המאבק ההסברתי שישראל מקיימת ומובילה נגד חידוש הסכם הגרעין עם איראן הוא צודק, אבל לא חכם. הוא לא נשמע טוב, לא נראה טוב, ולא מתקבל. זאת המסקנה העולה ומשתמעת מתגובות, התבטאויות והערכות על מאבקה של ישראל נגד ההסכם, שנשמעות בשיחות עם דיפלומטים בכירים במרכז האו"ם בניו יורק, ועם פרשנים ותיקים בוושינגטון.

לקראת חתימה על הסכם עם איראן? "הפוליטיקאים הישראלים בהיסטריה"
ארה"ב הגיבה להערות של איראן על הסכם הגרעין, בטהרן מסרו: "נודיע על עמדתנו"

ישראלי שניזון מאמצעי התקשורת בארץ משוכנע שהמשא ומתן לחידוש הסכם הגרעין עם איראן הוא במרכז החדשות והעניין בעולם. הוא יופתע לשמוע, שהנושא הזה לא מעניין, לא מדווח תקשורתית, ולא נוכח לא בתחומי העניין של הציבור ולא בחזית הפוליטית. זהו הכשל העיקרי של מאבק ההסברה שמנהלת ישראל במטרה למנוע ולסכל את חידוש הסכם גרעין.

המאבק התקיף לא הצליח להביא את מה שישראל רואה כאיום על קיומה למקום מרכזי בסדר העדיפויות של הקהילה הבינלאומית. כל התגובות וההערכות שמדווחות במאמר הזה הושגו מתוך יוזמה ובקשה. היה צורך במאמץ  לשמוע ולקבל תגובות. הסכם הגרעין עם איראן לא מעניין במיוחד, הוא איננו ברשימת סדר היום העולמי ואין לו אפילו נוכחות מרומזת בשיח הציבורי.

ההסכם איננו נושא, איננו אובייקט ואיננו מושא שנידון, מדובר בקרב מי שמייצגים את האקטואליות, את מה שעומד על הפרק בזירה הבינלאומית. אם הנושא עולה במאמר פרשנות או בטור, הוא מוזכר בדרך אגב, מרומז ושולי. רחוק מאוד מהחומרה והדחיפות שבאות לידי ביטוי  במסע ההסברה של ישראל נגד חידוש ההסכם.

מכל השיחות והתגובות עולה גם הערכה שמאבקה של ישראל מתנהל מבחינתה בעיתוי הגרוע ביותר שיכול היה להיות. זה לא באשמת ישראל, אבל סובלת מהתיאום השגוי עם הזמן. בזירה העולמית, מרכז העניין ותשומת הלב הוא המלחמה באוקראינה שנכנסת לחודש השביעי בלי שנראה לה סוף. בארה"ב הנושא המרתק את הציבור ומעסיק את דעת הקהל היא ההסתבכות של הנשיא לשעבר דונלד טראמפ והאופי הפלילי שלה, המתעצם והולך.

מה שמעסיק, מטריד ומבעית את ראשי המדינות, את המנהיגים המזוהים כמייצגי העולם החופשי הוא מה שהם מגדירים "פשעי המלחמה" שרוסיה מבצעת נגד אוקראינה ועמה - פשעים שכבר גרמו להרג של אלפי בני אדם והרס של ערים וכפרים.

העיר בוצ'ה באוקראינה (צילום: רויטרס)
העיר בוצ'ה באוקראינה (צילום: רויטרס)

"ישראל חרדה ודואגת מאיום מיתווצר עתידני של איראן עם נשק גרעיני. אוקראינה כבר שותתת דם, אזורים במדינה כבר נחרבו ונחרבים בהפצצות, מיליונים מאזרחיה כבר נעקרו ונמלטו מאיום רוסי שמתממש, מתבצע, בעוד שאנחנו משוחחים בטלפון", אמר לי סגן ראש משלחת מערבית, דיפלומט ותיק ומוערך ביותר במטה הראשי של האו"ם בניו יורק.

"שים לב, שהזעם נגד פוטין על ההרג וההרס שהוא גרם וממשיך לגרום באוקראינה הניב סיוע צבאי ועזרה פיננסית לאוקראינה מצד אמריקה וארצות מערביות. אבל נחשפה הזהירות הגדולה להימנע מכל מעורבות צבאית באופן של משלוח חיילים  לעזור לאוקראינה". האיש לא אמר זאת. אבל אולי הוא התכוון לומר שישראל צריכה לזכור שהיא תקבל סיוע נדיב, צבאי ופיננסי, מארה"ב במאבקה נגד איראן מתגרענת. לא יותר מזה.

מדיניות חוץ ויחסים עם מדינות זרות לא היו ואינם נושאים המרתקים ומעניינים את האמריקאי הממוצע. איראן דווקא הייתה לאחרונה בחדשות בארה"ב, אבל בלי שום קשר ונגיעה למשא ומתן ולעתידו של הסכם הגרעין. עיתונאים ופרשנים האשימו את המשטר האסלאמי הקנאי בטהרן כמי שאחראי להתנקשות בחייו של הסופר האנגלי המפורסם ראשיד, כאשר מוסלמי צעיר דקר אותו בצווארו באירוע בהשתתפות הסופר שהתקיים בעיירה במדינת ניו יורק. הסכם הגרעין עם איראן בכלל לא מעניין את האמריקאים. בסקרים של דעת הקהל על תפקודו של הנשיא ג'ו ביידן לא מוזכרת בכלל, לא לזכותו ולא לחובתו, גישתו ומדיניותו בנושא הסכם הגרעין עם איראן.       

דיפלומטים בכירים בניו יורק ופרשנים ותיקים בוושינגטון, מהם המקורבים לבית הלבן, טוענים כי האיום מחידושו של הסכם הגרעין עם איראן הוא לא מהצפוי ממדיניות של ממשל ביידן, לאחר חתימת הסכם מחודש עם איראן. האיום האמיתי שחייב להדאיג את העולם החופשי ואת ישראל לטענתם, הוא שיתוף הפעולה ההדוק שצפוי להתחזק ולהתעצם בין איראן לבין רוסיה וסין. לא מדובר במפגשי-פסגה בהשתתפות מנהיגי איראן ורוסיה, באירועים מחוייכים ומצולמים. ההערכות בקרב המומחים הן שזמן קצר לאחר שייחתם הסכם חדש, רוסיה וסין יציעו לאיראן עסקאות נשק עצומות. בעקבות הסתבכותה באוקראינה, רוסיה אולי תגביל את סוגי הנשק שתציע לאיראן. אבל רוסיה, לדברי מומחים, תציע לאיראן מטוסי קרב חדישים, טילים בליסטיים ומתקנים לשיגורם.

ההערכות באו"ם הן, שסין כבר עיצבה וגיבשה את עסקת הנשק שתציע לאיראן. "בבית הלבן קיימת רגישות לתגובות מצדה של ישראל לכל מהלך אמריקאי כלפי איראן. במוסקבה ובבייג'ין התגובות של ישראל חשובות פחות מהשלג דאשתקד", אמר בשיחה עמו פרשן בכיר בוושיגטון.

ההצהרות החריפות של ראש הממשלה יאיר לפיד בגנות ההסכם, ההתרעות שמשווקת ישראל על אופיו ההרסני הטרוריסטי של משטר האייתולות בטהרן, האזהרות שישראל חושפת על הצפוי מהמשטר האסלאמי הפנטי באיראן שינצל את ההקלות מחילוצו מהסנקציות ומהזרמת מאות מיליוני דולרים, מהפשרת הקיפאון עליהם, לא העניקו לנושא חידוש ההסכם.