אנו נמצאים בשנת בחירות בארה"ב ושני המועמדים הטוענים לכתר מנסים בכל כוחם לחדד מסרים כדי לזכות בקדנציה נוספת בבית הלבן. בעוד הנשיא לשעבר טראמפ מנהל את המערכה מהיציע, ביידן עושה אותה מתוככי הבית הלבן ומשתמש בכל הכלים העומדים ברשותו כדי לקדם את מועמדותו ולשפר עמדות לקראת יום הבוחר האמריקאי. 

ביידן מחריף את הטון: "נתניהו פוגע בישראל; כניסה לרפיח היא קו אדום"
בארה"ב מבהירים לישראל - אלו התנאים לפעולה ברפיח | דיווח

כולנו זוכרים את התרגשותנו מהתייצבותו המרשימה של הנשיא ביידן לצדה של מדינת ישראל ימים ספורים לאחר טבח השבעה באוקטובר. אז היה נראה כי הדוד סם האמריקאי התורן באמת דואג למשפחתו, ובכוונתו לעמוד יחד איתנו במאבק נגד הטרור העולמי. גם ביידן יודע שמאבקה של ישראל נגד חמאס הוא עוד צעד במאבק נגד ציר הרשע הכולל את חמאס-חיזבאללה-איראן ולאחרונה גם תימן. 

אפשר להאמין אז בכוונתו הטובה של ביידן עם אותו נאום מכונן שלו לטובת ישראל אך נאום זה כמו שאר פעולתיו מאז, מכוונים מטרה אחת: קהל בוחרים פוטנציאלי במערכת הבחירות הקרובה שלו. 

כזכור, לאחר טבח השבעה באוקטובר הגיעולכאן מנהיגים רבים מרחבי העולם ובראשם צמרת הממשל האמריקאית דבר שהצטלם היטב עבור 50 מיליון נוצרים אוונגליסטים אמריקאים שמהווים קול מכריע בבחירות בארה"ב. מאז ועד היום נראה שביידן שינה גישה ופועל כדי לרצות קהלים אמריקאים נוספים ובראשם קולות הפרוגרס שהשתלטו על המפלגה הדמוקרטית. 

שורת המעשים שביידן נקט בשבועות האחרונים במסווה לדאגה לשלום העזתים מעוררת תמיהה. אם זה בהצנחת מזון לעזה (אולי בעקבות צניחתו בסקרים?), אם בדיבורים על הקמת נמל ימי אל מול עזה וכעת עם השפן החדש בקמפיין שלו - הפסקת הסיוע הביטחוני למדינת ישראל במידה וזו תתחיל בפעולה עצימה ברפיח. 

נאום ''מצב האומה'' של נשיא ארה''ב ג'ו ביידן - 2024 (צילום: רויטרס)
נאום ''מצב האומה'' של נשיא ארה''ב ג'ו ביידן - 2024 (צילום: רויטרס)

הנשיא ביידן, למי שתהה, נמצא בעיצומה של מערכת בחירות קשה ומותחת. שלא כמו בארץ שפה קמפיין הבחירות בד"כ נערך במשך חודשים ספורים, בזו האמריקאית מדובר במערכת שנערכת שנה ויותר מראש. גם פקידי הממשל מכוונים לכך וגם כאמור מדיניות הנשיא. את האמת יש להגיד, מדינת ישראל ועזה בפרט לא מעניינות את הנשיא ביידן כלל וכלל. הם רק עוד כלי שרת בשחמט הלא נגמר של מערכת הבחירות בארה"ב. 

במהלך החודשים הקרובים, אנו צפויים לראות את הנשיא ביידן משחרר עוד אמירות כאלה ואחרות נגד ישראל ולא בגלל שהוא בהכרח מסכים אליהן אלא כי הוא נענה לעצת יועציו המכוונים אותו לתקוף את ישראל כי הדבר משתלם לו פוליטית. אחת מהאמירות הללו באו לידי ביטוי בכך שהנשיא ביידן עצמו ציין כי נתניהו מהווה בעיה, לא היה לדבר הזה אח ורע בארה"ב בו נשיא מכהן מוריד את הכפפות נגד ראש ממשלה ישראלי. ביידן ויועציו חייבים להבין כי מדינת ישראל היא איננה המדינה ה-51 בארה"ב והם לא יכולים לעשות בה כבשלהם. 

אודי טנא (צילום: רמי סיני)
אודי טנא (צילום: רמי סיני)

מדינת ישראל היא מדינה ריבונית וככזו היא חייבת לפעול כדי לממש את מטרותיה המדיניות, הצבאיות והאזרחיות, ובראשן החזרת החטופים במהרה. אסור לנו להיכנע לתכתיבים אמריקאים בדבר המשך הפעולה או הפסקתה. מדינת ישראל חייבת להמשיך ולפעול בעזה ובגבול הצפון למרות הלחץ האמריקאי ולא בגללו. 

בסופו של יום, מערכת הבחירות האמריקאית תסתיים והאתגרים שמדינת ישראל תצטרך להתמודד איתם רק ילכו והתעצמו. המשך הקשר החם בין ארצות הברית לישראל הוא חשוב לשני הצדדים אך לא בזמן שצד אחד מנסה להכפיף את מדיניותו על הצד השני. לכולם ברור כי יום אחרי יום הבחירות האמריקאיות, מערכת הקשרים החמה תחזור לאיתנה, עד אז כנראה שנראה עוד קצת ספינים ולו בכדי לקושש עוד מעט קולות אמריקאים מתלבטים.

אודי טנא, יועץ אסטרגי ומנהל קמפיינים בארץ ובעולם, משמש כקצין השפעה בדרגת רב סרן בשירות מילואים