", אמר אבו מאזן, "ישראל ביצעה 50 שואות בפלסטינים". ותיהום הארץ. הקנצלר שעמד לידו לא הגיב. כשחזר ללשכתו והבין שמדובר במוקש, גינה את דברי אבו מאזן. "נגעל", הוסיף כדי להעצים את הגינוי. מארצות הברית יצא, כמובן, גינוי נוסף.


אני בהחלט חושד בבית הלבן שהוא מחפש כל דרך לרצות את ישראל לפני המהלומה בדרך בנושא הגרעין, ובכלל אני חושד במרבית המגיבים, שהמשפט של אבו מאזן יותר משהוא כואב להם - הוא פלטפורמה פוליטית. ההשוואה שעשה עבאס היא לא רק מטומטמת, אלא סוג של הרמה להנחתה.

הפוליטיקאים הרלוונטיים הגיבו מיד. לפיד ובנט, שר התרבות והספורט ויו"ר יד ושם, וכמובן נתניהו שבעצמו הרבה בדבריו בעבר להזכיר את השואה. “היטלר לא רצה להשמיד את היהודים באותו הזמן", אמר בעבר. "הוא רצה לגרש אותם. חאג' אמין אל־חוסייני הלך אליו ואמר: 'אם תגרש אותם, הם יגיעו לכאן'. 'אז מה עליי לעשות איתם?', שאל. הוא ענה: 'שרוף אותם'".


מיד עם כישלונו בהקמת ממשלה, אמר נתניהו: "אני עומד כאן כשליחם של מיליוני אזרחים שבחרו בזקיפות קומה ולא בהרכנת ראש. למענם ובעזרת השם אני מתכוון להנהיג את האופוזיציה כדי להפיל את הממשלה". האוזנר אמר את זה בפחות פאתוס.

כשהבין לאן הסיפור הזה מתגלגל, אבו מאזן חזר בו: “יש לגנות את השואה בחריפות". ההודעה של הרשות אמרה כי לא התכוון להתכחש לייחודיות של פשעי הנאצים. "הכוונה בפשעים שעליהם דיבר היא למעשי הטבח שבוצעו נגד העם הפלסטיני מאז הנכבה על ידי הכוחות הישראליים, ואלה פשעים שלא נפסקים עד היום הזה". חמאס וג'יהאד שאינם מחויבים לרפלקס המותנה בשאלת השואה הצהירו כי אבו מאזן "אמר את האמת על פשעי ישראל".


את השפעת השואה בכלל על כלל הציבור בישראל בדק המכון למדיניות העם היהודי, ששאל אם וכיצד לקחי השואה אמורים להשפיע על שיקולי מדיניות החוץ והביטחון של ישראל. הרוב (51%) סבור שהלקח ההיסטורי הוא שישראל צריכה להפגין נחישות בלי להתחשב יותר מדי בעמדת שאר העולם, ורק כשליש סבור שהלקח מהשואה הוא שעל ישראל להפגין רגישות רבה יותר מזו של מדינות אחרות במקרים שבהם מופעלת אלימות נגד חפים מפשע ברחבי העולם. ועם סקר (רק יהודים, כן?) כזה לא צריכים בחירות.