ביום ד׳ האחרון פורסם כי ארה״ב בדרך למהפכה בשימוש בקנאביס. ממשל ביידן מתכנן לקדם מדיניות היסטורית מבחינת היחס לצמח ולהסירו מרשימת הסמים המסוכנים. ובישראל כמו בישראל, הנושא נשאר תקוע. בתקופה המורכבת ביותר שידעה המדינה, כאשר כולם על סף התמוטטת עצבים, קידום הלגליזציה נחוץ מאיי פעם.

מומחה צבאי בריטי: "אם איראן תראה שחמאס מתמוטט היא תורה לחיזבאללה לעלות מדרגה"

אלפי ישראלים הגיעו להלוויה של שורדת שואה שנפטרה אתמול | תיעוד מרגש

אובדן השליטה ותחושת הביטחון, צפייה רפטטיבית בתיעודים מהטבח, חוסר וודאות בנוגע להווה או לעתיד, תחושות חרדה ואימה מתמשכים, הפגנות, עסקאות חטופים שלא מתממשות, חיילים שנהרגים על בסיס קבוע, יישובים לא ממוגנים – כל אלו ממשיכים לפגוע בבריאות נפשם של אזרחים, שמוצאים עצמם נשענים על מעני בריאות הנפש, שהיו רחוקים מההיקף הדרוש גם בימים שלפני המלחמה. 

הדבר המתבקש והפשוט היה לספק הקלות במרשמים לקנאביס רפואי, שכרגע, עדיין נמצא בקטגוריית הסמים המסוכנים. כדי להשיג אישור שכזה יש לעבור תהליך מייגע עד בלתי אפשרי של בירוקרטיה מהגיהנום, מה שגורם לרבים מאנשים שזקוקים לעזרה, לטפל בעצמם בצורה פרטית ואף להוציא מכיסם סכומים לא מבוטלים של כסף.

בשנים האחרונות השיגו מחקרים תוצאות טובות באשר להשפעת מריחואנה רפואית על הלומי קרב, אך למרות זאת, אישור השימוש בה התעכב בשל העלות הגבוהה שנדרשה למחקר מקיף נוסף במשרד הבריאות. למה צריך מחקר נוסף? לא ברור. כי השימוש במריחואנה, על פי המחקרים, שיפר משמעותית את מצבם של נפגעי הלם ורק 0.3% מהנבדקים פיתחו תופעות לוואי. 

בעוד שעבור תרופה רגילה עלינו לפנות לרופא משפחה או רופא מומחה להשגת מרשם, במקרה של קנאביס עלינו לפנות לרופאים מורשים על מנת לקבל רישיון ורק התהליך המייגע הזה יכול לגרום לבן אדם להתמוטטות עצבים.

ניצולים, חטופים, חיילים, צוותים רפואיים, זק״א, ומופנים אשר חוו זוועות שהמוח האנושי לא יכול לתפוס, במידה והיו רוצים להשיג אישור לקנאביס, היו נאלצים לעבור דרך מעייפת שגם בסופה, כנראה, לא יאושר להם השימוש בצמח, כי פוסט טראומה היא אחד הקריטריונים אשר הכי קשה לקבל עבורם מרשם.

מחקר שנערך חודש אחרי מתקפת חמאס, מצא ששליש מהישראלים סבלו מתסמיני פוסט-טראומה. על פי ממצאי המחקר, 34% מהנשאלים שלא נחשפו באופן ישיר או במעגל הקרוב לאירועים, עדיין סבלו מתסמיני פוסט-טראומה, ובקרב מי שאיבדו אדם קרוב במתקפה, היה שיעורם 50%. החשש הוא מפני התפתחות הפרעת דחק פוסט-טראומטית כרונית אצל רבים.

אז מהי בעצם פוסט-טראומה? הפרעת דחק פוסט-טראומטית היא תסמונת הנגרמת לאחר השתתפות בקרבות או היחשפות לפעולות מלחמה ואף כונתה בעבר "הלם קרב", אך היא עלולה להיגרם גם בעקבות אונס, אלימות, אסון טבע ומצבים נוספים הגורמים לאימה ולחוסר אונים. התסמונת מתבטאת בתסמינים כמו שחזור מחודש של האירוע בסיוטים, ניתוק מהסביבה, התקפי זעם ובעיות נוספות המקשות על התפקוד היומיומי.

גיא בן שמעון, ששרד את הטבח במסיבת הנובה, טען בפני חברי הכנסת: "יש קרוב ל-50 מתאבדים מהנובה, זה מספר שהיה נכון ללפני חודשיים ויש עוד המון מאושפזים בכפייה".

אזור הטבח במסיבת הנובה (צילום:  יוסי זמיר פלאש 90)
אזור הטבח במסיבת הנובה (צילום: יוסי זמיר פלאש 90)

לא נראה כי אף אחד בממשלה יכול להכחיש שמצבם הנפשי של אזרחי ישראל הוא בכי רע, יעיד על כך המקרה שהתרחש במהלך ישיבת הקבינט המדיני-ביטחוני כאשר יואב גלנט הנחה להציג לשרים סרטון חדש מטבח 7 באוקטובר שרק חלק מהם הסכימו לצפות בו, ושר האוצר בצלאל סמוטריץ' סירב ואף אמר לשרים: "אתם בכוח לא רוצים לישון טוב בלילה?"

אנחנו יודעים שכשהממשלה רוצה לעשות שינוי רגולטורי - היא יכולה. יעיד על כך השינוי שנעשה במשרד הביטחון, בהרחבת תנאי הסף להוצאת רישיון נשיאת נשק. מתחילת המלחמה הוגשו כ-40 אלף בקשות. והשר בן גביר אף אמר: "נשק מציל חיים".

אז כן, גם טיפול נפשי מציל חיים, ולכן, כמו שידעו להנפיק אישורים מיוחדים לנשק, אין סיבה שלא ירחיבו את אישורי הזכאות לשימוש בקנאביס לכמות הלא הגיונית של הסובלים מפוסט טראומה.