בתוך ארבעה ימים חיזבאללה שתי התקפות משמעותיות על עמדות ישראליות בצפון. ב-6 בינואר הוא תקף את בסיס הפיקוח על התנועה של חיל האוויר בהר מירון, ואילו ב-9 בינואר טיווח את מטה פיקוד הצפון של צה"ל בצפת. טעויות טקטיות חמורות תרמו להצלחת שתי ההתקפות, אם כי ההשפעה של השנייה הייתה מינורית. בהמשך שוגר טיל נ"ט לעבר בית במושב בכפר יובל, וכתוצאה מהירי נהרגו מירה איילון בת ה-75 ובנה ברק בן ה-45. 

עסקת החטופים הבאה הולכת להרעיד את הקבינט והמדינה כולה

מהי המשמעות של התקיפות אלו? האם הן עזרו לחיזבאללה לשנות את המציאות בצפון? האם זה הביא את צה"ל למצב שבו יטען שהוא מתקדם ב"שכנוע" חיזבאללה להסיג את כוחותיו מהגבול? האם זה אומר שרמת הנזק הזו שונה מבחינה איכותית?

מבחינה טקטית, מתקן חיל האוויר הותקף על ידי חיזבאללה בעבר, והוא קרוב מספיק לגבול כדי שיהיה צורך להיערך לאיום טיל נ"ט. עם זאת, הבסיס התכונן רק לתרחיש של איומי רקטות.

כיפת ברזל ויכולות הגנה אוויריות אחרות אמנם מספקות כיסוי, אבל רק מפני רקטות שעפות גבוה יותר ובמסלול דמוי קשת. לעומת זאת, טילי נ"ט עפים נמוך יותר ובקו ישר לעבר המטרות, שהן בדרך כלל כלי רכב משוריינים כבדים, אם כי ביכולתם להרוס בקלות גם בתים. 

יש לך זמן פנוי? למה שלא תלמד/י אנגלית? לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

לצה"ל יש מערכות הגנה שמסוגלות להתמודד עם איומים כאלה הנשקפים לרכבים משוריינים, אבל בצה"ל לא פרסו מערכות הגנה לשטחים גדולים יותר כמו שטח של בסיס צבאי. כל זה גורם לפגיעה של ממש ביכולות ובאיתור המודיעיני של חיל האוויר.

עם זאת, ל"ג'רוזלם פוסט" נודע כי לצה"ל יש חלופות שכוללות, בין היתר, משאבי מעקב ניידים ולוחמים קרביים המבצעים פעולות איסוף מודיעין. לפני כמה שנים היו בגדוד האיסוף הקרבי כ-750 חיילים, וככל הנראה במלחמה הנוכחית יש לצה"ל הרבה יותר חיילים.

תקיפת צה''ל בלבנון (צילום: רשתות ערביות)
תקיפת צה''ל בלבנון (צילום: רשתות ערביות)

בשנים האחרונות כבר נעשה שימוש במכ"מים, שהם הרבה יותר מתקדמים ממערכות זיהוי אופטיות. המערכת העיקרית הייתה מערכת MARS של אלביט, הכוללת מצלמות מעקב לטווחים שונים וברזולוציות שונות. כאשר מערכת המכ"ם מזהה משהו, המערכת האופטית מקבלת התראה ומתחילה לנטר. כאשר הוצגה, מערכת MARS זכתה לשבחים בשל יכולתה להיות נשלטת על ידי מפעיל אחד, בעוד שהמערכת הקודמת הייתה צריכה להיות מאוישת על ידי שישה.

לג'רוזלם פוסט נודע כי לצה"ל יש מערכות מעקב וגילוי ניידות אחרות על הקרקע המוצבות בחלקים מסוימים בצפון. עם זאת, למערכות מעקב-קרקע יש מגבלות ידועות. בהקשר זה, יש לציין כי מטוס הקרב החמקן F-35 יכול לשמש למעקב בכל חזית, גם מרחוק וגם מקרוב.

צה"ל לא סיפק נתונים סטטיסטיים בנוגע לפעילות המל"טים במלחמה, אך ידוע שבין התאריכים 13-9 במאי 2023, מל"טים צבאיים רשמו למעלה מ-4,000 שעות באוויר מעל עזה במהלך מבצע בן חמישה ימים נגד הג'יהאד האסלאמי הפלסטיני. יש להניח שהמספרים בשלושת החודשים האחרונים גדולים בהרבה.

לישראל יש גם צי שלם של מטוסי ריגול ותיקים עם מערכות מעקב מעודכנות, שחלקם יכולים לצפות לטווח של עד 100 קילומטרים, כולל בדמשק (מהצד הישראלי של הגולן) בלי צורך אפילו להיכנס למרחב האווירי הסורי.

בעבר, סא"ל בצה"ל ש' אמר לג'רוזלם פוסט כי לכלי הטיס של יחידתו "מוניטורים משופרים שאוספים מודיעין עבור בנק המטרות של צה"ל, למעקב מודיעיני בכלל ולמגוון פעולות מיוחדות".

היבט חדשני של יחידה זו הוא ש"לפעמים נציג מכוחות היבשה יושב איתנו במטוס", אמר. "קודם לכן, הנציג היה מציג תדרוך לגבי מהי המשימה שלהם, מה הם חוששים שעלול להשתבש, מה הם רוצים שהמטוס יאסוף מבחינת מודיעין. השילוב של מפגש מוקדם יותר על הקרקע עם טיסה משותפת באוויר יוצר סינרגיה עמוקה, וזה עובד", הוסיף ש'.

כך ניתן להתחיל לסקור אזורים מרוחקים לפעמים לאחר דקות ספורות בלבד לאחר ההמראה, שכן אם השטחים פתוחים, כבר ניתן להשתמש במצלמות ובחיישנים ארוכי הטווח בדרך ליעד.

באוגוסט, התעשייה האווירית הישראלית (תע"א) מסרה כי מטוס ה-MAR2 אורון שלה עשוי להיות מבצעי בחודשים הקרובים. בצה"ל סירבו להשיב האם המטוס נמצא כעת בשימוש.

אם כן, מטוס הריגול MARS 2 מערבב היבטים פיזיים רבים של מטוס ה-Gulfstream G550 הישן יותר, עם שורה של טכנולוגיות שהותקנו לאחרונה. טייסת 122 של חיל האוויר אמורה להפעיל את המטוס. הוא יכול לעמוד בכל מצבי מזג האוויר, וגם כאשר מדובר במזג אוויר סוער, מה שיכול להיות חשוב ביותר בהקשר של לחימה בחיזבאללה באמצע החורף.

אם חיזבאללה הפתיע את ישראל עם טילים נגד טנקים בשלושה מקומות עם כמה עשרות רקטות, טילים נגד טנקים ומזל"טים ללא מאמץ רב מצדו, מה ימנע ממנו להפתיע את צה"ל עם ירי של 8,000 רקטות בבת אחת על חיפה או תל אביב?

עד היום ניסה צה"ל להרתיע את חיזבאללה באמצעות תקיפות. צה"ל גם הרג את מפקד יחידת הכטב"מים של חיזבאללה, ולפי דיווחים זרים גם את ויסאם אל טוויל, שהיה מפקד כח רדואן בפועל. 

אין ספק שחיזבאללה הסיג רבים מחייליו מהגבול וכי 180 מחבלים המזוהים עם חיזבאללה וחמאס נהרגו בלבנון מאז תחילת חילופי האש. אבל עד שצה"ל יבין כיצד להשחיל את המחט בצורה המושלמת, ולפגוע בנכסים או מחבלים בעלי חשיבות עליונה לחיזבאללה על מנת לגרום לו להרחיק את כל כוחותיו מהגבול מבלי להוביל למלחמה בהיקף מלא - יהיה קשה מאוד לישראל לתרגם את עליונותה הצבאית לרווחים ביטחוניים ברי קיימא בטווח הארוך.